Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
McQueen skrev:Nytt bud från samma verkstad: endast byta av kamrem kostar 2742:-
Det låter betydligt vettigare. Men då använder dom troligen inte tolkar, så då får du hoppas att kammarna står rätt nu(vilket dom desvärre sällan gör), och att dom är noggranna.
Var dock noga med att du även får löprullarna utbytta, det är viktigt. En av mina rasslade som en maracas upptäckte jag när jag böt min rem :-o Den hade inte många mil kvar i sig :p
Du bör kanske även fundera på att byta vattenpumpen samtidigt också. Det är ju lagom surt om du byter remmen, och 2 veckor senare börjar vattenpumpen läcka så hela jobbet måste göras om igen.
Det tar typ 5min extra att byta pumpen. Plus tiden för att tömma och fylla kylsystemet då, men det tar inte så lång tid det heller(och byta ut kylarvätskan lite då och då är aldrig en dum idé)

---
---
Solomon skrev:Förra veckan köpte vi en Volvo v60 t3 -11 den ska vi använda som andra bil. Idag frågade jag Volvo verkstad i Härnösand att boka tid för kamrem+vattenpump och multiremmen. Manen sa att det blir 15250kr då svimmar jag. Vet ej vad ska jag göra nu.
Köp en bil som inte kräver tiotusentals kronor i service? ;-)
På frugans Passat (1,8T -04) skulle det kosta lite drygt 14000 att byta kamrem inkl. det som hör till och "vanlig" service med. Detta var omkring 2011 och V.A.G verkstad. Fick jobbet gjort på en "allbilsverkstad" för 8000 ink en kamaxelgivare. Vet ej om han skadade den under arbetet, men han fick bärga bilen när han provkörde. AWT motorn är "känt svår" att jobba med och jag fick inte "fördärva semestern med att skruva" för henne, men nu i vår ska jag byta den själv. Hon har numera elcykel och jag är nu pensionär, så jag har mer tid att göra det. Den ha nu rullat c:a 21000 mil så är inte rullar och vattenpump bytta, så är det "hög tid nu". Aggregatremmen och remmen till AC-kompressorn bytte han i alla fall, så förmodligen är det andra bytt också. I så fall så ska jag bara smörja om rullarna (kanske byta vattenpumpen), så går den den tiden vi ska ha den. Den ska bytas till en nästan ny bil av lite mindre SUV typ (så man lättare kommer in och ut) när frugan också slutar arbeta. Har vi båten (745-an är nog borta då) kvar så måste den kunna dra 1800 kg, vilket begränsar urvalet betydligt (ingen el eller hybrid lär bli aktuell). Och den måste då kunna konverteras till etanoldrift. Alltså förmodligen ingen direktinsprutad bensinmotor heller då. :-(
av Solomon
lennarte skrev: fre 03 jan 2020, 10:36 På frugans Passat (1,8T -04) skulle det kosta lite drygt 14000 att byta kamrem inkl. det som hör till och "vanlig" service med. Detta var omkring 2011 och V.A.G verkstad. Fick jobbet gjort på en "allbilsverkstad" för 8000 ink en kamaxelgivare. Vet ej om han skadade den under arbetet, men han fick bärga bilen när han provkörde. AWT motorn är "känt svår" att jobba med och jag fick inte "fördärva semestern med att skruva" för henne, men nu i vår ska jag byta den själv. Hon har numera elcykel och jag är nu pensionär, så jag har mer tid att göra det. Den ha nu rullat c:a 21000 mil så är inte rullar och vattenpump bytta, så är det "hög tid nu". Aggregatremmen och remmen till AC-kompressorn bytte han i alla fall, så förmodligen är det andra bytt också. I så fall så ska jag bara smörja om rullarna (kanske byta vattenpumpen), så går den den tiden vi ska ha den. Den ska bytas till en nästan ny bil av lite mindre SUV typ (så man lättare kommer in och ut) när frugan också slutar arbeta. Har vi båten (745-an är nog borta då) kvar så måste den kunna dra 1800 kg, vilket begränsar urvalet betydligt (ingen el eller hybrid lär bli aktuell). Och den måste då kunna konverteras till etanoldrift. Alltså förmodligen ingen direktinsprutad bensinmotor heller då. :-(
En del verkstäder fick nästan dubbelt betalning så bättre att fråga till olika verkstäder helts på små städer eller små företag ex som meca!
Användarvisningsbild
av batmac
Solomon skrev:Tack
Nu blir jag lite lugnare. Var hos meca fick ganska bra pris 6217kr. Delarna är ej original men dem håller som original säger manen. Jag vet inte om det stämmer
Var det MECA Härnösand som gav dig det priset, och var det också med vattenpump? Har inte kommit under 9000 här uppe i Umeå så en tripp neråt vore väl inte helt orimligt kanske.
av Solomon
batmac skrev: fre 03 jan 2020, 21:19
Solomon skrev:Tack
Nu blir jag lite lugnare. Var hos meca fick ganska bra pris 6217kr. Delarna är ej original men dem håller som original säger manen. Jag vet inte om det stämmer
Var det MECA Härnösand som gav dig det priset, och var det också med vattenpump? Har inte kommit under 9000 här uppe i Umeå så en tripp neråt vore väl inte helt orimligt kanske.
Nä i Sollefteå det bli 5990 kamrem+ vattenpump då frågade jag om multiremmen då blir 6217 men i Övik blir billigare om du orkar åka dit?
av Bempo
Jag skickade efter delarna från autodoc, kompl med rem, spännare och vattenpump för drygt 1.000 lappen hemlevererat. Sen vände jag mig till en duktig mekaniker som mest är intresserad av att tjäna pengar på arbetstid och som lika gärna låter mig tillhandahålla reservdelar. Olja och filter kan du köpa själv och byta själv om du vill spara pengar. Inget komplicerat jobb och gör det några gånger sen är du aldrig mer bekymrad över den saken.
av MickeM
Solomon skrev: fre 03 jan 2020, 01:10 Förra veckan köpte vi en Volvo v60 t3 -11 den ska vi använda som andra bil. Idag frågade jag Volvo verkstad i Härnösand att boka tid för kamrem+vattenpump och multiremmen. Manen sa att det blir 15250kr då svimmar jag. Vet ej vad ska jag göra nu.
Kolla med fler ställen. Kan skilja tusenlappar, och vara värt att åka en bit.

Betala rembytet, eller byt själv.
Andra alternativ finns ju inte.

En V60 T3 2011 var minsann ingen dålig ANDRA-bil heller. Väldigt många har inte råd med det som första bil.
Smakar det, så kostar det.
En V70 för runt 15.000kr är lämplig andrabil om pengarna är en stor faktor.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Köpte allt som ska bytas (vattenpump, spännare, kammrem och multirem) för ca 1000 på AutoDoc och jobbet jorde A.L.M / MEKOPARTNER i Tranemo. Totalt drygt 3000:- med delar och jobb.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]