Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
mojja skrev:
Lockis skrev: ons 25 dec 2019, 09:54
mojja skrev: ons 25 dec 2019, 09:49
Du är duktig du. Jag gör en osynlig stjärna i taket och skickar dig en virtuell klapp på axeln 👍.

Du är säkert en sån där rolig än som kör om i 109 km/h i vänsterfilen när fordonet i högerfil håller 108km/h och inte alls förstår varför folk bakom dig blir irriterade 😇.
Det här gör mig irriterad. Du blir alltså irriterad på personer som följer hastigheten och tycker du är viktigare än dem är och därför borde ha företräde på alla ställen?
Låter som att du borde lära dig visa dina medmänniskor lite respekt, både på internet och i trafiken. Idioter som lägger sig uppe i röven på motorvägen för att stressa får istället erfara att jag sänker min hastighet något.
Blir dem mer irriterade? Absolut, bryr jag mig? Inte nämnvärt, för både idiotens och min säkerhet sänker jag hastigheten för att mildra omständigheterna vid en eventuell kollision.

Du borde lära dig vem som har företräde i vänsterfilen och sluta leka polis och mästra andra. Seså tillbaka till teoriboken och läs på!!
du har inte färeträde i vänsterfilen för att du kör för snabbt :laugh: däremot har jag rätt att vistas i vänsterfil vid omkörning... oavsett din hastighet...
av fkullberg
fjohan82 skrev: ons 25 dec 2019, 11:11 Det skulle varit som hos XC60, dvs möjligt att betala en mindre slant för en större tank.
Där gick man från 60 till 71 liter för ynka 900:-. Dock tog Volvo bort denna möjlighet, ett fullständigt vansinnigt och korkat beslut, istället för att utöka detta till fler modeller i programmet.
Jag håller helt och hållet med dig, men detta måste ha med utrymdesskäl att göra? Vet att de gjorde stötte tankar T8 för något år sedan. Sen är det konstigt att en D4 fwd ha 55 liter och D4 awd har 60 liter.
av AndS
fjohan82 skrev: ons 25 dec 2019, 11:11 Det skulle varit som hos XC60, dvs möjligt att betala en mindre slant för en större tank.
Där gick man från 60 till 71 liter för ynka 900:-. Dock tog Volvo bort denna möjlighet, ett fullständigt vansinnigt och korkat beslut, istället för att utöka detta till fler modeller i programmet.
Kanske för få som beställde för att tillverka två modeller?
av Lockis
uniformerad skrev:Tråkigt att diskussionen om tankens storlek nu har övergått till pajkastning om att köra för fort, eller för långsamt.
Ja, det är olagligt att köra för fort, och ja, jag kör for fort allt för ofta.
Men, det är även olagligt att köra i vänsterfilen på motorväg (hastighets begränsningen ska vara minst 70 km/h) och även att köra för sakta, att hindra och störa andra trafikanter, bland annat genom plötsliga inbromsningar.
Istället för att fortsätta att gnälla på varandra och olika personers körning, acceptera att vi alla är olika i vårt sätt att köra, och underlätta för samtliga i trafiken, oavsett om de kör för fort eller för sakta, samt hålla en god ton på forumet, ska det vara svårt?
Att släppa på gasen är inte en hastig inbromsning. Det är även olagligt att inte hålla korrekt avstånd.
jag kan också underlätta en omkörning om det är möjligt. Dock har jag ingen skyldighet att öka min hastighet för att du har bråttom och jag måste inte kasta mig in 2 meter framför det fordon jag kör om...

utav någon anledning så verkar folk tro att i vänsterfil är det alla andra som har skyldigheter men inte en själv.
av fkullberg
Lockis skrev: ons 25 dec 2019, 11:21
uniformerad skrev:Tråkigt att diskussionen om tankens storlek nu har övergått till pajkastning om att köra för fort, eller för långsamt.
Men, det är även olagligt att köra i vänsterfilen på motorväg (hastighets begränsningen ska vara minst 70 km/h) och även att köra för sakta, att hindra och störa andra trafikanter, bland annat genom plötsliga inbromsningar.
Istället för att fortsätta att gnälla på varandra och olika personers körning, acceptera att vi alla är olika i vårt sätt att köra, och underlätta för samtliga i trafiken, oavsett om de kör för fort eller för sakta, samt hålla en god ton på forumet, ska det vara svårt?
Att släppa på gasen är inte en hastig inbromsning. Det är även olagligt att inte hålla korrekt avstånd.
jag kan också underlätta en omkörning om det är möjligt. Dock har jag ingen skyldighet att öka min hastighet för att du har bråttom och jag måste inte kasta mig in 2 meter framför det fordon jag kör om...

utav någon anledning så verkar folk tro att i vänsterfil är det alla andra som har skyldigheter men inte en själv.
Håller med dig lockis, folk kör extremt farligt och hetsigt idag. Kör man inte om i 130 så blir någon arg bakom. Sånt är inte okej alls, hade folk visa varandra mer respekt så hade vi fått ner många dödsfall som är helt onödiga.
av Lockis
fkullberg skrev:
Lockis skrev: ons 25 dec 2019, 11:21

Håller med dig lockis, folk kör extremt farligt och hetsigt idag. Kör man inte om i 130 så blir någon arg bakom. Sånt är inte okej alls, hade folk visa varandra mer respekt så hade vi fått ner många dödsfall som är helt onödiga.
tummen upp!
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Det som kännetecknar en bra, säker och erfaren förare är förmågan/viljan att kompensera för oerfarna/korkade medtrafikanternas misstag. Inte förstärka konsekvenserna av dom. Tänk på det ibland. Vilken grupp tillhör ni?
av fkullberg
Fjonsson skrev: ons 25 dec 2019, 12:41 Det som kännetecknar en bra, säker och erfaren förare är förmågan/viljan att kompensera för oerfarna/korkade medtrafikanternas misstag. Inte förstärka konsekvenserna av dom. Tänk på det ibland. Vilken grupp tillhör ni?
Det handlar inte om oerfarna förare, folk är allmänt stressande, aggressiva och tänker bara på sig själva i trafiken.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
fkullberg skrev: ons 25 dec 2019, 13:01
Fjonsson skrev: ons 25 dec 2019, 12:41 Det som kännetecknar en bra, säker och erfaren förare är förmågan/viljan att kompensera för oerfarna/korkade medtrafikanternas misstag. Inte förstärka konsekvenserna av dom. Tänk på det ibland. Vilken grupp tillhör ni?
Det handlar inte om oerfarna förare, folk är allmänt stressande, aggressiva och tänker bara på sig själva i trafiken.
En erfaren förare känner igen dessa förare, deras brister och hjälper dom undvika tråkiga konsekvenser. Ett exempel.
Ligger någon väldigt nära bakom mig försöker jag underlätta så dom kommer om säkert. I andra änden av skalan finns förare som försöker bromstesta eller gör sig lite bredare än nödvändigt.
Eller släppa fram förare som kommer från vänster men inte tänkt stanna.
Kompensera helt enkelt. För många är det svårt. Tror det kan ha med mentaöitet att göra.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]