Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SarahM
Hej! Har under hösten haft lite startsvårigheter med min volvo v70 -08 2,0ft. Några dagar innan jul var den extra krånglig och jag försökte få igån den mez startgas... Lyckades då bränna startmotorn.. Lämna in bilen på närmsta verkstad. Kunde kör dit utan problem efter jag fått hjälp med att bogsera igång den. Tillbaka på ruta ett! Den är väldigt svårstartad och enligt diagnostiken dyker olika meddelanden upo... se bild... Nån som haft liknande problem? Ska jag testa att byta tändstiften? Elektronikfel? Så tacksam för inputs!!!!! :-/
Bilagor
IMG_0013.JPG
IMG_0013.JPG (78.58 KiB) Visad 1166 gånger
Användarvisningsbild
av Steffe3
I just det här fallet kanske det är ett felaktigt spår, men hur fräscht är batteriet? Dåligt batteri gillar att kasta ut alla möjliga fel, men jag vet inte om dom felkoderna brukar ligga kvar som dom gör i ditt fall.
av frippe64
2,0F inte 2,0ft.
Vilket bränsle kör du på? Har du bytt bränsle nyligen?

Byt tändstift om dom gått långt. Misstänkt tändspole cyl. 1.
av Rådlös
"Vi" blir lite vilseledda här. Ditt felsökningsprotokoll säger motorkod: B4204S3. Detta är en ren bensinmotor. Om det hade varit en F-motor så skulle den ha hetat B4204S4 med tillägget F som då skulle innebära Flexifuel. Det vill säga att den kan köras på E85 eller bensin eller en valfri blandning däremellan.
Men nu säger ditt protokoll S3 och då är det en bensinmotor.
Men det finns flera kontrollmöjligheter. Du har ett gult registreringsbevis på bilen. (Ett blått också men det skall ligga i bilen) På det gula regbeviset, i vänsterkanten ungefär mitt på pappret står det rätt motorkod. Om det är en 2.0F så skall det stå: B4204S4. Om det inte är en F-modell utan en bensinmodell, så står det som ditt protokoll säger: B4204S3.
Detta kan vara viktigt om du i tron att du har en F-modell och har tankat E85, medan du i själva verket har en ren bensinmotor.
Du har, som Frippe påpekar t.o.m. skrivit 2.0 Ft. "t" skulle innebära turbo och någon sådan motor finns inte. Så redan där är det lite förvirrande.
av SarahM
Det ska bara vara "F", inte något "T"...
Det är en flexifuel men jag hittar inte kontrollnumret..
Det verkar ju konstigt att diagnostiken säger att det är en ren bensinmotor... Dock så har jag inte tankat etanol utan kör på 95 oktan...🤔
Senast redigerad av 3 SarahM, redigerad totalt 0 gång.

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]

Vad ska jag köpa och varför?

@spindel , Nej jag föredrar inte diesel men […]

Har fått uppfattningen att denna DSP piffar […]