Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

aneben skrev:Har bytt givaren nu och då försvann ytterligare en felkod.

Återstår nu är följande:

P2015: Intake Manf Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance bank1

Kan det vara kallibreringen av spjället ändå? Dock finns den ojämna tomgången också kvar.
Ja som jag skrev tidigare så måste spjället kalibreras med VIDA, jag vet i alla fall inte något annat sätt. Felkoden bör ha med det att göra.
av aneben
Tack, jag ska be dem göra det imorgon när vilken ändå ska in på Volvo.
Jag kan meddela att jag hade bilen inne på byte av AC kompressor och då passade jag på att få spjället kalibrerat och mycket riktigt försvann den sista felkoden.
Däremot så finns den ojämna tomgången kvar. Det blir värre när man kört länge eller lite hårdare.
Någon som har haft liknande fenomen?
Jeg har akkurat samme symptomer på min XC70 D% -08 også. Volvo finner ingen felkoder, og har ingen forslag til hvordan dette kan utbedres. Jeg har hatt feilen på bilen i ca ett år nå, og det kan virke som at det blir værre til kaldere det er ute. I vinter med ned mot 10 minusgrader hørtes bilen ut som en traktor på tomgang. Ganske frustrerende å ikke kunne få dette bort.

En kompis hadde tilsvarende symptomer på en XC90 D5, og der viste det seg at det var lekkasje på fremre motorfeste (vakuumstyrt). Når dette ble skiftet forsvant feilen. Noen som har hørt om dette tidliger?
Hej, kan meddela att jag blivit klokare i detta ämne utan att lösa problemet.

Har numer inga felkoder på bilen.

Den ryckiga tomgången finns bara då det är ca 17 grader och kallare. Vid körning med tung släp/husvagn kan den uppstå vid varmare temperatur.

Funderar på att provtrycka tillluft efter turbon för att hitta läckage.
Andra idéer?
BUMP! :)

V70 D5'an jag kör har också börjat få ojämn tomgång främst då motorn har blivit varm.
Det är precis som att den misständer och det syns inget på varvräknaren.
Hörs enklast om jag öppnar dörren och lyssnar på motorljudet.

Har ni hittat lösning på era problem?
Det är inte så att tomgången går mellan 500-1000 varv utan det är så småskillnader i varvtalen att det inte syns på varvräknare. Den brukar gå jämnt o fint på tomgången men när bilen blir varm så är det precis som den misständer på tomgång. På tomgången hackar motorn till med jämna mellanrum och det hörs ganska tydligt då dörren öppnas.

Som jag läste någon annanstans så slutar den hacka och går jämnt och fint då man slår på värmaren till bakrutan... sen börjar den hacka igen då man stänger av värmaren... mycket konstigt. Undra om det kan vara batteri eller generator som ställer till det?!
värme problem

Jag hade precis samma vånda som du innan jag[…]

Källa engelska Indepentent: https://www.ind[…]

På min D4 (femma) från 2016 så v[…]

https://imgur.com/a/MzqJPbn Riktigt nöjd &ou[…]