Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min V70-I brukar jag ta bort övre kamremskåpan och då försvinner ju referensmärkena... Sen vill man gärna tro att märkena på tandhjulen ska vara rakt uppåt men riktigt så är det inte! Enklare på 850, där är det ingen diskussion om att de ska stå snett inåt :-) Märket på vevaxeln är nästintill omöjligt att se, kan vara klokt att måla dit en prick med vit färg på kanten av remskivan innan man lyfter gamla remmen..
rd350 skrev:Enda gången tolkar ska användas är om kamdreven varit lossade från kamaxlarna Tex. om toppen varit av. En standard , orörd motor där kommer remmen rätt direkt. Men, är det felmonterat innan, då blir det fel igen.
Fel.
Kamdreven är justerbara. Kamdreven SKA lossas när remmen spänns, annars kommer kamaxlarna röra på sig när remmen spänns = kammarna blir feljusterade.
Därför låser man kammarna i bakkant, lossar dreven, släpper spännaren och låter kamdreven röra på sig, drar åt dreven, och vips, 100% korrekt ställd motor.

Visst kan du höfta till och försöka vrida kammarna frammåt och hoppas på att dom hamnar rätt när spännaren släpps... Men i verkligheten så är det bästa du kan hoppas på är att det blir "hyffsat" rätt, inte 100% rätt.

Erik Å skrev: Märket på vevaxeln är nästintill omöjligt att se, kan vara klokt att måla dit en prick med vit färg på kanten av remskivan innan man lyfter gamla remmen..
Eller så låser man veven som man ska. Det är rätt säkert att veven står "hyffsat" rätt när kamdreven står rätt(annars skulle ju inte motorn ha fungerat många sekunder), så hitta det riktiga noll-läget är inte svårt eftersom det är specifika, ikke-justerbara, spår i svänghjulet som man låser mot.
Lucif3r skrev: fre 27 dec 2019, 00:48 ..Kamdreven SKA lossas när remmen spänns, annars kommer kamaxlarna röra på sig när remmen spänns = kammarna blir feljusterade....
Näe det köper jag inte, dreven ska aldrig behöva flyttas relativt kamaxlarna förutsatt förstås att de stått rätt från början..
Spännaren jobbar på returparten av remmen så den påverkar inte timingen
Ja, det gör det... Sätter man remmen enligt märkena och dreven aldrig varit av, då kan du inte få något fel om du så vänder ut och in på dig själv! Tolkar ska i när dreven varit av eller man misstänker att de är feljusterade aldrig annars.
Huvudpoängen som alla inläggen har helt rätt i, är att man INTE ska lita på orginal markeringar på kamdreven. Eftersom dom ska släppas loss när remmen spänns för att ta upp slack. (När motoranpassade låsverktygen används)

Men,
Som sägs innan, så kan man göra egna färgmarkeringar på remmen och över på dreven, (inkl vev) sedan föra över markeringarna mycket noggrant till nya remmen och sätta allt i samma kuggar igen.
Då blir den som innan bytet.
(Man släpper då givetvis inte dreven alls)

Men nr2,
Har någon tidigare bytt remmen enl orginalmarkeringarna kan den stå en kugg fel på ena kammen tex. Bilen går "som vanligt " så man kanske inte vet annat. Men då blir det skillnad med exakt rätt timad motor.
Det har skett åtskilliga ggr. Den går inte "något-är-uppenbart-fel" dåligt. Bara några hk mindre.

Med VVT kan man också byta med egna färgmarkeringar enl ovan. Även där är orginal kammarkeringar inte att lita på.
Ser ju inte så svårt ut att bygga själv... :-) Jag googlade på V70 camshaft locking tool
https://volvoforums.com/forum/general-v ... ion-38396/
Nån som har måtten i huvudet; bredd/höjd på styrspåren i axlarna samt diametern på pinnen som ska låsa svänghjulet?
Haynes har ett ännu enklare förslag, se bifogat foto. Men jag skulle ju vilja ha plattjärn som passar exakt i styrspåren..
Skumt med mellanlägget på högra sidan, ska inte spåren i båda axlarna vara exakt i linje med varandra? Haynes har ju aldrig fel :-D

IMG_20191228_110447_1CS_DxO_full.jpg
IMG_20191228_110447_1CS_DxO_full.jpg (397.2 KiB) Visad 354 gånger
Hmm, man måste uppenbarligen riva bort rätt mycket prylar för att komma till pudelns kärna eller rättare sagt kamaxeländarna på B5244S2 (år -00).
Jag tror jag lägger ner kamaxelkalibreringsprojektet, när jag tänker efter så går ju bilen snålare än den var ny.. :-D
Kanske provar att låsa svänghjulet och kollar om markeringarna på kamdreven stämmer. Det enda jag kan tänka mig ändras över tiden är att tandhjulet på vevaxeln slits samt att det finns tillverkningstoleranser på remmen (den slits och sträcks dessutom med tiden men det lär väl inte finnas någon som kollar timingen flera gånger under remmens livslängd? :P )
kamaxlar.jpg
kamaxlar.jpg (74.59 KiB) Visad 334 gånger
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]