Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fkullberg
Geoham skrev: tor 26 dec 2019, 23:00 Tillbaka till ämnet. Kollar man på konkurrenterna så ligger alla över 60l, de flesta runt 70l.
Jo, men tar du Volvos nya nu. B5 och B6 bensin och diesel så har det betydligt större tankar nu. 70-71 liter.
av rogsme
Hur är det med CC? I förra veckan bytte jag från en V90 D3 AWD med 60l-tank till en V60CC D4 AWD och konstaterade då något förvånat att den har en 71l-tank.
av mojja
rogsme skrev: fre 27 dec 2019, 11:28 Hur är det med CC? I förra veckan bytte jag från en V90 D3 AWD med 60l-tank till en V60CC D4 AWD och konstaterade då något förvånat att den har en 71l-tank.
Är ju en CC jag köpt och den har 60L tanken!
Bra Volvo tänkt till med dom nu motorerna som någon skrev och återigen gått upp till normal tankstrlk.
av Aida
Jag håller helt med: är mycket märkligt med så liten bensintank i en så stor och törstig bil! Det verkade vara någon trend som kom när V90 presenterades. Samtliga tankar gick ner i storlek. E-klass minskade från 80 liter till 66 liter (och då var man tvungen att kryssa i tillvalet större tank). Värst är väl Mercedes C-klass såsom standard har typ 36 liter elller något liknande. Helt absurt! Jag antar att det har dels med NEDC att göra som hade stor inverkan på vikten, dels att många bilar snabbutrustades med stora Adblue-tankar när bilen från början inte var konstruerad för det.

Vad som ännu märkligare är att jag ska ha 55 liter volym men har vid två tillfällen kört ner till bara ångor. Det har varit 0 i räckvidd och bilen varnar och lyser och håller på. Ändå har jag endast fått i ca 50 liter. Fastän jag fortsatt att fylla på när pumpen slagit av två gånger. Mycket märkligt!
av AndS
Aida skrev: lör 28 dec 2019, 12:50 Vad som ännu märkligare är att jag ska ha 55 liter volym men har vid två tillfällen kört ner till bara ångor. Det har varit 0 i räckvidd och bilen varnar och lyser och håller på. Ändå har jag endast fått i ca 50 liter. Fastän jag fortsatt att fylla på när pumpen slagit av två gånger. Mycket märkligt!
Vad har du för bil, är enklare att se vad som avses om du skriver in det i din profil.
av Aida
Vad har det för betydelse? Tråden gäller ju V90 och de framhjulsdrivna har 55 liters tank och de fyrhjulsdrivna har 60 liters tank. Dessutom skriver jag ju bensintank. Så då kan det endera vara T4 eller T5 vilket är samma motor. Haha du verkar inte gilla detektivarbete du :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Aida skrev: lör 28 dec 2019, 14:34 Vad har det för betydelse? Tråden gäller ju V90 och de framhjulsdrivna har 55 liters tank och de fyrhjulsdrivna har 60 liters tank. Dessutom skriver jag ju bensintank. Så då kan det endera vara T4 eller T5 vilket är samma motor. Haha du verkar inte gilla detektivarbete du :-)
V90 T8 har, eller hade åtminstone i början, en 50-literstank...
av AndS
Aida skrev: lör 28 dec 2019, 14:34 Vad har det för betydelse? Tråden gäller ju V90 och de framhjulsdrivna har 55 liters tank och de fyrhjulsdrivna har 60 liters tank. Dessutom skriver jag ju bensintank. Så då kan det endera vara T4 eller T5 vilket är samma motor. Haha du verkar inte gilla detektivarbete du :-)
Välkommen till forumet och en fortsatt trevlig ton.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nu (MY21) har flera av V90-alternativen en tank på 70 liter.
Undantaget är B4 diesel med FWD och AWD om jag tolkar infon rätt.
Även laddhybriderna har denna stora tanken.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]