Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God fortsättning!

Som rubriken lyder har jag en fråga kring kamremsspännaren. Har idag bytt kamrem för andra gången på min V70 2.4t.

Snål som man är köpte jag SKF delar från Tyskland. Allt såg bra ut och arbetet påbörjades. När det var dags att justera kamremspännaren märker jag att den först måste roteras medsols för att därefter justeras tillbaka motsols till önskad tempinställning. Det är tvärtemot vad volvo original manualen säger, men även vad SKFs instruktion på nätet säger. :-/ Någon som har erfarenhet av det? Har SKF ändrat på dessa?

Sen en generell fråga. Kan justeringen gå i sönder genom att man roterar justeringsdelen på ena eller andra hållet?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 3 Lundis, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Intressant, jag har noterat att spännaren ska vridas åt precis motsatt håll mot vad som står i Haynes-handboken.. Har använt INA de två senaste bytena, det påstås att Volvo original är INA.
Trodde att Haynes hade skrivit fel men det kanske är olika beroende på fabrikat? :-)
Med- och motsols ska man vara försiktig med, det blir ju tvärtom på södra halvklotet :-D Med- och moturs är alltid okej!
av Lundis
Hej Erik,

Tack för ditt snabba svar.

Jag har studerat en del filmer och instruktioner som visar byten för bilar från 00-04. De visar alla att spännaren först ska justeras från klockan 10 moturs. För nyare bilar gäller det omvända. Som lekman blir man lätt fundersam på om man gjort något fel, kan spännaren bli defekt av att man snurrat på fel håll eller för långt åt något håll? Ska justeringsplattan gå att rotera 360 grader när spännaren inte är monterad?

Just nu sitter allt på plats, ink. spännaren, och den verkar justera som den ska och jag har även provstartat bilen.

Sen har du ju helt rätt gällande medsols/medurs, tar med mig den :)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Den borde väl rimligtvis inte gå sönder om man inte utsätter den för övervåld, om den spänner som den ska och "visaren" flyttar sig när man trycker på remmen så antar jag att den är okej.
Att det är omvänt på nyare bilar, beror det på att remmen går på motsatta sidan av spännrullen? Eller har man faktiskt tagit fram en ny, spegelvänd variant?

Egentligen känns remspännaren som en rätt smäckig konstruktion om man jämför med löprullen. Gillar inte att den hänger på en enda skruv, jag är noga med att låsa den med loctite och momentdra. Får inte in momentnyckeln så jag använder en ringnyckel och en fiskvåg! (av fjädermodell) Man får räkna lite på momentarmens längd.. :-D
Jag installerade också SKFs kamremskit, fick klia mig i huvudet ett bra tag efter att man kollar på alla videos som förklarar vilka "klockslag" man ska ställa allt i.

Om du jämför spännarna sida vid sida så ser man skillnaden, SKF har satt sitt insexgrepp så att det sticker ut i en annan vinkel jämfört med original/andra märken, m.a.o så kan man inte följa vissa "lathundar" ( Dra frin klockan 10 till klockan 6 tex).

Jag följde SKFs egna instruktion på deras hemsida. Funkar fortfarande bra efter några hundra mil :)

Något jag lade märket till är att om man tryckte ner hårt på kamremmen efter man spänt den så fjädrade den inte tillbaka till samma spänning, antar att den gör det när man startar motorn dock.. för den har alltid varit spänd o fin när jag kollat efter.

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]