Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av legaim
Jag tänkte uppgradera min bil med bl.a. en motorvärmare då jag snart kommer flytta norrut och är osäker på ifall jag kan få tag på en garageplats. Har några frågor till de erfarna här på forumet =)

1) Först och främst, hur viktigt är det att ha en motorvärmare om man bor i Norrland? Bor nu i Stockholmsområdet och här blir det inte alltför kallt....

2) Det verkar finnas två stora företag: Calix och DEFA och om jag förstått det rätt är de likvärdiga?

3) Kanske en fråga egentligen till respektive företag men hur ser möjligheterna till utbyggnad ut? Först och främst har jag tänkt motorvärmare och sedan batteriladdare och sist kupévärmare. Är det "lätt" att köpa alla delarna stegvis eller bör man köpa allt på direkten? Det blir en ganska saftig summa om man köper allt på direkten dock....

4) Jag såg att DEFA har bl.a. bluetooth, är detta nödvändigt? Om jag skulle vilja ha det i framtiden går det att köpa till den komponenten? (Kanske också en fråga till tillverkarna)

Tack för er hjälp och Gott Nytt År!
av Rådlös
Dom båda är stora på den nordiska marknaden. Dom har dessutom ett liknande sortiment. Om den ena kommer på en nyhet, så kommer den andra strax efter med en snarlik lösning. Dom gör allt för att behålla sina revir.
Båda fabrikaten har i många år varit utbyggbara med diverse tillbehör, men bara med det egna fabrikatet! Dom har olika kontakter som bara passar det befintliga fabrikatet. Båda har helt säkert någon form av fjärrkontroll via mobiltelefonen och det finns flera funktioner i den, batteriladdning, värmare och tidsinställning etc. etc.
Sedan tycks Volvo framstå som ett tredje system. Men det är detsamma som Calix. Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Allt som passar Calix passar i princip också Volvo.
Så i princip: Det fabrikatet du väljer nu, får du hålla dig till hela tiden. (Det finns krypvägar här men det tar vi en annan gång)
Att kontakterna ser ut som dom gör beror på att en som inte är elektriker får i princip sätta ihop och koppla in ett system bara han följer givna anvisningar. Det skulle inte en outbildad person få göra om det var en anläggning i hemmet eller på en firma. Därför är kontakterna utformade lite som om dom vore "idiotsäkra".
Inget nedvärderande i detta uttryck, men benämningen är gångbar när det gäller tekniska och framförallt elektriska enheter som är utförda så att det inte går att koppla något fel.
En upptäckt som jag har gjort nyligen: Till en kupévärmarfläkt finns det ofta ett SHUKO-uttag inne i kupén. DEFA's moderna kupévärmarfläktar har i stället en rakapparatkontakt på sladd, för att driva fläkten. Rakapparatkontakt kallas den lilla kontakten som kan vara vanlig på datortillbehör och transistorradioapparater, modem, printers, skanner o.s.v. En kontakt med ca 10 millimeter mellan stiften. SHUKO är den vanliga jordade vägguttagskontakten som vi har i alla bostäder och andra byggnader.
Lite om motorvärmare. Det anses att om man kallstartar en bilmotor i köldgrader, så drar den ca 40% mer bränsle än under motsvarande värmegrader. Naturligtvis stiger motortemperaturen rätt snabbt när motorn snurrar och värmen kommer. Men 40% är rätt mycket. Utsläppen ökar naturligtvis också något liknande. När det är så kallt fungerar ingen katalysator eller Lambdasond.
Beroende på vilken motormodell du har så finns det olika typer av värmare. Men en viktig kunskap skall du få: Vatten är den bästa värmeledaren! Hur och var sedan värmaren är placerad är en annan sak. I vissa fall kanske det bara finns plats för en viss typ av värmare och då får man gå på det. En annan viktig kunskap. Alla motorvärmare är bara avsedda för att gå i 2 -- 3 timmar. Utöver detta är det bara energislöseri. Det blir inte varmare och värmarens livstid förkortas också. Däremot kan ofta kupévärmaren eller t.ex batteriladdaren gå längre tid, men det är en annan historia.
av legaim
Rådlös skrev:Dom båda är stora på den nordiska marknaden. Dom har dessutom ett liknande sortiment. Om den ena kommer på en nyhet, så kommer den andra strax efter med en snarlik lösning. Dom gör allt för att behålla sina revir.
Båda fabrikaten har i många år varit utbyggbara med diverse tillbehör, men bara med det egna fabrikatet! Dom har olika kontakter som bara passar det befintliga fabrikatet. Båda har helt säkert någon form av fjärrkontroll via mobiltelefonen och det finns flera funktioner i den, batteriladdning, värmare och tidsinställning etc. etc.
Sedan tycks Volvo framstå som ett tredje system. Men det är detsamma som Calix. Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Allt som passar Calix passar i princip också Volvo.
Så i princip: Det fabrikatet du väljer nu, får du hålla dig till hela tiden. (Det finns krypvägar här men det tar vi en annan gång)
Att kontakterna ser ut som dom gör beror på att en som inte är elektriker får i princip sätta ihop och koppla in ett system bara han följer givna anvisningar. Det skulle inte en outbildad person få göra om det var en anläggning i hemmet eller på en firma. Därför är kontakterna utformade lite som om dom vore "idiotsäkra".
Inget nedvärderande i detta uttryck, men benämningen är gångbar när det gäller tekniska och framförallt elektriska enheter som är utförda så att det inte går att koppla något fel.
En upptäckt som jag har gjort nyligen: Till en kupévärmarfläkt finns det ofta ett SHUKO-uttag inne i kupén. DEFA's moderna kupévärmarfläktar har i stället en rakapparatkontakt på sladd, för att driva fläkten. Rakapparatkontakt kallas den lilla kontakten som kan vara vanlig på datortillbehör och transistorradioapparater, modem, printers, skanner o.s.v. En kontakt med ca 10 millimeter mellan stiften. SHUKO är den vanliga jordade vägguttagskontakten som vi har i alla bostäder och andra byggnader.
Lite om motorvärmare. Det anses att om man kallstartar en bilmotor i köldgrader, så drar den ca 40% mer bränsle än under motsvarande värmegrader. Naturligtvis stiger motortemperaturen rätt snabbt när motorn snurrar och värmen kommer. Men 40% är rätt mycket. Utsläppen ökar naturligtvis också något liknande. När det är så kallt fungerar ingen katalysator eller Lambdasond.
Beroende på vilken motormodell du har så finns det olika typer av värmare. Men en viktig kunskap skall du få: Vatten är den bästa värmeledaren! Hur och var sedan värmaren är placerad är en annan sak. I vissa fall kanske det bara finns plats för en viss typ av värmare och då får man gå på det. En annan viktig kunskap. Alla motorvärmare är bara avsedda för att gå i 2 -- 3 timmar. Utöver detta är det bara energislöseri. Det blir inte varmare och värmarens livstid förkortas också. Däremot kan ofta kupévärmaren eller t.ex batteriladdaren gå längre tid, men det är en annan historia.
Stort tack för ditt inlägg Rådlös!

