Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Just nu har jag 7.1l/100km I förbrukning på min D4. Mycket korta sträckor som körts. En vanlig pendlingsdag Helsingborg - Malmö på E6 kan vara allt ifrån 0.55 till 0.70 beroende på trafiken.

Har även varit nere på 0.49 någon lång körning.
av Lockis
mojja skrev: ons 25 dec 2019, 09:49
fkullberg skrev: ons 25 dec 2019, 09:43
fjohan82 skrev: ons 25 dec 2019, 09:36

Det räcker med att sitta 2-3 timmar i kö varje dag i Stockholm för att dra upp förbrukningen.
Det går inte att jämföra med den sträckan du visar här, där det inte ens framgår vad du har för skyltad hastighet.
Det är skillnad på ovanstående kökörning och att köra oavbrutet i 70-100 km/h, där det sista drar noll och ingenting i jämförelse.
Allt handlar om att planera sin körning och att inte köra som en oförskämd människa. Givetvis ser de säkert annorlunda ut i storstäderna. Mi sträcka var 4 mil motorväg sen 2-3 mil 90 och 70 sträcka.

Du är duktig du. Jag gör en osynlig stjärna i taket och skickar dig en virtuell klapp på axeln 👍.

Du är säkert en sån där rolig än som kör om i 109 km/h i vänsterfilen när fordonet i högerfil håller 108km/h och inte alls förstår varför folk bakom dig blir irriterade 😇.
Det här gör mig irriterad. Du blir alltså irriterad på personer som följer hastigheten och tycker du är viktigare än dem är och därför borde ha företräde på alla ställen?
Låter som att du borde lära dig visa dina medmänniskor lite respekt, både på internet och i trafiken. Idioter som lägger sig uppe i röven på motorvägen för att stressa får istället erfara att jag sänker min hastighet något.
Blir dem mer irriterade? Absolut, bryr jag mig? Inte nämnvärt, för både idiotens och min säkerhet sänker jag hastigheten för att mildra omständigheterna vid en eventuell kollision.
av mojja
Lockis skrev: ons 25 dec 2019, 09:54

Allt handlar om att planera sin körning och att inte köra som en oförskämd människa. Givetvis ser de säkert annorlunda ut i storstäderna. Mi sträcka var 4 mil motorväg sen 2-3 mil 90 och 70 sträcka.

Du är duktig du. Jag gör en osynlig stjärna i taket och skickar dig en virtuell klapp på axeln 👍.

Du är säkert en sån där rolig än som kör om i 109 km/h i vänsterfilen när fordonet i högerfil håller 108km/h och inte alls förstår varför folk bakom dig blir irriterade 😇.
Det här gör mig irriterad. Du blir alltså irriterad på personer som följer hastigheten och tycker du är viktigare än dem är och därför borde ha företräde på alla ställen?
Låter som att du borde lära dig visa dina medmänniskor lite respekt, både på internet och i trafiken. Idioter som lägger sig uppe i röven på motorvägen för att stressa får istället erfara att jag sänker min hastighet något.
Blir dem mer irriterade? Absolut, bryr jag mig? Inte nämnvärt, för både idiotens och min säkerhet sänker jag hastigheten för att mildra omständigheterna vid en eventuell kollision.

Du borde lära dig vem som har företräde i vänsterfilen och sluta leka polis och mästra andra. Seså tillbaka till teoriboken och läs på!!
av AndS
Resonerar tvärt om. Kör någon fortare än mig så försöker jag underlätta och ge plats för omkörning , dvs kolla backspegel och ge plats, tycker det är bättre än att börja sänka hastighet och strula.
Man ska underlätta i trafiken inte göra det krångligare bara för att andra inte kör som jag. Gäller både de som kör långsammare och de som håller lite högre hastighet.
Och samarbetar vi så kan även ts rulla på i jämnare hastighet och kanske spara lite bränsle och flera mil/tank.
av uniformerad
Tråkigt att diskussionen om tankens storlek nu har övergått till pajkastning om att köra för fort, eller för långsamt.
Ja, det är olagligt att köra för fort, och ja, jag kör for fort allt för ofta.
Men, det är även olagligt att köra i vänsterfilen på motorväg (hastighets begränsningen ska vara minst 70 km/h) och även att köra för sakta, att hindra och störa andra trafikanter, bland annat genom plötsliga inbromsningar.
Istället för att fortsätta att gnälla på varandra och olika personers körning, acceptera att vi alla är olika i vårt sätt att köra, och underlätta för samtliga i trafiken, oavsett om de kör för fort eller för sakta, samt hålla en god ton på forumet, ska det vara svårt?
Användarvisningsbild
av Tombee
Jag kör snällt ca 1500-2000 mil per år men ofta korta sträckor i stan så det blir relativt hög förbrukning.
Känner tidvis att tanken borde varit 10-20 liter större.
av fkullberg
fjohan82 skrev: ons 25 dec 2019, 09:36

Det räcker med att sitta 2-3 timmar i kö varje dag i Stockholm för att dra upp förbrukningen.
Det går inte att jämföra med den sträckan du visar här, där det inte ens framgår vad du har för skyltad hastighet.
Det är skillnad på ovanstående kökörning och att köra oavbrutet i 70-100 km/h, där det sista drar noll och ingenting i jämförelse.

Tack, inte dåligt att få en stjärna av självaste colin mcrae.
Nejdå, håller farten. Stör mig själv på folk som inte håller farten.

Du är säkert en sån som ligger 1-2 meter bakom en och stressa sen full fart om och sedan gnäller på nätet att din förbrukning är såååååå hög :-D
av mojja
fkullberg skrev: ons 25 dec 2019, 10:18

Du är säkert en sån som ligger 1-2 meter bakom en och stressa sen full fart om och sedan gnäller på nätet att din förbrukning är såååååå hög :-D
Kan ju inte vara så lätt och föra debatt när läsförståelsen är på en 7 årings nivå.
Förbrukningen stör mig inte alls. Däremot volymen på tanken vilket jag kunde önskar var större! :bored:
av fkullberg
mojja skrev: ons 25 dec 2019, 10:20
fkullberg skrev: ons 25 dec 2019, 10:18

Kan ju inte vara så lätt och föra debatt när läsförståelsen är på en 7 årings nivå.
Förbrukningen stör mig inte alls. Däremot volymen på tanken vilket jag kunde önskar var större! :bored:
Vad vill du vi ska göra åt din tank? Byta den åt dig. Skulle du tänkt på när du köpte din bil. Vill man få ut de mesta av sina 55liter så får man lätta på gasen eller köpa en bil med 100 liters tank. Vill inte bråka med dig, du är säkert en go gubbe :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det skulle varit som hos XC60, dvs möjligt att betala en mindre slant för en större tank.
Där gick man från 60 till 71 liter för ynka 900:-. Dock tog Volvo bort denna möjlighet, ett fullständigt vansinnigt och korkat beslut, istället för att utöka detta till fler modeller i programmet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror