Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ni som installerat dashcams.. Har ni något tips på vart jag kan hitta en vettig jordpunkt på passagerarsidan? Jag planerar att sno ström från säkringsboxen, så jordpunkten bör helst inte vara för långt bort.
Har försökt dra undan mattan och kollat runt säkringsdosorna men det som sitter där, sitter med snäppfästen..?

Har en V60 MY17.
Drog min jord längs med golvlisten till och under stolen och satte fast den vid skenan.
Jimmy111 skrev:Ni som installerat dashcams.. Har ni något tips på vart jag kan hitta en vettig jordpunkt på passagerarsidan? Jag planerar att sno ström från säkringsboxen, så jordpunkten bör helst inte vara för långt bort.
Har försökt dra undan mattan och kollat runt säkringsdosorna men det som sitter där, sitter med snäppfästen..?

Har en V60 MY17.
Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Kunde inte infoga bilderna när jag skulle redigera inlägget men här ser du vart jag satte min jord.
tapatalk_1577308888649.jpeg
tapatalk_1577308888649.jpeg (85.61 KiB) Visad 905 gånger
tapatalk_1577308872169.jpeg
tapatalk_1577308872169.jpeg (91.16 KiB) Visad 905 gånger

Timebandit: En fråga som gör mig orolig. Du har använt en gul ringkabelsko som är avsedda för 6 kvadratmillimeter. Men kabeln du har satt dit ser ut närmast att vara 0.6 kvadratmillimeter!!!
Till så klena kablar skall det vara gröna kabelskor. Om du fick ta en gul bara för att passa till skruven, så hade du kunnat lödskarva kabeln till en 6 kvadrat och sätta en krympslag över.
Annars är det ju så här att i en bil blir det sällan några längre kablar så då kan man ta 1,5 kvadrat röd, till allt som inte behöver vara grövre. Kostnaden torde vara av underordnad betydelse på så korta bitar som det handlar om i en bil. Till grövre 2,5 kvadrat blå, eller 6 kvadrat gul. Det förekommer även 4 kvadrat i bilar fortfarande. Dom kabelskorna är svarta. Men klämtänger för svarta kabelskor är sällsynta. Dom största kabelskor med isolering i standardsortiment är dom gula. Däröver blir det oisolerat.

Lägger till ett tips om krympslang: Det finns många som vill ha krympslang med lim, men det kanske inte alltid finns till hands? Det kanske kan vara bra att ha en skarv t.ex vattenskyddad eller något liknande. Tag en limpatron till smältlim. Snurra den i en sådan liten pennvässare som man håller mellan fingrarna. Skär till så många "flingor" som kan behövas i krympslangen och stoppa in i förväg. Dra krympslangen över kabelskarven och värm.
Tack för infon gällande storlekarna. Har faktiskt koll på det men... Kabeln är kamerans egna kabel och den är. Smal ja!
Slarvade å tog det jag har hemma. Då det enbart är en jordkabel och om den går av eller dyligt så är det inget som kan ta skada, därför blev det som det blev :)
Brukar faktiskt löda också men det hoppade jag över denna gången med.

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]