- ons 26 sep 2007, 18:26
#135687
Hejsan!
Jag har sökt runt lite på forumet men inte hittat något som direkt påminner om mina problem.
I vintras började värmaren låta ungefär som en Stridvagn-S för att sedan helt ge upp.
Vad som hade hänt var att fläkthjulet hade sagt upp sig. man rev ner värmaren bytte fläkt + motor, flamvakt, glödstift(?).
Efter detta var den minst sagt besynnerlig. Om man försökte starta den när bilen var kall så låste den sig efter sina obligatoriska misslyckade startförsök. Felkoderna var lite olika men den vanligaste var "flamvakt för högt motstånd".
När man nollade felkoderna inne på verkstaden så gick värmaren felfritt utan problem. Men så fort bilen kallnat låste den sig igen eller om det var så kallt ute att den behövde gå som tillskottsvärmare, då låste den sig också.
Efter sommaren började man kika på det igen och då startade aldrig bränslepumpen och felkoderna pekade på glödstiftet som redan var bytt och byttes igen, ingen skillnad.
Man mätte upp kabllage rev ner värmaren och kollade alla kontakter men ingenting fungerade. Fläkten startade men aldrig bränslepumpen.
Bränslepumpen byttes men fortfarande samma fel, kupefläkten går igång men värmaren startar aldrig. Nu kommer jag inte ihåg vad felkoderna sa men det var mestadels mot glödstiftet.
Det enda som inte är bytt är styrenheten till värmaren. Och det är väl där vi är just nu.
Är det någon annan som har varit med om ngt liknande?
Hälsningar
Editerar lite i inlägget, Vid 16000 mila-servicen byttes förutom kam-remmen även vattenpumpen, så det borde väl innebära att den inte borde spöka?
Micke
Jag har sökt runt lite på forumet men inte hittat något som direkt påminner om mina problem.
I vintras började värmaren låta ungefär som en Stridvagn-S för att sedan helt ge upp.
Vad som hade hänt var att fläkthjulet hade sagt upp sig. man rev ner värmaren bytte fläkt + motor, flamvakt, glödstift(?).
Efter detta var den minst sagt besynnerlig. Om man försökte starta den när bilen var kall så låste den sig efter sina obligatoriska misslyckade startförsök. Felkoderna var lite olika men den vanligaste var "flamvakt för högt motstånd".
När man nollade felkoderna inne på verkstaden så gick värmaren felfritt utan problem. Men så fort bilen kallnat låste den sig igen eller om det var så kallt ute att den behövde gå som tillskottsvärmare, då låste den sig också.
Efter sommaren började man kika på det igen och då startade aldrig bränslepumpen och felkoderna pekade på glödstiftet som redan var bytt och byttes igen, ingen skillnad.
Man mätte upp kabllage rev ner värmaren och kollade alla kontakter men ingenting fungerade. Fläkten startade men aldrig bränslepumpen.
Bränslepumpen byttes men fortfarande samma fel, kupefläkten går igång men värmaren startar aldrig. Nu kommer jag inte ihåg vad felkoderna sa men det var mestadels mot glödstiftet.
Det enda som inte är bytt är styrenheten till värmaren. Och det är väl där vi är just nu.
Är det någon annan som har varit med om ngt liknande?
Hälsningar
Editerar lite i inlägget, Vid 16000 mila-servicen byttes förutom kam-remmen även vattenpumpen, så det borde väl innebära att den inte borde spöka?
Micke