Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyligen skaffat en fullutrustad S90 hybrid och såg i manualen att det fanns något som kallades Predictive Efficiency och som på ett intelligent sätt skall fördela förbrukningen av elenergi längs hela körsträckan med hjälp av kartdatan. Visserligen sägs det att funktionen är begränsad till vissa marknader - men vilka? Hur vet man om man har tillgång till denna facilitet? Någon som vet och kan bringa klarhet?
Jag har på min V90 T8 2019. Fungerar som så att om du kör utan Navi (alltså utan att ha angett ett mål) så kör den på el så ofta den kan. Med ett mål angivet, så används elen där den gör mest nytta under resan. Märks tydligt på längre resor om man kikar på "kvar på el-siffran".
Exempel: På en längre resa (typ +10-20 mil) så finns det batteri kvar längre än om du kör utan att ha angett mål i Navin. (För då vet den ju inte hur långt du skall...)
V70_2005 skrev: fre 27 dec 2019, 19:56 Så om man t.ex. kör uppför hallandsåsen ser den till att batteriet är helt tomt på krönet så man kan elmotorbromsa och ladda batteriet hela vägen ner?

Både spara broms och bränsle typ.

Kan man elmotorbromsa när batteriet är fullt?
Nej så smart är det inte att den håller koll på topografin, den använder el när det är mest effektivt jämfört med bensinmotorn, vilket i praktiken är där det går långsamt, tex 50-sträckor eller inne i städer.
Kör man i hybridläge och håller sig till måttliga accelerationer så kan man åka i upp till 120km/h på el, men då drar det mycket,

Om batteriet är fulladdat upplever jag att det inte går att regenerera första biten även om man kan tycka att någon viss mängd gått åt för att rulla iväg med bilen och att det då borde gå att ladda.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]