Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alfahanen
Lämnade bilen på Bilia för att få timerstyrning på värmaren V 70 D5-02
a:3000:- sen visar det sig att värmaren inte funkar och byte av glödstft behövs visst shure byt skiten då så det funkar. Men 525:- för att demontera extraljusen som sitter med 2 st M8 på en universalhållare och med kulledsstag vilket knappt tar 10 minuter om man är fummlig.
slutnota 6800:- drygt. där trodde man att det skulle ta slut men INTE då
Tror ni värmaren funkar efter detta, 1:a provkörningen resulterade i en rökutveckling som får oljebrand att te sig som en fis i rymden, försök 2 resulterade i att värmaren funkade trots allt. försök 3 resulterade i att värmaren inte startade alls och en avläsning på en annan bilia visade på felaktig signal från glödstift samt kortslutning i flamskydd.

Man undrar ju om inte verkstaden som ändå rivit ur värmaren inte känner till eventuella problem med värmarna och kollar detta när ändå värmaren är urplockad.

Dieselvärmare is the shit
Bilia i ..... is the shit
Senast redigerad av 1 Alfahanen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
oj...ja jag har hört mycket stories om gamla bränslevärmare. Men i en nästan splitter ny bil så bordet ju funka tycker man.

Lät farligt iaf...

Undrar om det är bra att köra den lite då och då, eller om det är bättre att inte köra den så ofta? Skulle gissa på det tidigare.

...the shit... är väl slang för "det bästa" :)
av olson
Det ryker lite vid första körningen pga överskott på diesel i värmaren.
av matzen10
olson skrev:Det ryker lite vid första körningen pga överskott på diesel i värmaren.
Japp, det kan det göra. Fast i det här fallet är det väl snarast att jämföra med Lutzendimman + astmaanfall, om jag läste rätt.

---> Matz
Användarvisningsbild
av Svahn
Om ni har värmare med timerfunktion, kom ihåg att köra värmaren även sommartid och att vintertid starta värmaren och låta den gå en längre stund (minst 20 min.). När värmaren startas av bilen själv så går den kortare stunder för att ge stödvärme till motorn, dessa start och stopp gör att den sotar igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
matzen10 skrev:
olson skrev:Det ryker lite vid första körningen pga överskott på diesel i värmaren.
Japp, det kan det göra. Fast i det här fallet är det väl snarast att jämföra med Lutzendimman + astmaanfall, om jag läste rätt.

---> Matz
Eftersom glödstiftet varit paj så har aldrig värmaren tänt och all insprutad diesel ligger kvar i värmaren, när den nu gick igång så brändes allt upp och det blev mega-rök.

Om det sedan fick värmaren att paja igen är ju olyckligt.
av Alfahanen
Jag förutsätter att när jag lämnar bilen på Märkesverkstad så ska det förbanne mig fungera när jag får tillbaks bilen och att verkstaden provkört grejorna så man ska slippa rökutveckling så får folk att fundera på om man tänt eld på bilen.
av aTommyC
Helt enig.

Hadde utallige incidenter med denne på V70-I MY99, det tok tre år fra første feil ble meldt til den fungerte 100% igjen. Da hadde de byttet ut omtrent alt...
Användarvisningsbild
av gooose
Om du lämnat bilen till en varkstad och den inte fungerar gå till baka till samma verkstad/person och tala om detta för dom du har ju dock trots allt betalat för en rep av värmaren och det verkade inte fungera låt domförtsätta för felsökningen är ju redan betald eller hur kan ju endast bli ev delar som behöver tillkomma
av aTommyC
gooose skrev:Om du lämnat bilen till en varkstad och den inte fungerar gå till baka till samma verkstad/person och tala om detta för dom du har ju dock trots allt betalat för en rep av värmaren och det verkade inte fungera låt domförtsätta för felsökningen är ju redan betald eller hur kan ju endast bli ev delar som behöver tillkomma
Just det jeg gjorde. Men det hjelper lite når du står om morningen med panserfrost på hele bilen fordi eber'en ikke fungerer.... :)

Det endte med at jeg sa klart og tydelig: Fiks det! Det tok 2-3 dager på verksted, men det kosta 3-4000 NOK. Og norske oljedollars er jo litt dyrere enn SEK...;)
Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]