Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
AndS skrev: ons 01 jan 2020, 14:23
Derank skrev: tis 31 dec 2019, 19:19 det är väl ändå lite av en klycha att ju mer extrautrustning desto mer kan gå sönder, kom igen lixom......det är ju inte 1970 längre
Om du drabbas eller inte av fel/problem det går inte att veta. Däremot inom de branscher jag arbetat har vi beräknat MTBF (enkelt förklarat medeltid mellan olika feltillfällen) för olika mera eller mindre komplexa lösningar beroende av ingående komponenter/produkter/etc.
Och där vet vi att ju mera som ingår i en lösning eller som i en bil antal komponenter/system funktioner så blir tiden för MTBF lägre, det är statistiskt säkrat utifrån att vi beräknat det.
Sedan har system förändrats över tiden som du påpekar, så även bilar, men statiskt så ändras inget hur man beräknar men däremot så kanske MTBF har blivit längre i tid om man jämför.
Så nej, det är ingen klyscha. Däremot så väljer var och en om man vill ta hänsyn till det.
Många av de bilar som inom det här segmentet i tråden rullar som förmånsbil/leasing och oftast max 3 år vilket i det sammanhanget inte finns större intresse att bry sig. Nya bilar där fel/problem hanteras som garanti eller inom ramen för den hyreskostnad man betalar.
av III
AndS skrev: ons 01 jan 2020, 14:23
Derank skrev: tis 31 dec 2019, 19:19 det är väl ändå lite av en klycha att ju mer extrautrustning desto mer kan gå sönder, kom igen lixom......det är ju inte 1970 längre
Om du drabbas eller inte av fel/problem det går inte att veta. Däremot inom de bransch jag arbetat har vi beräknat MTBF (enkelt förklarat medeltid mellan olika feltillfällen) för olika mera eller mindre komplexa lösningar beroende av ingående komponenter/produkter/etc.
Och där vet vi att ju mera som ingår i en lösning eller som i en bil antal komponenter/system funktioner så blir tiden för MTBF lägre, det är statistiskt säkrat utifrån att vi beräknat det.
Sedan har system förändrats över tiden som du påpekar, så även bilar, men statiskt så ändras inget hur man beräknar men däremot så kanske MTBF har blivit längre i tid om man jämför.
Så nej, det är ingen klyscha. Däremot så väljer var och en om man vill ta hänsyn till det.
Många av de bilar som inom det här segmentet i tråden rullar som förmånsbil/leasing och oftast max 3 år vilket i det sammanhanget inte finns större intresse att bry sig. Nya bilar där fel/problem hanteras som garanti eller inom ramen för den hyreskostnad man betalar.
Huvudet på spiken. Har man ingen luftkonditionering så kommer den inte gå sönder. Har man ingen värmare kommer den inte gå sönder. Men utvecklingen har gått framåt vilket gör att vi är beredda att reparera en luftkonditionering för det har blivit en standard. Sen har ju driftsäkerheten generellt blivit bättre så tillfällen mellan söndriga grejer förlängs. Men jag har ingen automatisk baklucka, kompisen har det, den krånglar och skapar problem. Helt plötsligt är jag glad att jag inte har sådan ,en från början var jag lite avis, liksom det nyckellösa systemet som krånglat tidigare för kompisen. Som jag också var lite avis på när de köpte bilen, som jag nu är glad att jag inte har. Så gäller hitta den optimala mängden utrustning i förhållande till eventuella problem, kostnad och nytta. Den kommer variera utifrån olika personers behov och ekonomi. Jag kan avstå de mest utrustade bilarna för att slippa onödiga problem, det grundar sig i att jag vare sig vill eller har råd med onödiga reparationer.
av troubleshooter
Mina 4 senaste Volvos har varit rikligt extra utrustade, jag har inte haft något problem med någon extrautrustning i någon av dem, nu ska det ju sägas att jag byter bil var 3-4 år, och när de gått mellan 12-15000 mil men jag skulle absolut inte välja bort extrautrustning för att det kan bli fel på den, att välja bort utrustning jag inte känner att jag vill ha eller behöver är en annan sak........
När det gäller VEA motorn så är nuvarande bil den första med VEA för mig men jag är nöjd, vad man läser på ett forum ska man nog inte dra slutsatser på att VEA motorerna har ett generellt problem, forum är ju liksom till för att dra till sig de som få har problem men man måste nog se det i förhållande till mängden VEA motorer Volvo spottar ur sig årligen( Är dock fruktansvärt trist att råka ut för en problembil)............
av mortimer
Min V70 enligt signaturen som idag har gått 15.000mil och som jag köpte när den hade rullat 5100mil har varit nästintill felfri. Det jag kan minnas som är gjort är lagning högtalarkablage i vänster framdörr, byte av bakre länkarmsbussningar samt att Volvo byggde om spännaren för kamrem(?) på goodwill/garantiåtgärd. Jag har haft bilen ganska exakt 6 år nu dessutom.
Kommande bil blir att köra i botten tills den rasar eller ingen annan vill ha den, så räkna med att den är 10år gammal när den är slut

