Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en Volvo V70-01, gått ca 28500 mil. Den gick precis igenom besiktningen och jag har bestämt mig för att göra det jag kan för att hålla den så pass välvårdad som är möjligt och på så sätt förlänga livslängden så gott det går. Ber om ursäkt ifall det finns en liknande tråd om detta, lyckades inte hitta någon...

Min fråga eller frågor är, vad har ni för förslag på saker jag kan göra för att bevara min bil?
Jag förstår att det finns säkert 100 saker men vad föreslår ni enligt dessa kategorier nedan:

1. Service: Vad är viktigt att göra, hur ofta osv? Saknar tyvärr serviceboken i bilen så vet inte vad som gjorts men har förstått att kamremmen byttes relativt nyligen. Jag har nyligen bytt bromsbelägg på alla hjulen samt ett bromsok. Bytte precis också batteriet.

2. Tvätt av bilen: Vilka delar är viktiga att tvätta? (Då tänker jag ffa för att undvika rost). Ska man göra en tvätt i motorutrymmet? Vad är viktigt att tänka på vid en sådan tvätt i så fall (har läst olika synpunkter om detta nämligen på diverse forum) Var undertill på bilen ska man tvätta? Hjulhusen har jag fått lära mig men andra ställen också? Hur ofta är det bra att tvätta bilen? Hur är det med tvätt vintertid (Om man t.ex. inte har garageparkering utan står utomhus)?

3. Rost: Hur undviker man rost på vanliga ställen för denna modell? (Går in lite kanske på punkt 2) Skulle ni rekommendera att man gör ett nytt rostskydd?

4. Bevara motorn: Finns det något man kan göra för att ta hand om motorn? Jag tänker byta motoroljan är en sak, hur ofta rekommenderar ni? Finns det andra saker man göra?

5. Andra förslag? :-)
Nummer ett, håll rosten under kontroll!
Nu har jag visserligen en "Classic" -00, jag tog ner innerskärmar, trösklarna (yttre plastskalet) och stötfångarna i somras. Insåg att det borde jag har gjort långt tidigare :-o
Med facit på hand skulle jag nog säga att man bör göra en noggrann inspektion undertill och rostskydda redan när bilen är 10-15 år..
Hålla koll på att vevhusventilationen inte har blivit tät av olje "sludge". Ha för vana att årligen testa att det inte blivit övertryck genom att sätta en gummihandske på oljepåfyllningshålet (den skal inte blåsas upp vid 2000 rpm.

Oljeläckage pga tät vevhusventilation är tillsammans med överupphetning det som skickar flest V70 till skroten.
Att byta olja ofta hjälper mot oil sludge. Bättre billig olja 2ggr/år än Castrol 1 gg/år. Lidl har ofta en helsyntetolja med en bra klassning till ett lågt pris.
Erik Å skrev: mån 06 jan 2020, 16:26 Nummer ett, håll rosten under kontroll!
Nu har jag visserligen en "Classic" -00, jag tog ner innerskärmar, trösklarna (yttre plastskalet) och stötfångarna i somras. Insåg att det borde jag har gjort långt tidigare :-o
Med facit på hand skulle jag nog säga att man bör göra en noggrann inspektion undertill och rostskydda redan när bilen är 10-15 år..
Hoppas att det löste sig för dig att du kunde reparera det som var skadat. ;-) Tack för tipsen! Volvo V70 II har ju mycket plast runt omkring, jättebra förslag!
LOB skrev: mån 06 jan 2020, 18:28 Hålla koll på att vevhusventilationen inte har blivit tät av olje "sludge". Ha för vana att årligen testa att det inte blivit övertryck genom att sätta en gummihandske på oljepåfyllningshålet (den skal inte blåsas upp vid 2000 rpm.

Oljeläckage pga tät vevhusventilation är tillsammans med överupphetning det som skickar flest V70 till skroten.
Att byta olja ofta hjälper mot oil sludge. Bättre billig olja 2ggr/år än Castrol 1 gg/år. Lidl har ofta en helsyntetolja med en bra klassning till ett lågt pris.
Kan du berätta lite mera exakt hur man gör för att testa trycket? Tack för rådet! :-)
Som tidigare skrev: Ta bort oljepåfyllningslocket och fäst tex en engånghandske där så att det blir tätt, kanske med ett buntband runt anslutningen. Om du sedan startar bilen och låter den gå på tomgång så ska ej handsken blåsas upp, det är ett tecken på att vevhusventilationen är igensatt.
Här är en diskussion om rosthärdar på 850 / V70 classic, förstås inte helt applicerbart på V70N ;-) viewtopic.php?f=16&t=151246
Det finns förstås tips om V70N på nätet också, googlade på V70N rust https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=76323

Apropå olja, Biltemas helsyntet 5W40 är riktigt bra, inte ett spår av någon "sludge" efter 2000 mil.. Ser nästan ut som ny :-)
Det är inte helt fel att skölja igenom motorn (med pluggen isatt) med en halvliter lågprisolja efter att man har tömt den, det står kvar en hel del smutsig olja någonstans (kanske uppe i toppen..?). När man dumpar sköljoljan så tar den med sig det mesta av smutsen.
Urtrampninglagret har Volvo tyvärr inhandlat på Toys R Us eller något liknande ställe, jag har börjat smörja det årligen utifrån med oljekanna/slang/utspätt fett för att förlänga livslängden. Jag lovar, ingen annan än jag håller på med sånt! :-D
Du frågar hur ofta du skall byta motorolja. En gång om året. Det står så numera i handböckerna. Kör du mycket så får du rätta dig efter vad det aktuella serviceschemat säger. Det ligger en viss poäng i att byta olja före vintern. Det är då som den största påfrestningen på oljan uppstår. Då är det bra att ha en någorlunda ny och fräsch olja.
Kamrem och sådant har du berört. I dagens serviceschemor framgår det att multiremmen skall bytas innan den blir 10 år. Där är ju också en sådan dubbeltydig uppgift, antingen efter tid eller efter körsträcka. Det som infaller först gäller.
Har du AC? Fungerar den? Det kan vara idé att kontrollera gasvolymen i anläggningen med någon sorts regelbundenhet. Speciellt om det är en äldre bil. En verkstad kollar lätt detta och fyller på vid behov. Det är inte bra om gasen försvinner. Då försvinner smörjningen i kompressorn med haveri som följd.
Logga in dig på Volvocars med ditt regnummer. Därifrån kan du få ett gällande serviceschema. Du kan också hämta monteringsanvisningar på tillbehör och annat. Kanske går även på en Volvoverkstad om dom inte är för upptagna. Om du har tillgång till VIDA så finns det schema där också. Även om du tycker att din bil är gammal så följ serviceschemat så långt som det möjligt eller ekonomiskt försvarbart.
Och du frågar om tvätt. Ett enkelt svar: När bilen har blivit smutsig. Det gäller ju även dammsugning inne i kupén.
Och håll gärna en sorts dagbok om du byter något och spara kvitton och fakturor m.m. Jämför nu med kamremmen. Antag att du inte visste ett skvatt om när den var bytt. Man sover bättre när man har koll på sådant. Och det finns ju mycket du kan kolla själv, batteristatus, kolla kylarvätskan, hålla reda på oljebyten, se över bilen inför vintern, vinterdäck o.s.v. Bildäck har egentligen en begränsad livslängd. Även om dom har mönster och håller lufttryck.
Man kan egentligen skriva hur mycket som helst om man bara finner ord.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]