Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Insjö78
Ezz skrev: ons 01 jan 2020, 16:56 Funderar på 5% toning (b-stolpe och bak), undrar om det kommer bli för mycket "Biltema" över det hela, 15% är alltid ett säkert kort, hur har ni gjort? Normalt hade jag beställt tonade rutor från fabrik men som vi vet gick det inte till S60. Hur har ni gjort och vad tycker ni? Färgen är "Crystal White". Bifoga gärna bild om ni har.
Till den färgen så mörkt du bara kan få! Lär bli hur snyggt som helst! Ju högre procent desto mörkare väl? Eller är det hur mycket ljus det släpper in? Förklarar gärna för en som inte har en aning om klassning av toning i procent! :-D
av Ezz
Insjö78 skrev:
Ezz skrev: ons 01 jan 2020, 16:56 Funderar på 5% toning (b-stolpe och bak), undrar om det kommer bli för mycket "Biltema" över det hela, 15% är alltid ett säkert kort, hur har ni gjort? Normalt hade jag beställt tonade rutor från fabrik men som vi vet gick det inte till S60. Hur har ni gjort och vad tycker ni? Färgen är "Crystal White". Bifoga gärna bild om ni har.
Till den färgen så mörkt du bara kan få! Lär bli hur snyggt som helst! Ju högre procent desto mörkare väl? Eller är det hur mycket ljus det släpper in? Förklarar gärna för en som inte har en aning om klassning av toning i procent! :-D
Ja precis, hur mycket ljus som "släpps in", så 5% är det "mörkaste" toningen som går att få. Tror också det kommer bli riktigt snyggt men är bara orolig att det kommer se billigt och/eller "Biltemastuk", kan vara obefogat men vill ändå ha råd här. Bilen är färdigbyggd så snart är det leverans så gäller att bestämma sig snart.
av Insjö78
Ok! Då lärde jag mig det. Enligt mig kommer det inte se billigt eller Biltema stuk! Om man väljer det mörkaste från fabrik hur många procent är det? Antar du är orolig för det blir för hård brytning mellan toning/färg? En kompis till mig nojade omkring det när han skulle beställa sin xc 60 (Classic) med samma färgkod. Men blev bra som fan! Visst helt annan bil. Antar du har rätt mörka fälgar med?
av Ezz
Insjö78 skrev:Ok! Då lärde jag mig det. Enligt mig kommer det inte se billigt eller Biltema stuk! Om man väljer det mörkaste från fabrik hur många procent är det? Antar du är orolig för det blir för hård brytning mellan toning/färg? En kompis till mig nojade omkring det när han skulle beställa sin xc 60 (Classic) med samma färgkod. Men blev bra som fan! Visst helt annan bil. Antar du har rätt mörka fälgar med?
Är mest orolig för att själva toning kommer se "billig ut", exakt allt annat kommer vara helsvart. Fälgarna är det enda undantaget som är halvsvarta.

Från fabrik går det endast att välja tonad ruta som är cirka mellan 15-35% (beroende på tillverkare och modell).
Bilagor
Fälg.PNG
Fälg.PNG (34.18 KiB) Visad 549 gånger
av Insjö78
Ok! Ja då hade jag kört på 15 % om det går att få vid eftermontering? Är det jag har sett live på den färgen och det såg mycket bra ut! Jag trodde 5% gick att få från fabrik och att det var den toningen min kompis hade på sin xc60. Drar man då det mot 5% blir det nog för ”svart” och kan se billigt ut som du skrev. Fan vad svårt! :-/ Är ju synd att du inte kan se det live på någon bil.. Och du blir nog inte klokare efter mina inlägg :-D
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Firman vi brukar anlita rekommenderade 15% på dörrarna och 5% på bakrutan på S60, men jag har inte själv bestämt mig för om jag ska göra så eller köra på 15% på samtliga. Vill inte att bilen ser ut som "biltemastajl" så att säga.
av Lockis
Visserligen V60, men min ÅF rekommenderade 15% på den. Fick titta på ett par bilar med 5% som stod i hallen och skulle ut, och tyckte själv det kändes för mörkt. Samtidigt så ville jag ha mörkare än vad man får från fabrik.
av ricopet
Har en V40 med mörkaste solfilmen (tror det är 5%) och upplever den som lite för mörk när det är mörkt ute, blir väldigt mörkt vintertid. På V60n har jag mellan toningen (15%) och den är lagom tycker jag, valde även mellan till min kommande S60.
Har man som jag även svart inredning blir insynen i bilen rätt liten...
/R
av III
Verkmästarn skrev: tor 02 jan 2020, 08:16 Firman vi brukar anlita rekommenderade 15% på dörrarna och 5% på bakrutan på S60, men jag har inte själv bestämt mig för om jag ska göra så eller köra på 15% på samtliga. Vill inte att bilen ser ut som "biltemastajl" så att säga.
Tonade rutor = bonnraggare = biltema. För snygg bil för att göras om till bonnraggare. Skippa toning, min åsikt.
av Car
Jag kommer att få solfilm 12% mörk. Så tydligen finns det olika procentsatser att välja.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 29

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]