Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en XC90 från -05, där en SRS felkod bråkar för mig.
Det är SRS-00D8 som jag inte blir klok på.
Som jag tyder felmeddelandet så ska det vara vänster sensor fram för krockindikering som bråkar.
Har redan bytt sensorn utan resultat, växlat höger och vänster givare, då samma givare inte ger något felmeddelande på högersidan.
Kopplat ur givaren och då får jag meddelande för att sensorn saknas.
Mätt kablarna ända till SRS-modulen, och ser inga fel här.

Ser även att det är en otydlig förklaring på felkoden när jag sökt på den, och det är "kontroll"
Jag tyder det till att det är kontrollen "mätningen" av sensorn dom är ute efter, och som inte fungerade vid uppstart.

Har även skickat in SRS-modulen för nollning av lagrade koder, ingen skillnad.

Vad som kan vara bra att veta är att felet uppkom efter att bilen varit inne på Volvo för byte av (CEM-modulen) säkringsenheten vid förardörren. samt en av anslutningarna som sitter på toppen av enheten.
Detta pga att vatten trängt in och skadat modulen, ett standardfel vad jag förstår.
Har pratat med Volvo, men dom ser inte att detta ska ha med felet att göra.

Har även lagat ett fel till DDM-modulen, som styr fönsterhissar etc på förarsidan.
Kablar som var av vid anslutningen till dörren.
Men tror inte att felet ligger här heller, även om det kan ligga någon krocksensor i dörren
som har med SRS-systemet att göra.

Nu lyser även batterilampan, då det inte gått att köra med bilen på ett bra tag pga av nämnda fel.
Det ska väll inte påverka felet, men får väll se till att få undan det för att vara på den säkra sidan, så att inte spänningen till SRS-modulen är för låg.

Har köpt en ny SRS-modul, men den fungerar vad jag förstår inte utan att Volvo programmerar in den i bilens system.
Rätta mig om jag har fel, eller om det går att uppdatera på annat vis.
Detta för att utesluta att det inte är SRS-modulen som är boven.

Hoppas att någon har någon ide, som kan hjälpa mig framåt!
Har haft samma fel på min bil, jag hade turen att efter noggrann rengöring av kontakt o stift samt hela lykthålet då jag gick för mig att
sensorn behöver jord mot plåten?? Iofs tror jag inte det behövs men säker är jag inte. Funkat perfekt sedan dess. Mardrömsfel, lider med Dig.

Kolla att luftförvärmningsspjälle[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]