Att bli lite tokig, så här på slutet av 2019....
Nu har jag äntligen fått hem 4-liters dunken med WD40, så idag var det dags att testa mer i detta äventyr.
Och jag tror jag blir knäpp på riktigt, liksom.
När jag mätte med lilla OBD så har bilen gått 385.4 mil på exakt 2 liter olja. Min dotter har fått fylla en gång mellan, utan att kunna läsa av ordentligt. Då köpte hon en liter och fyllde i hela. (Bilen varnar bara på "fyll en liter annars dör jag!", inte på "slanka i en halvliter, när du känner för det". Maken till oprecist system, känner jag inte till.
Men detta innebär efter noga räknande med Kalkylatorn att bilen dragit 0,52 liter per 100 mil. Vilket är knäppt mot de 1.2, förra mätningen.
Bilen har gått längre sträckor i taget, en del av denna körcykel.
Kan det verkligen påverka så mycket?
Sak samma, fortsatte med WD40- äventyret.
Det började så mysigt med enkel placering av spridare samt lättlossade rör och kontaktstycken.
IMG_8771.JPG (698.76 KiB) Visad 1036 gånger
Sedan var det trögare. De första tre spridarna, från vänster, lossade med handkraft, hur lätt som helst.
Den fjärde däremot var det ett äventyr att få loss. Den satt verkligen som berget. Till slut, efter att ha slipat en öppen nyckel att få grepp samt använt "gaffeln" som håller spridaren original, lyckades jag få den att vrida sig en millimeter.
När jag gjort denna manöver meddelst knack och vrid ett femtiotal gånger, satte jag en liten kofot under och vred samtidigt som jag bände försiktigt uppåt. Då kom den någon millimeter.
Sedan var det bara jobba på så var den ur också.
Många tankar om hur tråkigt det är att ha en skadad eller avbruten spridare sittande i toppen, for genom mitt huvud.
I all svett och tårar (nåja) glömde jag att fota just den. Det verkar som det läckt lite, så den koksat fast i sin bana.
Märkte också att den läcker lite olja, troligen från ventilkåpepackningen. Det är otroligt svårt att veta, då det klabbar överallt. Nu sitter det ju ingen packning där, bara tätningsmedel. Inte är den särskilt lätt att få loss heller.
Kommer ändå göra detta, då jag vill utesluta en oljeförbrukare.
Nästa steg var kompressionsprov.
Efter att ha fått modifiera min kompressionstestare lite, spridarrören var så trånga, fick jag till ett test.
Jag hittar inte vad det ska vara för värde, tyvärr.
I bilen är det från kamremmens sida räknat: 18, 18,5, 17 samt 16kg.
16 kilo var den som spridaren satt i.
IMG_8776.JPG (452.04 KiB) Visad 1036 gånger
Nästa steg var att ställa kolvarna rakt. Med ståltråd och tumstock fick jag fram att slaglängden var ca 90mm.
Backade 45mm, för att hamna på mitten och det blev helt ok.
IMG_8777.JPG (420.25 KiB) Visad 1036 gånger
Fyllde därefter WD 40 med tratt och glömde lyfta upp bakänden så motorn blev rakare. En del läckte nog ut ur tvåans avgas eller insugsventil, vilken nu var öppen. Det går att få vätska upp i ett spridarrör, på de andra hamnar nivån ca 5-10mm under spridarspetshålet.
Svårt att fota.
IMG_8778.JPG (482.64 KiB) Visad 1036 gånger
Det rann i alla fall inte rakt igenom.
Nu får det stå till imorgon, så får vi se om det runnit igenom eller inte.
Gott Nytt År!