Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo s80 årsmodell 2008 med fotbroms/handbroms (ej elektrisk) fick nyss underkänt på besiktning. Otillräcklig stod det, kan trampa den i botten och köra vidare även om det tar emot något.

Vad kan det tänkas kosta att fixa på verkstad som då samtidigt släcker 2an?

Alternativt

Fixa själv och besikta om den för 399kr.....?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Kostnaden beror ju så klart på vad som behöver göras och det är ju inte känt. Om det räcker med att justera spänningen i handbromsvajern + släcka tvåa så blir det väl en 500:- på verkstad. Behövs det bytas handbromsvajrar och belägg och justeras och släcka tvåa gissar jag utan att veta på uppemot 3.500:- på verkstad.
Bempo skrev:Kostnaden beror ju så klart på vad som behöver göras och det är ju inte känt. Om det räcker med att justera spänningen i handbromsvajern + släcka tvåa så blir det väl en 500:- på verkstad. Behövs det bytas handbromsvajrar och belägg och justeras och släcka tvåa gissar jag utan att veta på uppemot 3.500:- på verkstad.
Tack för svar! Får fundera på om jag ska kosta på den något eller sälja av den i bef skick.

Cox skrev:Fel årsmodell en 08:a nyttjar klossarna till handbromsen och har inga backar

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Intressant eftersom jag bytte bromsklossar för några veckor sedan på bilverkstad. Ska kolla med dom om det fattas någon justering.

brandten skrev:
Cox skrev:Fel årsmodell en 08:a nyttjar klossarna till handbromsen och har inga backar

Intressant eftersom jag bytte bromsklossar för några veckor sedan på bilverkstad. Ska kolla med dom om det fattas någon justering.

Bytte du på Volvo verkstad eller Kalles kebab, dom kan ju ha glömt att återställa efter dom backat elmotorerna till oken. Låter dom något när du lägger i handbromsen?

Cox skrev:
brandten skrev:

Bytte du på Volvo verkstad eller Kalles kebab, dom kan ju ha glömt att återställa efter dom backat elmotorerna till oken. Låter dom något när du lägger i handbromsen?

OKQ8 bilverkstad. Hör ingenting (har inte lyssnat jättenoga) men parkeringsbromsen funkar hyfsat om jag stampar ner pedalen i botten, bara det att den inte tar helt på sina 1/3's tryck på pedalen.

Vad ska jag köpa och varför?

@spindel , Eller skaffa en vettig assistansfö[…]

värme problem

Jag hade precis samma vånda som du innan jag[…]

Källa engelska Indepentent: https://www.ind[…]

På min D4 (femma) från 2016 så v[…]