Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanRCH
Åkte relativt lång sträcka idag i dagsljus och noterade skillnader på halvljuset på de Volvo jag mötte (V90/XC90/XC60).

Vissa har lysande ”Tors hammare”, andra fordon lyser det ovanför och nedanför själva hammaren men hammaren är släckt. Tredje varianten var både och - dvs. både Tors hammare lyser samt ovanför och nedanför.

Är det olika prisklasser eller varför ser dem inte lika ut?
av Neno
Halvljuset lyser över och under tors hammare, tors hammare dimmras ned när Halvljuset är tänt. Tors hammare lyser starkt när halvljus är släckt. Så borde det vara
Användarvisningsbild
av fjohan82
Neno skrev: mån 23 dec 2019, 19:07 Halvljuset lyser över och under tors hammare, tors hammare dimmras ned när Halvljuset är tänt. Tors hammare lyser starkt när halvljus är släckt. Så borde det vara
... samt att T är släckt när man blinkar, då T även är blinkers.
av fkullberg
Finns inga olika typer, finns Dynamisk LED. Men de lyser likadant bara att de med Dynamisk har lite bättre helljus.
Många kör inte på autoläge och ha då halvljus på under dagtid och vissa kör auto och där reglerar den detta själv. Annars är det som de andra skrivit
Användarvisningsbild
av svergie2
Ja, man märker snabbt vilken spec man möter på natten Har bilen Dynamiska strålkastare så ser jag att det kan blinka till när bilen tänder eller släcker ett parti med ljusdioder. Vad jag har sett så lyser den vanliga både uppe och nere, medan den Dynamiska är just dynamisk och kan lysa lite hur som. Hammaren är dock samma, neddimmad som positionsljus. :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

av Aida
Kanske lite Off topic men ändå... Jag är rätt besviken på mitt dynamiska ljus. Misstolka mig rätt: ljusflödet är enormt och bra med strålkastarspolning. Nä det är just den dynamiska biten som skaver. Om jag kör på smal skogsväg i 70-90 så funkar det perfekt. Men på bred motorväg i 110-120 så funkar det inte alls. Det kopplar i stort sett aldrig på helljus och när det väl gör det så blinkar det bara till och slår av efter någpn sekund. Annat var det på mina två E-klass av förra generation samt min Opel Astra med Matrixljus. De låg på helljus hela tiden och man såg hur de anpassade ljusbilden efter mötande och upphunnen trafik. Var helt magiskt.
Det gick så långt faktiskt att en mekaniker åkte med och bekräftade. Sedan bytte han hela kameran för 30 000 kr på garantin. Men inte blev det annorlunda. Då sa han att det var så Volvos ljus var (han hade snackat med kollegor och prövat en demobil).
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Aida skrev:Kanske lite Off topic men ändå... Jag är rätt besviken på mitt dynamiska ljus. Misstolka mig rätt: ljusflödet är enormt och bra med strålkastarspolning. Nä det är just den dynamiska biten som skaver. Om jag kör på smal skogsväg i 70-90 så funkar det perfekt. Men på bred motorväg i 110-120 så funkar det inte alls. Det kopplar i stort sett aldrig på helljus och när det väl gör det så blinkar det bara till och slår av efter någpn sekund. Annat var det på mina två E-klass av förra generation samt min Opel Astra med Matrixljus. De låg på helljus hela tiden och man såg hur de anpassade ljusbilden efter mötande och upphunnen trafik. Var helt magiskt.
Det gick så långt faktiskt att en mekaniker åkte med och bekräftade. Sedan bytte han hela kameran för 30 000 kr på garantin. Men inte blev det annorlunda. Då sa han att det var så Volvos ljus var (han hade snackat med kollegor och prövat en demobil).
Väldigt märkligt att dom först byter kameran för 30.000, och sedan säger att det inte är något fel. Man kollar väl först mot några andra likadana bilar innan man byter! Jag anser att dom redan erkänt att något inte är som det ska.
Min bil har xenon med adaptiv funktion. Hel och halvljus växlar/ skärmar av även vid motorvägskörning. Har hört att många är missnöjda med funktionen tillsammans med led-strålkastare, och menar att det fungerar bättre på dom äldre bilarna med xenon. Själv har jag inte kört/åkt någon Volvo med led i mörker.
av CaptainOats
Aida skrev: lör 28 dec 2019, 13:29 Kanske lite Off topic men ändå... Jag är rätt besviken på mitt dynamiska ljus. Misstolka mig rätt: ljusflödet är enormt och bra med strålkastarspolning. Nä det är just den dynamiska biten som skaver. Om jag kör på smal skogsväg i 70-90 så funkar det perfekt. Men på bred motorväg i 110-120 så funkar det inte alls. Det kopplar i stort sett aldrig på helljus och när det väl gör det så blinkar det bara till och slår av efter någpn sekund. Annat var det på mina två E-klass av förra generation samt min Opel Astra med Matrixljus. De låg på helljus hela tiden och man såg hur de anpassade ljusbilden efter mötande och upphunnen trafik. Var helt magiskt.
Samma erfarenhet. Har precis bytt till Merca från V90 CC. Nu är det på hela tiden typ.
Volvon var värdelöst på motorvägen.
Användarvisningsbild
av fmcarv
Aida skrev:Kanske lite Off topic men ändå... Jag är rätt besviken på mitt dynamiska ljus. Misstolka mig rätt: ljusflödet är enormt och bra med strålkastarspolning. Nä det är just den dynamiska biten som skaver. Om jag kör på smal skogsväg i 70-90 så funkar det perfekt. Men på bred motorväg i 110-120 så funkar det inte alls. Det kopplar i stort sett aldrig på helljus och när det väl gör det så blinkar det bara till och slår av efter någpn sekund. Annat var det på mina två E-klass av förra generation samt min Opel Astra med Matrixljus. De låg på helljus hela tiden och man såg hur de anpassade ljusbilden efter mötande och upphunnen trafik. Var helt magiskt.
Håller med. Funktionen är värdelös på motorväg.
Där funkar bara som en På/Av funktion.
Användarvisningsbild
av sewen
Personligen tycker jag att halvljuset slår på alltför tidigt. Behövs ju knappt dagtid utan då räcker torshammaren för att synas. Önskar att det gick att reglera känsligheten hur automatiken slår på halvljuset typ lågt, medel eller högt.

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]