Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
2 liknande bilar i släkten nu som larmar för låg spänning så fort man kör bränslevärmaren någon minut eller står med avslagen motor vid tågbommarna. Verkar egentligen inte vara något större fel på batterierna i övrigt mer än att de tappar "toppspänningen" fort.
Ni som kört rekond av era AGM-batteri, har det hjälpt mot problemet eller det är bara konstgjord andning?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag har kört rekondläget två tre gånger direkt efter varandra på en av mina tidigare bilar, som INTE hade ett AMG-batteri. Det gick i ytterligare ett år.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Cotag skrev: tor 26 dec 2019, 13:46 2 liknande bilar i släkten nu som larmar för låg spänning så fort man kör bränslevärmaren någon minut eller står med avslagen motor vid tågbommarna. Verkar egentligen inte vara något större fel på batterierna i övrigt mer än att de tappar "toppspänningen" fort.
Ni som kört rekond av era AGM-batteri, har det hjälpt mot problemet eller det är bara konstgjord andning?
Min erfarenhet av det är. Du får snart köpa ett nytt batteri i alla fall. Oavsett om det är AGM eller inte.
Vad jag hört ska man inte köra rekond på AGM. Varför minns jag inte det finns säkert lika många åsikter om det som med motorolja
Börjar batteriet mattas av fort är det bäst o byta.
Jag har Använt AGM länge i mina MC med bra resultat. Har även en C tech MXS 5.0 och underhålls laddar med eller laddar funkar bra på bilbatterier med.
Användarvisningsbild
av MartinS
Rekond får ju fart på syran som skitktat sig, ett AGM batteri har väl ingen lös flytande syra som kan skikta sig? Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av Cotag
MartinS skrev: tor 26 dec 2019, 16:21 Rekond får ju fart på syran som skitktat sig, ett AGM batteri har väl ingen lös flytande syra som kan skikta sig? Eller har jag fel?
Nä precis min tanke, men googlar man så finns det gott om laddare som sägs kunna rekonda AGM.
En tekniker som brorsan pratat med menar att det ska gå jättebra att rekonda AGM, man skulle i detta fall behöva en 7 alt. 10A laddare av bra kvalisort för att det skulle funka. En Ctek 10A kostar ju i samma storleksordning som ett nytt batteri ...
En hittepåladdare från Jula med rekond och 10A går just nu på femhundringen, men man kan väl misstänka att man får vad man betalar för i det fallet. https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 210/#tab02

Har ju själv försökt rekonda något vanligt batteri med mediokert resultat, därför jag ställer frågan om någon fixat ett AGM med framgång här.
Användarvisningsbild
av Erik Å
MartinS skrev: tor 26 dec 2019, 16:21 ... Eller har jag fel?
Du har ganska rätt, ett AGM-batteri har inte "reserv"-syra på samma sätt som ett klassiskt batteri, när gelen väl har torkat ut så är det kört. Det är därför AGM är känsliga för hög temperatur och överladdning..
Jag har försökt "cykla" igång många små AGM (12V 6.5Ah) som stått oladdade och slutat ta emot laddning, de brukade vakna till liv och få tillbaka en del av kapaciteten men efter någon månad var de lika odugliga igen.. Testade att ladda dem reverserat också (påstås att det kan rädda dåliga batterier) men inte heller det hjälpte.
Släng! Eller rättare sagt lämna till återvinning :-D
Min erfarenhet av CTEK/rekond är att det inte hjälper ett smack i dessa fall. Har jag fel så får ni gärna förklara :-)
Jo förresten, cykling (eller rekond) hjälper igång batterier som har stått fulladdade/oanvända en längre tid och råkat ut för oxidation av blyplattorna. Men till det behöver man ingen CTEK, det räcker med en last som drar några ampere och sen ladda med vanlig laddare.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Cox
Ett batteri idag kostar ju inget, så varför krångla? Köp ett nytt AGM så är man på banan igen

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av TommyP86
Och köp ett av god kvalitet. Läser man specen, tar man det på vikten om man utgår från samma mått.
Hög vikt=inte blylegering utan rent bly, vilket gör skivorna mindre=fler skivor=mer yta=bättre batteri.

En gång i tiden släpade jag runt på batterier och gjorde byten osv (stationära tillämpningar) och skillnaden mellan ett (som exempel odyssey extreme pc2150) och ett ”motsvarande” var då helt otrolig i vikt och prestanda.
Med det säger jag inte att exempelvis biltema är skräp, men det är förstås inte av samma kaliber.

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Enligt min brukanvisning till mxs 5.0 ska man kunna rekonda både bil och mc batterier som är AGM. Som på svenska betyder absorberande glasmatta.
Men batteriet har inte blivigt så värst mycket bättre trots rekond. Och det gäller både vanliga batterier och AGM batterier till både bil eller mc.
Rekond är troligen mest för snåla bilhandlare som vill att det ev ska funka ett litet tag till efter de sålt bilen.
Jag har tänkt så här oxiden som ev löses upp av rekond lär väl finnas kvar i batteriet ändå undrar om det är bra?.
Jag har testat rekond med dåliga resultat på både AGM o vanliga batterier.
Numer byter jag när batteriet börjar mattas av för fort när min HD är lite grinig och inte smäller igång direkt på första försöket när den är varm.
Eller när bilmotorn börjar känns trög att få runt trots att det inte är kallt. Rätt vad det är går det inte starta alls har hänt rätt ofta även fast genrotorn laddar som den ska. Detta har (mest) hänt mig med vanliga typen av bilbatteri.

Så ett rakt svar på TS fråga om rekond på ett AGM bilbatteri är nej.

Annars tycker jag att AGM verkar vara bra skit tål tex viberationer bra läcker knappt inte om det spricker håller länge.

Detta är bara mina åsikter och erfarenheter alla och envar gör som han/hon finner bäst
av MickeM
Erik Å skrev: tor 26 dec 2019, 17:38 Testade att ladda dem reverserat också (påstås att det kan rädda dåliga batterier) men inte heller det hjälpte.
Att "polvända" syrabatterier fungerar faktiskt ibland. Säkert beroende på varför batteriet är dåligt
Batteriet ska då vara 100% tomt (inkopplad lampa i typ en vecka efter den slutar lysa) och sedan sätta o-elektronisk laddare felvänt.
Brukar ta några timmar innan batteriet tar åt sig.
Då kan det fungera riktigt bra ett eller två år till.

Men, det är inget man gör i en "seriös" bil.
Mest en kul grej jag testar på batterierna som byts ut.
Personligen har jag lyckats med detta några gånger, och dom batterierna har fått sitta i en av traktorerna vi har här på gården.
(Lyckas kanske 2ggr av 6)
Ett fyrhjulingbatteri (ej GEL) lyckades jag vända så det fungerade i åk-gräsklipparen flera säsonger till.

Men i personbilen eller annat viktigt?
Nej.

Har sett varianter när man placear celler oc[…]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]