Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frohlo
Hej
Är relativt ny här på forumet och hoppas på lite hjälp.
Har en XC-70 Classic MY-16 där elbakluckan börjat krångla. Kollade runt på forumet men hittade ingen riktig ledtråd.
Problemet är att luckan bara rör sig ca 1cm både vid öppning och stängning , luckan reagaerar på alla knappar dvs med mikroswitchen i handtaget, med knappen vid ljusautomatiken och med fjärrkontrollen samt när man försöker stänga med knappen på själva luckan. Centrallåset låser även bakluckan via fjärkontrollen.
Får en känsla av att det är någon form av klämskydd eller dylikt som är aktivvt hela tiden så motorn slår ifrån direkt..
Någon som har tips eller vet hur det funkar mer i detalj.
Frohlo skrev: fre 03 jan 2020, 13:29 Hej
Är relativt ny här på forumet och hoppas på lite hjälp.
Har en XC-70 Classic MY-16 där elbakluckan börjat krångla. Kollade runt på forumet men hittade ingen riktig ledtråd.
Problemet är att luckan bara rör sig ca 1cm både vid öppning och stängning , luckan reagaerar på alla knappar dvs med mikroswitchen i handtaget, med knappen vid ljusautomatiken och med fjärrkontrollen samt när man försöker stänga med knappen på själva luckan. Centrallåset låser även bakluckan via fjärkontrollen.
Får en känsla av att det är någon form av klämskydd eller dylikt som är aktivvt hela tiden så motorn slår ifrån direkt..
Någon som har tips eller vet hur det funkar mer i detalj.
Behöver du varje gång dra upp luckan manuellt efter du t.ex. tryckt på knappen/handtag m.m?

har du provat att t.ex. justera bakluckans höjd-reglering?
av Frohlo
Hej

Japp behöver dra upp och ner luckan manuellt varje gång. När jag aktiverar den via knappen rör den sig ca 1 cm både vid öppning och stängning. Har även provat att justera/kalibrera höjdläget genom att manuellt pressa upp luckan så högt det går och sedan hålla inne stängningsknappen i ca 3-5 sekunder utan framgång.
Hoppas någon därute har tips om hur detta funkar
av Sudden78
Bara hoppas att det inte är motorn som gett upp...en bekant råkade ut för detta och han blev typ 15 papp fattigare efter det verkstadsbesöket...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Frohlo
Låt oss hoppas att det inte är motorn även om det tydligen kan hända att den går sönder, 15 papp låter svettigt !!
Finns det ingen som råkat ut för något liknade och kan ge tips får man väl ställa in sig på att boka in ett verkstadsbesök

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]