Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Häromdan hörde jag ett nytt ljud från min V70 2002 200hk 2.4T. Det lät skavande och lite skrapande och "metalligt". Efter en del inspektion och vidare lyssning lät det som att det kom från området vid multiremmen. Jag googlade runt och det verkade mer och mer som att det kom från frihjulet (eller vad det fackligt kallas) på generatorn. Ljudet avtog, såvitt jag kunde höra, helt efter att allt blivit lite varmt. Idag hade jag således, kanske med för högt förtroende för min teori, köpt ett nytt frihjul och verktyg för att byta ut detta. Nu till det aktuella läget och frågorna.

Det gamla hjulet går ej att rubba från axeln. Vare sig åt endera håll om man låser generatorn (detta ska väl gå att göra åt ett håll om man har ett fungerande frihjul) eller få bort med verktyget...
- Hur vet jag ens om min bil är utrustad med frihjul (Mao är det kanske ett fast hjul/remskiva?) från början? Kan man avgöra detta på något sätt när detta eventuellt har låst sig? Var detta förfarande ovanligt på bilar från slutet av 2001? Visuella skillnader?

Att få ut generatorn verkar även detta vara en lögn. Det är nära, men fortfarande några cm för tajt. Har googlat men ack vad svårt det kan vara att hitta en bra video eller annan guide med någon som har samma motorutrymme som jag... Får nog ta bort slangen från kylaren och således tappa vätska. Är detta ett vanligt sätt? Eller behöver jag gå in underifrån?

Det verkar som att hjullagret i generatorn kan ha varit boven hela tiden. Först hörde jag inte ljudet när jag snurrade på den, men nu hör jag ett liknande, om än mycket lägre, ljud från den när jag snurrar på axeln... Dags att byta den? Tror Ni att den klarar ca 100 mil till? Anledningen till den frågan är att jag har den sträckan hem... Lånar en väns verkstad för tillfället.

Sedan en annan fråga; spännrullen, har den vanligtvis spel åt sidorna? Tycker att den sitter lite löst den med...

Jag måste fixa detta så billigt som möjligt, men vill såklart inte skapa fler problem längre fram. Är händig och lär mig snabbt, men detta är okända vatten för mig så skulle sannerligen uppskatta hjälp med råd eller länkar till resurser.

Tack. Mvh Fredrik
Remskivan är VÄNSTERGÄNGAD på axeln.
Utan verktyget för ändamålet vete tusan om du lyckas.
Med stumt frihjul så får du vibrationer i multiremmen. Skallrande missljud främst på lägre varv.
Alla bilar i denna forumkategori har frihjul på generatorn.

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]