Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmypopp
Hej!
Har tittat runt lite men inte hittat något svar.

Igår började bilen läcka olja för mig. Det kommer från ett litet hål under motorn. Det jag undrar är ifall hålet skall vara där och om det ska det varför det nu har börjat komma olja där ifrån?
Kan det vara att vevhusventilationen är tät så att det trycker ut?
Bifogar en bild
4B39D071-161D-4FCA-B44F-D5FAAA644B44.jpeg
4B39D071-161D-4FCA-B44F-D5FAAA644B44.jpeg (308.26 KiB) Visad 946 gånger
Mvh Jimmy
Användarvisningsbild
av drlecter
Det ser ut att vara mellan motor och växellåda. Du har en läckande packbox vid vevaxeln. Så det ser ut som att du har lite jobb och en del pengar som ska ut man brukar byta koppling och slavcylinder samtidigt. Visst kan det bero på att vevhusventen börjar bli igensatt. Hålet ska alltså vara där. Är ett " skvallerhål"

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Malmstroem
Ovanstående är ett "klassiskt" Volvo-problem.

Du måste plocka ner växellådan för att byta en billig packbox som sitter på utgående axel från motorn. Eftersom arbetskostnaden är så pass hög väljer många att byta koppling och slavcylinder samtidigt när lådan väl är borta.

Orsaken är ofta, men långt ifrån alltid, igensatt vevhusventilation som tryckt ut packboxen.

Kan du göra det själv är ovanstående billigt, men att få ut växellådan på en V70 brukar vara mer än de flesta hemafixare vill göra. Det gör att du behöver in på verkstad, och eftersom det hela tar tid blir det dyrt.

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]