Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uppsala86
Hej!

Har en v70 från 2012 som jag tycker går extremt dåligt på vägen. Den liksom driver både och höger och vänster. Kör man i 100-110 på motorväg får man hålla i sig i bra väglag. Den spårar extremt vid vått väglag.

Gick dåligt under sommaren med däcktryck på 2.6, när det sänktes till 2.3 blev den stabilare. Var dock ner i ett potthål modell större och efter det går den som en påse skit.

Har gjort 2 hjulinställningar på drygt 3 månader där vinklarna stått fel bägge tillfällena fast åtgärdats
Sprillans nya Nokkian Hakka vinterdäck på.
Gjort delkontroll på bilprovning gällande fram/Bakvagn men de kunde inte hitta glapp, dåligt stag eller nånting alls.

Trots allt detta blir det inget bättre.

Någon som har nåt förslag på vad det kan tänkas vara?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Främre bussningarna i bakvagnen är ett vanligt fel och kan ge precis det här beteendet.

Kostar ca 1100:- att köpa båda.
Jobbet får du räkna med uppåt 4000:- beroende på vart du får det gjort.
Kräver ett speciellt pressverktyg.
av Uppsala86
Borde detta inte ha upptäckts på kontrollen jag gjorde? = ) Han gick hårt åt men kunde inte märka glapp eller nåt som var dåligt alls. Men detta kanske inte märks?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Svårt stt säga.
Min fick påpekande på en service, men de sa inte ett knyst om det på besiktningen en månad efter servicen..
av Knota
Min gick uselt på vägen, lämnade in för hjulinställning och bad dom att titta på främre länkarmsbussning bak. Dom sa att dom var OK, och gjorde hjulinställning.
Tveksamt om det blev någon skillnad. Åkte med det ett tag innan jag lämnade in för byte av bussningarna på Mekonomen maj 2018. Totalpris delar o jobb 3715kr.
Lämnade sedan in för hjulinställning på däckfirma och därefter var det bra tills framvagnen hittade några potthål.

Hallå där, Har idag jämfört […]

om du har -88 modell så lär det inte s[…]

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]