Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Upptäckte sist jag tvätta min V70 att jag hade fått blåsor i lacken på höger bakskärm. Ett par stycken större och ett stråk med massor av mindre bubblor. Tydligen galvblåsor fick jag lära mig. Pratade med Volvo men var inget som de tog på sig då bilen är från 2015.
Det kan ju bli så när man får stenskott men har inga stenskott i det området på skärmen.
Såg att det även blivit några i skärmkanten på vänster bakskärm men där kan det väl vara stenskott som är orsaken.

Är det ett vanligt problem på V70 med galvblåsor?

Bild

Bild
av dannesk
Ja, jag vill påstå att det är mkt vanligt på Volvos nyare V70/XC60 modeller mellan 2008-2017. Upptäckte det på min V70 när den var 3 år och på min nya XC60 redan efter drygt 1,5 år på samtliga skärmkanter. På V70 så var det mest ovanför stänkskydden ca15cm upp men på de bakre skärmkanterna var det hela vägen runt. Är ungefär lika mkt på min XC60 också men i mindre omfattning än så länge. ÅF har accepterat omlack på bägge bakskärmarna men inte de främre, de kommer jag lokalt fixa själv och sedan foliera med 3M-film.
När jag upptäckte detta så har jag inspekterat massvis av bekantas Volvos, de som stått i bilhallar när man varit där och på parkeringar och istortsett samtliga har haft mer eller mindre stenskottsblåsor runt skärmkanterna. Syns mkt tydligt när man belyser lackytorna med lampa (typ mobilen) från sidan så ser man de små upphöjningarna.

I ditt fall så ser det ut som att de även finns på baksidan skärmens böjning emot bakre stöten där borde det inte bli stensprut så kan det inte vara så att bilen är omlackad?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det känns som att den varit omlackad och att något inte gick riktigt rätt till då?
av Insjö78
Bör väl inte se ut så av stensprutt, då det blir blåser i lacken tänker jag? Skulle inte färg vara "bortflagnad" då?. Sa Åf att det var galvblåser? Hur som helst inte lite blåser heller om man förstora upp bilder, f_n vad tråkigt! Såg aldrig något sånt på min xc60, dock ägde jag den bara lite över ett år. Inte hört av någon annan heller faktiskt. Enda man kan göra är ju att lacka om tyvärr...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är förmodligen ett mikroskopiskt hål i lacken som släpper in saltvatten till zink-skiktet som börjar svälla. Kan behövas lupp för att se det.. :-)
På lite äldre bilar kan det vara rostangrepp från baksidan som har skapat mikroskopiska porer som går rätt igenom plåten.
av mikael_81
Upptäckte sådana galvsläpp blåsor på min v60 -2017 tidigt i våras.
Åkte till volvoverkstad och dokumenterade och reklamerade.

Fick idag reda på att detta tar volvo på rostgarantin!

Detta verkar vara ett ganska vanligt problem tyvärr.

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!