Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tiquz
Tjena!
Jag funderar på vilken bil jag ska byta upp till och funderar starkt på en xc70 nånstans mellan 10 och 13 års modell.
Det jag vet att jag ska passa mig för är 08orna för deras små skit fel. Det är det ända jag kan hitta.
Och det att fläktremmen kan ta med sig kamremmen om man har otur.

Vad är det mer man måste tänka på när man är och kollar på en bil?

Tack på förhand!
av tiquz
Tack för svar! Verkar inte vara så svåra sjukdomar. ang stenskotten, finns det nån form av skydd eller nåt?
av tiquz
Det jag hittade på garaget var att 08orna ofta hade små elfel som att rutorna åkte ner, bagageluckan öppnade sig vid körning och knappen inte alltid fungerade.

Sen kopierade jag detta som en användare skrev i ett långt och bra inlägg:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=251194

"På dom första V70II som släpptes är kabeln till det så kallade spjällhuset för kort.
När bilen rullat runt 150000km har motorfästena blivit lite mjukare vilket resulterar i att när man motorbromsar i hög hastighet eller bromsar hårt tippar motorn ngt mera bakåt i motorummet vilket i sin tur gör att kabeln dras ut och slutligen går av.
(bilen går som e tuna skit, den tappar all kraft, jag stängde av den och tittade så där patetiskt man gör under huven i hopp om att kunna felsöka ngt på en modern dieselmotor men hittade inget ståendes vid vägkanten, hoppade in i bilen och startade den, då gick den klockrent igen, för att vid senare tillfälle bete sig likadant)

När dator koppplades in i bilen på verkstaden visade denna att det var fel på spjällhuset och det byttes två gånger innan jag och min gode vän mekanikern såg kabelbrottet med blotta ögat i kabelhärvan.
Vi ksarvade kablarna lite fult och sedan fungerade den utan detta fel.
Jag tittade på en nyare -09 som stod i verkstaden för topplocksalladspaus, den hade en längre kabel till spjällhuset.
Detta fel har inte meddelats ut på kampanj utan har tillfixats i smyg av tillverkaren."
Användarvisningsbild
av Steffe3
Har faktisk inte hört talas om nåt av dom felen, men det betyder i och för sig inte att felen inte finns.
av UnleashFusion
tiquz skrev: sön 05 jan 2020, 15:49 ang. stenskotten, finns det nån form av skydd eller nåt?
Det finns inget direkt skydd, vill man ha skydd måste man köpa listen till framrutan som V70N hade samt byta rutan för att sedan sätta dit "själva listen bakom rutan..". annars tar du den billigare varianten(som jag har gjort) och det är att använda eltejp och lägg precis att den täcker lite av taket och rutan.(kom bara ihåg innan du trycker dit eltejpen är att rengöra ytan med vatten och sen ta lite t-röd innan du applicerar eltejpen. Sitter som berget även om du skulle spruta högtryck där och du har då skydd eller så kan man även sätta 3M tejp(transparent) om man vill det. Jag märker inte ens av eltejpen sitter ovanför framrutan, den har liksom blivit som ett där.
av dannesk
tiquz skrev:Tack för svar! Verkar inte vara så svåra sjukdomar. ang stenskotten, finns det nån form av skydd eller nåt?
Man sätter transparant folie på kanten ovanför rutan, jag har satt 15mm bred 3M-folie som du ser på bilderna. Syns inte om man står väldigt nära bilen. Däremot så får man fortfarande stenskott ovanför filmen men det är kanten som drabbas hårdast. Ett större problem på Volvos är blåsor på skärmkanterna av stenskott osv. men detta påverkas inte XC70 av alls som tur är. Däremot så kan plastbreddarna lossna i överkan där de sitter med dubbelhäftande tejp och clips men det kan man lätt fixa.
I övrig kan du kan kolla på är att samtliga låskistor på dörrarna låser och låser upp korrekt, om det är en automat att den växlar mjuk ifrån N->D & R->Dnär lådan är varm och att den i övrigt växlar mjukt (finns ny programvara till dessa som förbättrar funktionen på dom). Angående problemet med remmen så kan man byta multiremmen och lagret i löphjulen m.m. om dessa är dåliga för att minska risken med remhaveri. Främre bärarmsbussningarna bak som redan har påpekats är också en svaghet, kostar mellan 3-4000kr på Volvo att fixa.
Bilagor
IMG_6217.JPG
IMG_6217.JPG (178.3 KiB) Visad 1211 gånger
IMG_6212.JPG
IMG_6212.JPG (209.88 KiB) Visad 1213 gånger

Hallå där, Har idag jämfört […]

om du har -88 modell så lär det inte s[…]

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]