Okej angående uttagen hos DEFA, har alla kupévärmare nu detta s.k. "rakapparat"-uttaget? I så fall behöver jag ett sådant, då det är den vanliga SHUKO i min bil just nu. Då kanske det är bättre att köra Calix då jag dessutom har en Volvo?
Förresten, jag har en Volvo V70, 2001 års modell, 170 HK, 2.4 liter. B5244S är motorn.

Otroligt det du beskriver angående bränslemängden, men det känns faktiskt väldigt rimligt. Jag tycker det är i sig nästan ett mirakel att en bil kan starta överhuvudtaget när man har lämnat den under natten och det kan ha varit minus 20 grader osv. Det visar att bilen har en otrolig hållfasthet.

Om jag har förstått det rätt oavsett om jag väljer DEFA eller Calix/Volvo då ska det gå bra att "bygga ut" systemet efterhand? Alltså att jag börjar med en motorvärmare och sedan lägger till batteriladdare osv. Jag vill först och främst ha en motorvärmare, jag tänker att det är det mest väsentliga och därefter laddare till batteriet. Att man får frysa i kupén det står jag ut med haha, det är ju det minsta man får klara av när bilen har stått ute hela natten hehe.
av William85
Satsa på ”standard”, dvs motorvärmare+ kupé uttag med kupévärmare i första hand. De flesta boende och arbetsplatsers parkering har timerstyrning i motorvärmarstolparna så då behöver du inte ytterligare styrning i bilen egentligen.
av legaim
William85 skrev:Satsa på ”standard”, dvs motorvärmare+ kupé uttag med kupévärmare i första hand. De flesta boende och arbetsplatsers parkering har timerstyrning i motorvärmarstolparna så då behöver du inte ytterligare styrning i bilen egentligen.
Tack för tipsen! Det blir nog det du föreslår =)
av Rådlös
Min bil är tämligen ny och det är en DEFA-installation i den. (Ingen Volvo) DEFA har enligt dom papper jag fick med två modeller på små kompakta värmare: Termini II, 1400 och 1900. Och det är effekten som ger beteckningen. Båda har rakappratsladden. Jag har 1400-modellen. (Den låter som en liten jetmotor. Först ett blås/vindljud, SCHHÅÅÅÅÅ och sedan ett visselljud från fläktmotorn OOUUIIIIII!)

