Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hjall3
Hej,

Nu i de kommande dagarna har jag ett beslut att ta, jag måste välja om jag vill behålla min 08 Volvo S60 2.4D Classic Momentum som behöver lite reparationer eller byta bort den till en 08 Volvo V50 1.8F Summum.

Båda bilar har för och nackdelar så som jag kan se det men jag vill vända mig till forumet här för att höra era tankar.

Jag bor inne i stan och kör dagligen i stads trafik, här har V50n en fördel med sin mindre storlek och ingen DPF , men jag åker gärna på bilsemester genom Tyskland på fritiden och här känner jag att kraften, komforten och storleken av S60n är lite bättre.

S60n har rullat 230,000km om jag fixar bussningar, fjädring och kamrem tror ni jag kommer få många mer gladare mil än om jag byter till en V50?

Vilken hade ni valt? (Jag har också ställt samma fråga borta på V50 sidan)

Tack på förhand,
av vjohnj
Jonas_latt skrev:V50 är tyvärr Volvos sämsta bil.
Många krånglar riktigt mycket.
På vilket sätt är just V50 sämst? Motor/chassi/el? vilket. Nyfiken.
Användarvisningsbild
av fjohan82
vjohnj skrev: mån 30 dec 2019, 22:13
Sen finns det vissa som nästan aldrig krånglar.
Min rasade kopplingen på vid ca 6000 mil, byttes kostnadsfritt (svag punkt till D2-motorn). Sen var det nån givare till partikelfiltret som strulade samt en renovering av bränslevärmaren.
Annars byttes bara slitdelar, bromsbelägg/skivor, däck, torkarblad, batteri och vindruta.
Jag hade min till krigets Ukraina, så mycket litade jag på den bilen :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
Just 1.8F är driftsäker, inte så mycket krångel på detta forum i alla fall. Däremot läser man en del på forumet att Ford V50 dras av en hel del elfel. Mina föräldrar hade flera år en V50 1.6D och den drog lite diesel men hade mycket andra fel, EGR, åt bränslefilter, elspöken som laddade ur batteriet mm. Så milkostnaden blev aldrig så bra.

Användarvisningsbild
av Micce1980
vjohnj skrev:
Lätt att häva ut sig saker utan argument vet du, antar att det samma inte gäller S40n och C30 då... :) Min förra bil en V50 1.8 MY06 tuffar på bra ännu, slår strax om till 20 000 mil utan annat än en bytt slang, ett elfel som fixades galant samt generator som Volvo ÅF bytte på garanti samt vanliga slitagedelar med förstås :-)

Hur som, skulle inte bytt en S60 till en V50 ändå. Bättre komfort och en annars mycket bra bil, sällan man ser ett risigt exemplar. Har kört V50_n på autobahn vid flera tillfällen och det går bra men motorn är ändå till din nuvarnades nackdel ändå. Sen byter du dessutom till en bil som kanske behöver mer än man tror, hade hållt mig till nuvarande och köpt en ännu nyare vid ett senare tillfälle
av vjohnj
Men sedan är en sedan just sedan, och kombi just kombi när det kommer till att lasta. Sedaner är normal bättre i ljudnivå
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det där är svårt. Jag har varit inne på en V50 i olika omgångar men i slutänden alltid valt något annat. Farsans V50 har gått i många åt (140hk bensin) utan några stora bekymmer. Den återkommande anledningen till att V50 varit med i diskussionerna är smidigare format än en V70N. Men jag tycker V50 känns billig och plastig med en del tveksamma konstruktionslösningar.

V70'n jag har nu ska bytas ut snart. Och är jag i lite samma sits. För 10 dagar om året kanske när jag kör saker till tippen är det den bästa bil jag ägt, alla andra dagar är den bara stor och klumpig. Så nästa bil har jag bestämt ska vara mindre för att funka bättre dem 355 dagar per år jag inte har behov av lastutrymmet.

Och det är kanske det som ska fälla avgörandet i TS fall: vilken bil funkar bäst flest dagar per år?

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]