Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Jag har en riktig nybörjarfråga :) Jag misstänker att jag har problem med med mina dimljus. När jag startar bilen på morongen, då det är relativt mörkt (har lysen på auto) så lyser endast det högra. Men om jag manuellt trycker igång dimljusen med knappen så lyser båda sammtidigt, tills jag stänger ner då lyser endast det ena. Rätt skumt beteende? När ska dessa lysa, när det är mörkt om man har auto? Samt kan jag ha ett fel med dessa?
av Lockis
What, dina dimljus ska bara lysa om du startar dem... Det låter som att du har kurvljus igång dock och då lyser dem åt på den sidan där din ratt är svängd.. Dimljus går aldrig igång automatiskt.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Lockis skrev: ons 08 jan 2020, 10:37 What, dina dimljus ska bara lysa om du startar dem... Det låter som att du har kurvljus igång dock och då lyser dem åt på den sidan där din ratt är svängd.. Dimljus går aldrig igång automatiskt.
hmmm det är alltså dessa som lyser, se bild.
bil.jpg
bil.jpg (50.47 KiB) Visad 1658 gånger
av Lockis
Det är ett dimljus, men det är/ska inte vara igång om du inte har svängt ratten, startat manuellt eller har backen i.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Lockis skrev: ons 08 jan 2020, 11:11 Det är ett dimljus, men det är/ska inte vara igång om du inte har svängt ratten, startat manuellt eller har backen i.
Skumt då har jag ett uppenbart fel i så fall med bilen. För det högra slås på när jag startar bilen, utan att däcken är svängda åt något håll.
av Lockis
volvobrasse skrev: ons 08 jan 2020, 11:12
Lockis skrev: ons 08 jan 2020, 11:11 Det är ett dimljus, men det är/ska inte vara igång om du inte har svängt ratten, startat manuellt eller har backen i.
Skumt då har jag ett uppenbart fel i så fall med bilen. För det högra slås på när jag startar bilen, utan att däcken är svängda åt något håll.
Låter definitivt som ett bekymmer.
av Bempo
Men är inte dimljus och kurvljus samma ljuskälla? Bara skillnad på om ena eller båda ljusen lyser samtidigt? Jag kan erkänna att jag inte har kollat min Volvo utifrån men vad kan annars vara dimljus när det bara finns en lågt placerad extra ljuskälla på varje sida.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Bempo skrev: ons 08 jan 2020, 13:37 Men är inte dimljus och kurvljus samma ljuskälla? Bara skillnad på om ena eller båda ljusen lyser samtidigt? Jag kan erkänna att jag inte har kollat min Volvo utifrån men vad kan annars vara dimljus när det bara finns en lågt placerad extra ljuskälla på varje sida.
Jo det är samma källa.
När båda är tända är de dimljus, när de är avstängda med knappen agerar de kurvljus, dvs ett tänds i taget beroende på åt vilket håll ratten vrids.
av III
Jag tror det är kurvljuset som du ser när det lyser på ena sidan, testa ställ hjul och ratt helt rakt så får du se, testa även svänga åt andra hållet o h kolla.

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]