NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej
Idag har jag gjort en service på min S40; bytte olja och filter samt tändstift (NGK). När jag skulle starta bilen så var den väldigt svårstartad, efter mycket om och men så gick den igång. I något läge fick jag i instrumentpanelen meddelande:"Motorfunktion nedsatt". När jag sedan tillsist fick igång den och skulle nollställa "DAGS FÖR SERVICE" meddelandet så fick jag en felkod(?), 035.
Känns mycket som det är något kring tändspolarna som inte mår så bra, det är ju det enda som jag varit på och lyft/återmonterat i samband med byte tändstift.
Min DICE läsare är skickad, tar par dagar till innan jag kan få den m.m..
Säger denna felkoden något i sammanhanget ?
/M
Användarvisningsbild
av HCP
Lös lampan för oljetryck något? Kan ju varit något hörande till det, har ingen fusklista på vad 035 skulle betyda så det säger inte mig något.
Tror inte du får något bra recept och inköpslista förrän du läser ut det med en riktig felkodsläsare :) Ditt liv kommer bli så mycket bättre efter du kört den.
av mortimer
Nope, lampan för oljetryck lös inget alls. Var t.om så noga med att fylla oljefiltret till ca 50-75% innan jag skruvade dit det (precis som man ska om man är noggrann). Och tilläggas bör att bilen gick bra när jag var ute och varmkörde den ca 1mil och meddelandet dök inte upp igen efter "omstart"
Frågar man Google om vad "Motorfunktion nedsatt" har varit för fel hos andra så är det antingen gasspjäll, något relä för insprutning och i något fall var det glapp i axiallagret till vevaxeln (motorbyte)
Felkod 035 eller vad det kan vara i instrumentpanelen som dök upp får jag dåligt med träffar hos Google.
Förmodar jag får ge mig till tåls tills jag får hem min DICE läsare och även fått in VIDA på en dator
Användarvisningsbild
av HCP
Ja, felkod 035 säger lika mycket som om du frågar en irriterad tjej "vad är det?" och du får svaret "det borde du veta" :P

Vida/Dice ger dig istället en full förklaring och det finns massa rattar och knappar att skruva på för att hitta felet :)
Användarvisningsbild
av Orfeous
Fel 035 kan man få om man gör på fel sätt vid nollställning av servicemeddelandet. Inget jag har brytt mig i när jag gjort det.
av mortimer
En fundering som slog mig idag... "fjädertändhattarna" som finns inuti tändspolarna och som omsluter toppen på tändstiftet, ska de sitta lösa o fladdra ?
Användarvisningsbild
av GLIZ
mortimer skrev:Hej
Idag har jag gjort en service på min S40; bytte olja och filter samt tändstift (NGK). När jag skulle starta bilen så var den väldigt svårstartad, efter mycket om och men så gick den igång. I något läge fick jag i instrumentpanelen meddelande:"Motorfunktion nedsatt". När jag sedan tillsist fick igång den och skulle nollställa "DAGS FÖR SERVICE" meddelandet så fick jag en felkod(?), 035.
Känns mycket som det är något kring tändspolarna som inte mår så bra, det är ju det enda som jag varit på och lyft/återmonterat i samband med byte tändstift.
Min DICE läsare är skickad, tar par dagar till innan jag kan få den m.m..
Säger denna felkoden något i sammanhanget ?
/M
Här får du svar.
http://www.obd2.nu/

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av mortimer
Hej

Efter mycket om och men har jag idag läst ut felkoderna med VIDA och min DICE läsare, se nedan.
Spontant kan jag inte utläsa vad som förorsakar att motorn går ner i varv emellanåt utifrån dessa felkoder.

Bakgrunden lite till koderna som fanns:
Har haft 2st som övningskört med bilen och därmed i samband med detta så har ibland Antispinn-service erfodras tänts p.g.a "Kör eleven" inte hittat dragläge.
Sedan har jag även haft problem med tempgivaren som sitter i vänstra backspegeln, den byttes för en tid sedan och har därefter blivit bättre - inte helt åtgärdat dock. Nu idag efter denna utläsning så delade jag kontaktstycket i dörrmodulen(DDM) och sprayade med WD40 samt satte buntband runt när kontakterna satt ihop (fanns någon annan som hade haft problem med detta innan också)
För någon månad sedan byttes även generatorn hos Mekonomen mot en Bosch 150A (som det skulle vara enligt Volvo och som den gamle också visade sig vara)
Det som jag tycker är lite märkligt är att det inte sattes någon felkod på det meddelandet som dök upp i samband med min service; något i stil med "Motorfunktion nedsatt"
När jag hade motorn igång så ruckade jag lite på kontaktstyckena till tändspolarna och även till spridarna men kunde inte framkalla felet.
Är inte tändspolarna/misständningar övervakat av ECM ?
Nu när det varit fuktigt ute sista dagarna här så tycker jag det känns som det kommer lite oftare. Bilen slog 20.000mil häromdagen. Vad jag kunnat läsa mig till så är det en ungefärlig livslängd på tändspolarna på ca 13-14.000mil
Vad gör jag härnäst egentligen i min felsökning ?
S40N_VIDA_Utl_20200111_1030_red.jpg
Add description
S40N_VIDA_Utl_20200111_1030_red.jpg (47.6 KiB) Visad 737 gånger
Användarvisningsbild
av Orfeous
Kom ihåg att det är fliken "Leverans" du skall använda för aktiva fel.
"Utgångsläge" kan vara historiska fel eller intermittenta.

Under "Bilkommunikation" så kan du både gör aktiveringar och avläsa parametrar i sifferform eller i graf. Har för mig att du kan kolla tändningen där i ECM-styrenhet

Felet med yttertemperaturgivaren har även jag haft och har fortfarande. Bytte själv givaren och mätte upp gamla och nya. Egentligen inget fel på den men kontaktstycket inkl stift var rejält korroderade med oxid. Detta pga att det kommer in vatten genom kablaget vid genomföringen vid backspegeln som sedan rinner längst kablarna och sen in i kontakten och styrenheten DMM. Tror jag har skrivit om detta och ävrn bifogat bilder.
Senast redigerad av 1 Orfeous, redigerad totalt 0 gånger.
av mortimer
Utgångsläge och Leverans var identiska vad jag kunde se. Radering av felkoder gjordes tydligen i Leverans. Kollade även alla parametrar som man kunde från ECM(varvtal, temperaturer, gasspjälläge, EGR Spole 1-4, varvtal m.m..) men kunde inte se något som avvek från det normala. Körde även fönsterhissarna fram både upp och ner från datorn :=)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]