Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stensbol
Är det någon på forumet som har erfarenhet eller äger en xc90 2,5t med 2wd?
Har nyligen imp en -04 från USA
Jag ser det positiva med:stor och rymlig,mkt utr.,billigare i drift.mm.mm.
(behöver inte 4wd)
Varför kom den aldrig ut på svensk marknad?
Jag håller med, det hadde varit perfekt med en 2wd modell, drar mindre bränsle, väger mindre, billigare i service o drift, det är ju den robusta konstruktionen och storleken man är ute efter, om jag förstår det rätt säljer den 2wd versionen bra i USA, och i dessa klimatkristider borde ju en 2wd vara helrätt, kanske med etanolmotor från "nya s80/v70".
av stensbol
Enligt en jag pratade med på Volvo som skrev ut buller intyget,sa han att 5-6 % av försäljningen är 2WD.
Ang. drift kostnader skall jag återkomma med det senare.bilen är ca 100 kilo lättare,får dra 850kg med b-kort.
av OrsonGbg
Volvo Pv:s tidigare VD sa att det inte var aktuellt att sälja bilen i Europa, dock utan att motivera varför.
Användarvisningsbild
av CD_Sweden
Till Stensbol:
Det vore trevligt att höra hur du gjort med importen, blir ju nyfiken, berätta gärna hur du gått tillväga, hur blir priserna klart här hemma?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Anledningen är nog att den inte skulle sälja! En så stor och tung bil som bara är framhjulsdriven gör ju bort sig totalt på vintern t.ex. Sedan ang bränsleförbrukningen så blir det inte alltid som man tror. Av dom inläggen jag har sett på Amerikanska Volvoforum så har både 2.5T fwd och 3.2 fwd varit törstigare än dom fyrhjulsdrivna syskonen!
av stensbol
XC90_Executive skrev:Anledningen är nog att den inte skulle sälja! En så stor och tung bil som bara är framhjulsdriven gör ju bort sig totalt på vintern t.ex. Sedan ang bränsleförbrukningen så blir det inte alltid som man tror. Av dom inläggen jag har sett på Amerikanska Volvoforum så har både 2.5T fwd och 3.2 fwd varit törstigare än dom fyrhjulsdrivna syskonen!
Jag bor i Halland,vi har inte så mycket vinter.....ang att göra bort sig i vinterväglag....bra däck och framhjulsdriven,bör det väll funka lika bra som en V70.
Här finns många tunga fordon med antingen fram eller bakhjuldrift(bmw,vw caravelle mm.)
Hur många xc90 rullar det inte i storstäder?men snöröjningen kanske inte funkar.....
Ang. bränsle förbrukningen,åter kommer jag med detta när vägmätaren och färdatorn är om programerad till svensk.
av stensbol
CD_Sweden skrev:Till Stensbol:
Det vore trevligt att höra hur du gjort med importen, blir ju nyfiken, berätta gärna hur du gått tillväga, hur blir priserna klart här hemma?
Först vill jag säga,att man måste fråga säljaren mycket och noga.
Många bilder på objetet som verkar intresant,servicebok,nycklar mm.
Här finns många sätt att komma i kontakt med säljare i Usa,tex: e-bay,autotrader,cars.com mm.
Men var vaksam på ebay(auktion),många gånger blir bilen såld,men är ute på försäljning igen efter 14 dagar
Mitt tips:
Gå in på http://www.autotrader.com
Fyll i vad du är intreserad av...sök gärna i Californien,Texas mm. där det är torrt och fint.....
Leta länge och noga....pruta duktigt
Jag rekomenderar fraktbolaget Nordtrafik AB i Göteborg,(http://www.nordtrafik.se)de har en importkalkyl där som är bra till hjälp,eller ring och prata med dem,de delar gärna med sig med råd och tips.
Du kan spara många slantar,(tyvärr så finns det mkt få dieslar.)
Lycka till.....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
stensbol skrev:Jag bor i Halland,vi har inte så mycket vinter.....ang att göra bort sig i vinterväglag....bra däck och framhjulsdriven,bör det väll funka lika bra som en V70.
Här finns många tunga fordon med antingen fram eller bakhjuldrift(bmw,vw caravelle mm.)
Hur många xc90 rullar det inte i storstäder?men snöröjningen kanske inte funkar.....
Ang. bränsle förbrukningen,åter kommer jag med detta när vägmätaren och färdatorn är om programerad till svensk.
När vintern slår till i södra Sverige, speciallt vid kusten så kan det ju bli riktigt farligt väglag! Den kommer bli sämre än en V70 eftersom den väger ca 2.3-2.5ton....

Har du bytt mätare osv?
av stensbol
XC90_Executive skrev:
stensbol skrev:Jag bor i Halland,vi har inte så mycket vinter.....ang att göra bort sig i vinterväglag....bra däck och framhjulsdriven,bör det väll funka lika bra som en V70.
När vintern slår till i södra Sverige, speciallt vid kusten så kan det ju bli riktigt farligt väglag! Den kommer bli sämre än en V70 eftersom den väger ca 2.3-2.5ton....

Har du bytt mätare osv?
Tjänstevikt på min bil = 2160kg. (7-sits,delbart drag,runningboard,taklucka mm.)
Ang.mätaren, så ställer de om den på volvo från miles till km,och svensk text i färd datorn,har fått detta medelat till mig i dag från verksta`n

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]