Hur motiverat är det egentligen att betala extra för t.ex en bil med Selekt/Extra trygg garanti som säkert skjutsar upp priset 10.000kr ? Är det i de flesta fallen utkastade pengar ?
av Lockis
mortimer skrev:Hur motiverat är det egentligen att betala extra för t.ex en bil med Selekt/Extra trygg garanti som säkert skjutsar upp priset 10.000kr ? Är det i de flesta fallen utkastade pengar ?
Jag skulle vilja påstå att 2 års garanti är värt dem 10.000 extra. Det är en billig försäkring om något skulle gå fel. Min förra XC70 hade jag i 48h innan den fick bärgas och vara på verkstad i 1v för att något i insprutningssystemet gick isönder. Ganska glad att jag hade Selekt då.. Förövrigt, så pratar vi om en bil för ca 300k det är dumt att vara dumsnål :-)
av Lövet
mortimer skrev:Hur motiverat är det egentligen att betala extra för t.ex en bil med Selekt/Extra trygg garanti som säkert skjutsar upp priset 10.000kr ? Är det i de flesta fallen utkastade pengar ?
Även utan Selekt har du Maskinskadegaranti i försäkringen. Visst, lite självrisk förstås, men man måste sätta det i relation till sannolikheten för att ett fel inträffar. Jag hade själv aldrig köpt till Selekt eftersom såpass nya bilar ska hålla och det vanliga skyddet är gott nog.
av troubleshooter
Just i ditt fall hade väl en standard MRF garanti täckt, behövs ju ingen select för att täcka det, krävs bara en seriös säljare, men förstår din tanke. ;-)

Jag är själv negativ till många av select bilarna om det inte är så att man kan pruta en del på dem, för det priset många bilar annonseras ut som så kan man nästan köpa en ny med de rabatterna man kan få på nya bilar, jag ska vara ärlig och säga att jag inte tittat mycket på just Volvo select men motsvarigheten på Audi och BMW upplever jag som för högt prissatta ,som om de försöker sälja en bil till samma pris två gånger.
av BiTu
Ska nu sälja min 2017 V90 T5, gått 8900 mil. Har inte haft ETT enda problem med den. När man tankade klickade pumphandtaget av lite för lätt, Volvo bytte ett dräneringsfilter vid tanken som löste det - gratis.
Helt underbar bil. Tyst, stark, komfortabel och riktigt stora innerutrymmen. Kan rekommendera V90 i allmänhet - och T5 Inscription i synnerhet :)
av Xanthopteryx
Det är ju faktiskt så enkelt som redan sagts:
Få prylar = få saker som kan gå sönder.

Fadern min hade på fyrhjulsdrift på deras förra bil. Efter att den kommit till åren så lade ventilpaketet av. Det var över 20.000 för att fixa, och hade de inte haft fyrhjulsdrift skulle denna del alltså inte gått sönder då delen helt enkelt inte finns. Har du ingen taklucka så kommer mekaniken aldrig att gå sönder och den kommer heller aldrig läcka. Har du ingen elbagagelucka så, ja, då pajjar inte de motorerna.
Teknik kan vara bra, teknik kan vara rolig, men teknik kan också vara kostsam.
av Lövet
Xanthopteryx skrev:Det är ju faktiskt så enkelt som redan sagts:
Få prylar = få saker som kan gå sönder.

Fadern min hade på fyrhjulsdrift på deras förra bil. Efter att den kommit till åren så lade ventilpaketet av. Det var över 20.000 för att fixa, och hade de inte haft fyrhjulsdrift skulle denna del alltså inte gått sönder då delen helt enkelt inte finns. Har du ingen taklucka så kommer mekaniken aldrig att gå sönder och den kommer heller aldrig läcka. Har du ingen elbagagelucka så, ja, då pajjar inte de motorerna.
Teknik kan vara bra, teknik kan vara rolig, men teknik kan också vara kostsam.
Fast fallet "ha fyrhjulsdrift som inte går sönder", "ha taklucka som inte går sönder" är mycket vanligare än tvärtom. Men visst, det enda sättet att med 100% slippa ett visst problem är att inte ha det. Men man kan ha mycket roligare att ha utrustning och med 98% sannolikhet inte få problem...
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]