- sön 08 mar 2020, 11:22
#1368716
VolvoB20 skrev:Lövet skrev: ↑lör 04 jan 2020, 11:33
StringerBell skrev:Är det någon mer än jag som upplever att man oftare blir bländad av halvljus numera? Är det "felinställt" eller är halvljuset helt enkelt starkare (men rättvinklat)?
Ljusbilderna är mer korrekta än någonsin men när det väl bländar (som inte går att undvika i vissa vinklar) så är det ju inte särskilt behagligt med dagens LED-ljusstyrkor.
Jag håller inte med dig där till 100%. Javisst är det torrt och fint så är moderna strålkastare oerhört bra på ljusbild.
Men regnar det bara aldrig så lite blir det vattendroppar på lyktglaset som skickar ljuset i alla riktningar och det blir ströljus som bländar. Det är som som att köra med vindrutetorkarna av i regn, hur klar blir sikten då, strålkastarna har det inte annorlunda..
Om LED strålkastaren har 200 - 400 % mer ljusstyrka som vattendropparna bryter ut så bländar det rejält.
Verkligheten är ju inte samma som i labbet där det är torrt och +22 grader.
Fast det gäller ju vilken ljuskälla man än har. Min poäng är att själva ljusbilden är bättre än någonsin vilket ger så bra förutsättningar man kan ha för att inte blända. Sedan har vi last, ojämna vägar, regn mm som "förstör". LED har faktiskt lägre ljusintensitet än xenon men fler ljuskällor. Det är därför LED inte kräver strålkastarspolning medans xenon gjorde det i regelverket.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335i M-Sport cabriolet
Tidigare: BMW 320xDAT, BMW 335i DCT cab, Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i