Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förmodligen precis den som säljs i Volvo-butiken :-D Det sägs att man inte ska blanda olika frostskyddsblandningar, det ligger nog nåt i det
Och med Volvo original påstås det vidare att man aldrig ska behöva byta vätska.. F_n trot :-D
Själv blandar jag med destillerat (batteri-) vatten för att slippa få kylare och värmepaket igensatta med kalkavlagringar (eller pannsten som det kallades på ångmaskinernas tid) Kalken sätter sig med glädje där kanalerna är som smalast.. guess what happens
Jo, ErikÅ har rätt. Man byter inte kylarvätskan nu för tiden. Men det gäller bara om den är ren och klar utan några grumligheter eller föroreningar samt att det håller det lägsta (tillblandade) frostskyddsvärdet.
Om det inte stämmer med det här så är det läge för att byta. Och det gäller inte bara Volvo.
JagRullarInteJustNu: Du kan köpa Volvos kylarvätska om du behöver det. Du kan annars köpa vilken kylarvätska du vill eller finner fördelaktig. Det enda kravet du har att följa är att det skall vara Etylenglykol. Det står på flaskan/dunken vad den innehåller. Färgen på glykol har ingen som helst betydelse. Ren glykol är färglös och det går faktiskt att köpa det om man vill. Mekonomen t.ex. Det finns andra också.
ErikÅ nämner destillerat vatten. Många har luftavfuktare eller luftvärmepumpar i dag. Sådana maskiner producerar stora mängder destillerat vatten. Om det är till 100% destillerat så att man kan använda det i t.ex batterier kanske man skall vara lite återhållsam med innan man har kollat upp det. Men "Renat Vatten" är det i alla fall och torde duga i kylarsammanhang.
Det blir ganska snabbt tillväxt av mikroorganismer i kondensvatten från luftvärmepump om man har det stående i en dunk. Antagligen pga damm från luften som hamnar i vattnet, har ingen aning om det skulle spela någon roll i kylsystemet. Har inte testat vattnet från avfuktaren i garaget men noterar att det har blivit en mörk hinna på botten av vattentanken
Kondensvatten från torktumlare skulle jag inte använda i kylsystemet, det är rätt mycket "ludd" dvs textilfibrer i det... :oops:
Hej jag har också funderat på att byta kylarvätska i min v70 t5 06 eftersom min kylväska var lite grumligt för c:a 1 år sedan och då fick jag en ispropp i kylaren och då var det 23 - och det kom bara värme ur ett munstycke i kupén. Och blev orolig över detta och lämnade in bilen på en volvo verkstad och dom så att topplockspackningen var trasig och behöver bytas för c:a 34000kr :-o . Och då tog jag kontakt med en annan verkstad och där fyllde vi på med c:a 3-4 dl ny och kylväska och sedan har bilen gått ur bra som helst och har kört den i 27- utan problem :-)
Fyller man alltid på med mix av 50% glykol / 50 % vatten (helst destillerat som sagt) så behöver man aldrig fundera på om man har tillräckligt frostskydd. Vet att det finns folk som fyller på med vatten under sommarhalvåret och så att säga skjuter problemet framför sig tills vinterkylan kommer. Och då kommer problemet! :-)
Erik Å skrev: lör 04 jan 2020, 21:26 Förmodligen precis den som säljs i Volvo-butiken :-D Det sägs att man inte ska blanda olika frostskyddsblandningar, det ligger nog nåt i det
Och med Volvo original påstås det vidare att man aldrig ska behöva byta vätska.. F_n trot :-D
Själv blandar jag med destillerat (batteri-) vatten för att slippa få kylare och värmepaket igensatta med kalkavlagringar (eller pannsten som det kallades på ångmaskinernas tid) Kalken sätter sig med glädje där kanalerna är som smalast.. guess what happens
Hehe, joo man kan ju tänka sig det, men det kan ju å andra sidan hänt att de bytt glykol sedan V70n bilarna, det är ju typ 20 år sedan de rullade ut nu. Med andra ord var min oro att det kan vara icke-blandbara med varann, men vad fasen, som du säger, någon på Volvo bör ju ändå ha lite koll om man ringer in och frågar! Däremot köper jag inte att man inte behöver byta modern kylvätska. 5 år klarar sig säkert en bra OAT / HOAT, men min bil är för tusan snart 15 år... :-D Tror dessutom det är en vanlig IAT i den, eller åtminstone att tidigare ägare hällt på det. Har inga synliga problem med kylvätskan, men jag har aldrig bytt under de år jag ägt den, och vill förbereda mig för lite renovering av den :)

Jag gör precis likadant. Kranvatten kommer inte i närheten av mina bilar ;-)
Rådlös skrev:Jo, ErikÅ har rätt. Man byter inte kylarvätskan nu för tiden. Men det gäller bara om den är ren och klar utan några grumligheter eller föroreningar samt att det håller det lägsta (tillblandade) frostskyddsvärdet.
Om det inte stämmer med det här så är det läge för att byta. Och det gäller inte bara Volvo.
JagRullarInteJustNu: Du kan köpa Volvos kylarvätska om du behöver det. Du kan annars köpa vilken kylarvätska du vill eller finner fördelaktig. Det enda kravet du har att följa är att det skall vara Etylenglykol. Det står på flaskan/dunken vad den innehåller. Färgen på glykol har ingen som helst betydelse. Ren glykol är färglös och det går faktiskt att köpa det om man vill. Mekonomen t.ex. Det finns andra också.
ErikÅ nämner destillerat vatten. Många har luftavfuktare eller luftvärmepumpar i dag. Sådana maskiner producerar stora mängder destillerat vatten. Om det är till 100% destillerat så att man kan använda det i t.ex batterier kanske man skall vara lite återhållsam med innan man har kollat upp det. Men "Renat Vatten" är det i alla fall och torde duga i kylarsammanhang.
Njaa, det finns ju olika sorters etylenglykol, det var mer de jag var intresserad av, men tack ändå :) Hehehe det verkar sjukt jobbigt att använda kondensvatten osv när man köper batterivatten på Biltema för en spottloska!? :-D Blir nog hur som helst att jag ber Volvo ta fram deras rekommenderade, det bör funka! :-D

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]