- fre 27 dec 2019, 09:40
Har kört min 745-a (-88B) i typ 8 år på E85 nu och det enda jag kan tänka mig som problem med E85 istället för bensin är att jag bytt främre avgasrör 3 gånger och svetsat i nya "ändar" i både katalysator och i det främre röret en gång utöver det. Detta beror antingen på den lägre förbränningstemperaturen som etanolen har (efter katen har det hållt) eller på mina korta körsträckor (c:a 6 km enkel resa till jobbet) men då borde resten av avgasröret också "gett upp". Bytte komplett system (utom katen) när jag fick bilen (11 år sedan i mars) och bytt igen nu i sommar (främre röret redan tidigt i våras). Lambdasonden vet jag inte om den "lider" av den lägre temperaturen, eller om det är för det är billiga fabrikat jag köpt (bytt 2 gånger). Bilen går bra, något hög förbrukning kanske men den startar lätt året om. Har ett extra motstånd över temp.givaren med en tryckknapp som jag använder vintertid. Metanol är bra mycker mer "aggressivt" mot metaller och gummi än etanol, men toulen (liksom thinner i övriga blandningar) funkar bra som "effekthöjare" i bensinmotorer
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By TioTusenKRBil