Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarkusH
Hallå allihopa, jag är ny här på forumet men tänkte att är det nån stans man kan få ärliga svar så är det väl här?

Jag går i bilbytartankar från den V70-07:a som jag har nu.
Önskan är att hitta en fin XC70 för runtomkring 150k

Såklart gärna få ägare och låga mil :D

Vad bör jag tänka på att kolla efter när jag tittar på annonser på blocket.

Är det Kamkedja eller Kamrem på de?

Hur mycket diffar skatten på t.ex D3 D4 och D5
Tror den stora motorn på D5 kanske är i grövsta laget, riktigt så mycket hk behövs nog inte.

När görs stora servicen?

Vad är vanliga fel som kommer på en bil som rullat 10.000+

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få då jag inte har lika bra koll på bilar som de flesta av er.
Mvh/ Markus
Det finns inte speciellt många XC70 till salu. Den lokala Volvohandlaren här har inte haft någon som hunnit in i annonserna på länge nu.
Senast jag köpte en begagnad var det en 2016. En D4 AWD. Den hade gått knappt 10000 mil, var 2½ år gammal och gick att få löst för knappt 250000 från en Volvohandlare.
Femcylindriga motorer har kamrem, som ska bytas efter 18000 mil eller 10 år, vilket som nu kommer först. AWD finns inte med fyrcylindriga motorer.
Skatten skiljer mer på årsmodellerna än på en viss motorbeteckning. En nyare D5 kan vara billigare än en äldre med mindre effektuttag.

Om bilen gått 20000 mil får man räkna med att hjullager och bromsar är slut. Om de inte redan är bytta, förstås. Efter 30000 mil fick jag byta kondensor, då den började läcka. Annars är det inte mycket som gått sönder. Jag har ännu inte behövt byta någon led i hjulupphängningarna, exempelvis. Fast jag hör till de som byter olja i växellåda och Haldexkoppling i förebyggande syfte. Det är inte så vanligt att ägare bryr sig om sånt.

Vi har en D5 AWD (230 hk) och en D4 AWD (181 hk). Den med D5 är klart trevligare att köra. Det tycker även kära damen, som definitivt inte är någon fortåkare.
av Lockis
Värt att veta att du kan optimera D4 AWD (181 hk) så den i princip blir som en D5 AWD, detta görs genom Polestar och du behåller då den lägre skatten en D4 ger.
Om man nu lyckas hitta en XC70 D4 AWD för den budget du har satt :-)
En helt fantastisk bil, komfortabel, tyst och mysig. Kom från en sänkt bil med 18” lågprofildäck och det var som att komma till himlen :-D Vi har en 2015 XC70 AWD med automat, gammal tjänstebil som jag köpte på KVD som vi haft 2 år hittills. Vi har den nog kvar länge, tills hjärnspökena om allt som kan gå sönder tar över :P

Det enda jag har att anmärka på är det otroliga andrahandsvärdet som gör att man får lägga stora pengar på ganska gamla bilar. Men får man bara bra k andra änden sen är det väl ok...
V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Tack igen! En sådan fick det bli! Trevlig h[…]