Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pies
Hej jag har en S80-01. När jag stänger av bilen efter att ha kört och sen startar igen efter 5-10 minuter så "går" fläkten på högvarv och blåser kallt. Jag vet att det finns trådar i detta ämne. men är det nån som har löst problemet och i så fall hur. Det är bara när man stängt av tändningen helt som detta uppstår och inte när bilen har stått längre tid, då fungerar det normalt. Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av CarMan
pies skrev:Hej jag har en S80-01. När jag stänger av bilen efter att ha kört och sen startar igen efter 5-10 minuter så "går" fläkten på högvarv och blåser kallt. Jag vet att det finns trådar i detta ämne. men är det nån som har löst problemet och i så fall hur. Det är bara när man stängt av tändningen helt som detta uppstår och inte när bilen har stått längre tid, då fungerar det normalt. Tacksam för svar!
är det cupefläckten du pratar om?
går den aldrig ner i varv?
av pies
Ja det är kupè-fläkten. Om jag stänger av auto- funktionen och kör manuellt ca 15 minuter och sen går över till auto igen så fungerar det normalt igen.
Användarvisningsbild
av CarMan
pies skrev:Ja det är kupè-fläkten. Om jag stänger av auto- funktionen och kör manuellt ca 15 minuter och sen går över till auto igen så fungerar det normalt igen.
kolla felkoder, om det är fel på fläckten som ska sugan in luft till tempfivaren så gan man få liknange fenomen, men den sätter alltid felkod.
av pies
Hur kollar man felkoderna? Kan det räcka att dammsuga hålet för givaren. eller behöver jag in på verkstad Tack carman för svaren det är gött att det finns en med dina kunskaper här på forumet!
Användarvisningsbild
av CarMan
pies skrev:Hur kollar man felkoderna? Kan det räcka att dammsuga hålet för givaren. eller behöver jag in på verkstad Tack carman för svaren det är gött att det finns en med dina kunskaper här på forumet!
du kan inte kolla felkoder själv & jag har svårt att tro att det skulle hjälpa nån längre stund om man damsuger lite, men det kostar ju inget att prova.
av Zane_73
Lite ot men ändå

När jag hade ner min ECC panel skruvade jag av den lilla fläkten som suger in luft till givaren, det var en jävla massa ludd på givaren och i fläkten.
Har förmodligen inget med ditt problem att göra men det skadar säkert inte att försöka dammsuga rent där ibland.

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]