Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MBjerner
Är det någon vänlig själ som vet hur man demonterar främre stötfångare/plast på en V90 -17? Gärna en länk till en instruktion, vill inte riva en massa i onödan när jag ska montera min LED-ramp :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
MBjerner skrev:Är det någon vänlig själ som vet hur man demonterar främre stötfångare/plast på en V90 -17? Gärna en länk till en instruktion, vill inte riva en massa i onödan när jag ska montera min LED-ramp :-)
Jag hade börjat med att kolla bland volvos monteringsanvisningar

http://accessories.volvocars.com/sv-se

- Välj din bil och årsmodell
- Tjänster (uppe till vänster)
- Monteringsanvisningar
- Klicka på förstoringsglaset till höger om "Sök monteringsanvisningar"
- Skrolla ner till något som passar eller beta av en efter en, man kan
annars istället för förra punkten i ditt fall skriva te.x. "Spoiler fram" som jag tror innehåller vad du söker
av MBjerner
Xanthopteryx skrev: sön 22 dec 2019, 16:23 Börja alltid här:
https://accessories.volvocars.com/sv-se/V90(17-)/2017

Leta upp något som berör främre delen. Exempelvis parkeringsassistans då man ju måste montera sensorer.
Tackar så mycket, hittade en direkt 👍
av jasblo
Har gjort det två gånger på en 2020. Inget större problem.

Hissa upp bilen och ta av däcken är inget krav men underlättar för att komma åt i hjulhuset. Svårt att få ut skruvar annars.
Lossa alla skruvar + plastclips i hjulhuset och "bänd" bort plasten.
OBS: Här sitter två bultar (10 hylsa) uppe vid lampan dvs där spoilern möter chassit så att säga. Svåra att se så man får en liten förlängare och en hylsa för att komma åt.
Lossa kabelhärvan/kontakten som sitter fast i nedre delen av spoilern
Ta bort skruvar undertill längs hela fronten, glöm ej de som sitter längst bak mot däcken (cirka 8 st kanske?)
Ta bort plasten insida huv (3 bitar) och skruva bort alla skruvar du ser längst fronten

Nu är det lite trix att få loss den. Man får ta i lite och bända lite. Tips är att sätta lite tejp precis där plasten möten chassit under lampan dvs skyddstejp på lacken

När du fått loss dessa kommer fronten att hänga i slangarna för spolarna. Leta rätt på snabbfästena för slangarna vardera sida så kan du ta isär detta också (gråa snabbfästen, går att snabblossa).
av MBjerner
jasblo skrev:Har gjort det två gånger på en 2020. Inget större problem.

Hissa upp bilen och ta av däcken är inget krav men underlättar för att komma åt i hjulhuset. Svårt att få ut skruvar annars.
Lossa alla skruvar + plastclips i hjulhuset och "bänd" bort plasten.
OBS: Här sitter två bultar (10 hylsa) uppe vid lampan dvs där spoilern möter chassit så att säga. Svåra att se så man får en liten förlängare och en hylsa för att komma åt.
Lossa kabelhärvan/kontakten som sitter fast i nedre delen av spoilern
Ta bort skruvar undertill längs hela fronten, glöm ej de som sitter längst bak mot däcken (cirka 8 st kanske?)
Ta bort plasten insida huv (3 bitar) och skruva bort alla skruvar du ser längst fronten

Nu är det lite trix att få loss den. Man får ta i lite och bända lite. Tips är att sätta lite tejp precis där plasten möten chassit under lampan dvs skyddstejp på lacken

När du fått loss dessa kommer fronten att hänga i slangarna för spolarna. Leta rätt på snabbfästena för slangarna vardera sida så kan du ta isär detta också (gråa snabbfästen, går att snabblossa).
Tack så mycket 😊
av MBjerner
Vill bara visa att nu sitter rampen där 😊
Bilagor
20191228_202049.jpg
20191228_202049.jpg (239.47 KiB) Visad 3475 gånger
received_456382255275499.jpeg
received_456382255275499.jpeg (261.65 KiB) Visad 3475 gånger
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]