Men en undring, om du redan har ett Shuko-uttag i kupén så borde du väl ha en motorvärmare också? Och du har väl då ett intag utanpå karossen någonstans? I grillen eller i karossplåten? Mät med en Ohmmeter på dom stiften. Koppla bort eventuell kupévärmare först så det inte blir fel. Har du ett ungefärligt Ohmvärde på 100 - 200 Ohm så har du en motorvärmare någonstans. Det är svårt att se en eventuell värmare om man inte vet var man skall leta, men Ohmmätningen torde ge besked om inte värmaren är trasig, men det får vi inte hoppas. Ett otyg när man köper en begagnad bil är att någon tidigare ägare har behållit anslutningskabeln. Den tillhör ju egentligen bilen om det finns en motorvärmare i den. Inte någon som tycker att "Den är bra att ha". Det går att köpa nya lösa kablar på bl.a Jula och Clasisjön. Det finns t.o.m. kablar med en liten lysdiod i kontakten så man lätt kan se och ansluta kabeln snabbt och enkelt i vintermörkret och iskylan. Visst, dom kostar någon hundralapp extra, men det kan underlätta om man står illa till på sin parkeringsplats. Har sett reklam för både Calix och DEFA.
av legaim
Bra poängen du tar upp. Jag kommer bifoga lite bilder här nedan:

Slang bilden: Jag kunde tyvärr inte få en bättre bild men jag tror att den här slangen går till uttaget som sitter på vänstra sidan av "front spoilern".

Vad tror du om alla dessa bilder jag har bifogat? Har jag ett system som kan driva en kupévärmare i alla fall? Vad tror du om möjligheten att utöka detta med Calix eller DEFA? Då det är en Volvo borde Calix systemet fungera?
Bilagor
SHUKO.jpg
Shuko kontakt?
SHUKO.jpg (197.13 KiB) Visad 2004 gånger
uttag vänster.jpg
Strömuttag för kupévärmare?
uttag vänster.jpg (133.39 KiB) Visad 2004 gånger
slang.png
Slangen som jag tror går från uttaget
slang.png (235.99 KiB) Visad 2004 gånger
av Rådlös
Ja! Den räcker. Du ställer den på mätområde Resistans Om det man mäter visar noll ohm så är det inget motstånd alls. Det leder ström rakt igenom. Om den visar ett jättehögt värde eller oändlighet (det brukar skrivas som en liggande åtta)
Så är det något avbrott någonstans. Visar det siffror så finns det motstånd av något slag. I ditt fall kan det visa om du har en motorvärmare eller inte.
Och kom ihåg: Man får aldrig mäta motstånd på en krets (t.ex ett kretskort eller annat) som är spänningssatt. Koppla ifrån all spänningsmatning först.

Din bild säger att du har en Calix-anläggning, men med trasigt lock. Mäta på stiften kan du göra redan nu, men du får inte koppla in den med en kabel. Tänk dig att det kommer snö och vatten och kanske även vägsalt på stiften. Jag skall inte "måla Fan på väggen" men det är ganska farligt om det t.ex är blött och vägsalt i kontakten och du försöker trycka i en kabel där. Så kolla med en Volvobutik om du kan byta bara kontakten till en ny med helt lock. I värsta fall får du be en verkstad om hjälp.
av legaim
Vad roligt att höra att jag redan har ett Calix system! Då blir det kanske lite billigare? Jag är verkligen novis med bilar och el och kommer nog be en mekaniker titta på detta och så är jag med och lär mig så inget blir fel, som du säger det kan "gå fel". Det jag behöver nu då är
1) ett nytt lock som skyddar när jag inte laddar bilen med strömsladd
2) samt en form av vidarekoppling från befintliga sladden i motorutrymmet
3) och en motorvärmare och då kan jag värma motorn

Har jag dessa tre då kan jag värma motorn?
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]