Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zäta
Hej jag vet inte om det finns nån tråd om detta men jag undrar om det går att montera en bensinvärmare i denna bil.
Det är ju en Etanol/Bensinbil, funkar det med bränsledriven värmare i denna bil?
Någon som vet om det funkar?
Vilken värmare i så fall?
Eller är det omöjligt?
zäta skrev: sön 22 dec 2019, 22:36 Hej jag vet inte om det finns nån tråd om detta men jag undrar om det går att montera en bensinvärmare i denna bil.
Det är ju en Etanol/Bensinbil, funkar det med bränsledriven värmare i denna bil?
Någon som vet om det funkar?
Vilken värmare i så fall?
Eller är det omöjligt?
Ft har som sagt elektriskt motorvärmare&kupéuttag som standard men jag har för mig att det skulle gå att montera en bränsledriven och kanske montera en fast-billaddare ifall du använder kupé-&elektriska motorvärmaren.

Jag är inte helt säker men när jag kollar bilia tex finns det två varianter: https://www.bilia.se/biltillbehor/sason ... _30776785/ samt https://www.bilia.se/biltillbehor/sason ... _31414085/
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
Båda dom förutsätter dock att det finns en värmare monterad redan ;p

Har gått i tankarna jag med, men inte satt mig in det heller tyvärr. Tycker ju att det borde gå dock.
Steffe3 skrev: sön 22 dec 2019, 23:02 Båda dom förutsätter dock att det finns en värmare monterad redan ;p

Har gått i tankarna jag med, men inte satt mig in det heller tyvärr. Tycker ju att det borde gå dock.
Jaha, är själv inte insatt heller.. vet att min bil fick med en extern bränsledriven-värmare(inte volvo original dock) ;o (fick även en annan dosa/fjärrnyckel) dock.. aldrig använt..(hehhe..)
använder för det mesta elektriska motorvärmaren med kupévärmare(då bilen står i garaget)
Teoretiskt så ska det gå, genom att köpa _allt_ som hör till och sen dra igång det med vdash. Faller lite på sin egen rimlighet, eftersom det kommer kosta 6-7k för värmare med löstagbara delar, sen bör man definitivt själv demontera ur donatorbilen, sen montera i sin egen. Och sen kostnaden för eventuell dice och/eller vdash+mjukvarukostnaden.

Alternativt kan du köpa en bensinvärmarsats från typ eberspächer eller webasto, men det rör sej i regionerna 15-25k.

Volvo åf kan inte hjälpa dej, eftersom din bil inte kan utrustas med bränslevärmare enligt deras sätt att se det.
Jag håller med dig UnleashFusion: Eftersom det lär vara en slangvärmare som monterades i original i 2,5 F-motorerna så är det låg risk att den sitter i vägen för något annan tänkbar kringutrustning. Jag hade en V70 2.0F. Där var det en "gammal hederlig" insticksvärmare. Torde vara detsamma i 1.8 F också.
Är det någon som någongång har hört en vettig och trovärdig förklaring till varför man inte skulle kunna ha två värmare enligt Volvo?
Jag har i och för sig haft både bränslevärmare och elvärmare i samma bil. Men det var en 245 -92. Men Volvo hade monterat båda.
av zäta
Kul att det inte bara är jag som funderar över detta.
I min bil när jag köpte den beg så var det elektrisk motorvärmare i den men inget uttag inuti bilen.
När jag servade bilen på bilia fick dom montera ett sånt då jag har ellutag i min carport o ville köra elfläkt i bilen.
Det funkade ju inte så bra då värmefläkten i bilen drar igång rörlselarmet.....ja det går att stänga av rörelsesensorn varje gång man stänger av tändningen..men inte konstant...jävl..skit.
Men tillbaks till bränsledriven värmare.
Det måste väl gå att montera en eberspächer som i vilket fordon som helst men vad händer om man skulle bli miljönisse o tanka etanol??
Det är väl därför volvo inte har bränsledriven värmare till denna modell? Eller finns det värmare som går på både bensin o etanol?
Nån som vet?
Oh-ja! Etanol sotar markant mycket mindre än bensin och det gynnar en bränsledriven värmare.

Det är lite svårt att hitta, men för ett antal år sedan var det en "uppfinnarjocke" från Ukraina som gjorde experiment med olika bränslen. Han tog en sådan liten plåtburk som värmeljus står i. Sedan hällde han i lite olika bränslen, bensin, diesel, fotogen, E85 och ren etanol. Han tände bränslet och ställde en glasburk över den här lilla plåtburken. I bensin diesel och fotogenburkarna blev det som värsta kolgruvorna! Något lite gråslöjat i E85-burken och inget alls i etanolburken.
Om du orkar leta efter detta så hette den här killen Obormot (signatur) Jag har letat själv ett par gånger men inte hittat honom. Hans filmer på YouTube kanske är borttagna?

Kolla på en tandläkarmottagning. Där har tandläkaren en spritlåga brinnande hela dagen för att sterilisera speglar och "krokar" m.m. Om den lågan hade sotat det allra minsta skulle man ju varit tvungen att måla om innertaket varje månad. Men nu eldar tandläkaren sin brännare med etanol så det blir inget sot.
Nu är det bara 85% etanol i E85, men det betyder ju då 85% mindre sot, ungefär. Det lever en bränslevärmare längre på.
Den 245 som jag nämnde i inlägget körde jag dom sista 5 000 milen blandankat ca 30% etanol. Senare gav jag bort den bilen till en anhörig som fortsatte 3 år på samma blandning. Värmaren fungerade in i det sista. Det var rosten som tog den bilen. Totalt gick den ca 38 000 mil varav då 8 000 mil blandtankat. Den såldes som en reservdelsbil.

Ett tillägg: Till SAAB Biopower (etanolbilarna) Fick man välja bränsledriven eller elektrisk värmare vid nybeställningen. Känner ni någon som har en sådan Biopower, så fråga vilken typ av värmare det är i den.

Ventilspelet blev bra,hade nog missat rätt l&[…]

Hur hade ni gjort? Valt det billigaste av de stor[…]

Köpråd xc60 2017

Kan man inte fixa app-kontakten med sin telefon so[…]

om du har -88 modell så lär det inte s[…]