Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1356825
Tänk ungefär körtid relativt värmartid. Så i ditt fall blir det då cirka en halvtimme körning på cirka kvart värmare.
Dock är det bra att tänka på att ändå stödladda ibland, om du inte åker långsträckor en-två gånger per månad, och särskilt om det är kallväder då batterierna mår sämre i kyla.
Som nu denna fantastiska vinter då man har +7 grader ute så är det för det första inte så mycket värmargång men bilen mår också bättre och du har färre elförbrukare i bilen, emedan -20 grader - ja... du förstår?

Jag stödladdar när det känns lämpligt. Exempelvis med sträng kyla en längre period och då laddar jag oavsett om jag kört värmaren eller haft bilen ståendes i flera dagar, eftersom att batteriet ju dras ur även när bilen är låst och stängd.

Så orkar du och har en sladd hemma så är det inte alls mycket jobb att slå på en Ctek-laddare (punkterna i motorutrymmet) varannan vecka. Jag gör det lite mer sällan men måste å andra sidan då också dra fram en trettio meter lång sladdvinda vilket jag är för lat för att göra för ofta.
Ladda för mycket kan du inte göra (med en bra laddare).
Användarvisningsbild
av LazerHawke
#1356829
Xanthopteryx skrev:Tänk ungefär körtid relativt värmartid. Så i ditt fall blir det då cirka en halvtimme körning på cirka kvart värmare.
Dock är det bra att tänka på att ändå stödladda ibland, om du inte åker långsträckor en-två gånger per månad, och särskilt om det är kallväder då batterierna mår sämre i kyla.
Som nu denna fantastiska vinter då man har +7 grader ute så är det för det första inte så mycket värmargång men bilen mår också bättre och du har färre elförbrukare i bilen, emedan -20 grader - ja... du förstår?

Jag stödladdar när det känns lämpligt. Exempelvis med sträng kyla en längre period och då laddar jag oavsett om jag kört värmaren eller haft bilen ståendes i flera dagar, eftersom att batteriet ju dras ur även när bilen är låst och stängd.

Så orkar du och har en sladd hemma så är det inte alls mycket jobb att slå på en Ctek-laddare (punkterna i motorutrymmet) varannan vecka. Jag gör det lite mer sällan men måste å andra sidan då också dra fram en trettio meter lång sladdvinda vilket jag är för lat för att göra för ofta.
Ladda för mycket kan du inte göra (med en bra laddare).
har dock inte möjlighet till uttag där jag bor vilket är synd annars skulle jag gladeligen använda det... det jag istället brukar göra är att köra lite längre sträckor då o då
Användarvisningsbild
av Derank
#1357126
LazerHawke skrev:Hur funkar det om man kör värmaren 15-20min kör hem 15min och sen nästa dag 15min körning igen dvs värmaren används bara på arbetet då bilen står i varmgarage hemma?
För mig har det funkat, kör värmaren ca 30min på morgonen och har 3km till jobbet. Samma visa på eftermiddagen.

Laddar batt 2gg per år, i. bästa fall

Första batteriet dog dok efter 18mån, fick ett nytt på gar, och det har funkat sedan dess. Drygt 2 år med nya batteriet.





Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]