Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av C4I
Hej,

Jag skall ställa en fråga till Volvoexperterna här, det kommer vara ett långt inlägg. Jag köpte en ny V60 Cross Country D3 2018 (Classic-modellen) för 2 år sedan (uttagen november 2017). Den har idag gått 5 700 mil. I 5 000 mil gick bilen utmärkt, men i juli började bilen gå dåligt ibland. Dels var den stundtals orkeslös, dels fick den samma sorts vibrationer i drivlinan som man får på en Volvo 740/940 när man kör på för hög växel i uppförsbacke, detta trots att bilen då ligger kring 1 700 RPM. Förbrukningen ökade också märkbart. Jag åkte in till en lokal Volvohandlare som låg bredvid kontoret och bokade en tid för undersökning då bilen hade nybilsgaranti. Efter att ha lämnat in bilen får jag ett samtal efter mindre än 1 timma. Mekanikern har då läst av felkoderna (fanns inga) och kört runt kvarteret och hans slutsats var "bilen får perfekt, det är du som inbillar dig". Vidare påstår karln att "om det inte finns felkoder så kan bilen inte vara sönder".

Nu tyckte jag inte riktigt att jag inbillar mig. Varpå jag hörde av mig till Volvo Sverige som i sin tur, efter ett par månaders förvirring med olika bud och påstötningar, hänvisade mig till en annan Volvohandlare, den som sålde bilen ny (som ligger några mil bort, därav jag inte åkte direkt dit). Där tog mekanikern mig mer på allvar och bytte i samband med intervallservice ut något (oklart vad) med orden "prova om det fungerar, annars ringer du mig så felsöker jag vidare". Han fick felsöka vidare, bilen åkte in på verkstad en gång till och ytterligare någon för mig okänd komponent byttes ut. Det hjälpte inte heller. Vid tredje tillfället fick man napp. Bilen hade cylinderläckage och motorn var svårt igensotad.

Efter detta fick bilen stå på verkstad i över 2 veckor. Man plockade isär motorn och toppen byttes. Det visade sig också att min bil ingår i kampanjen som skulle uppgraderas pga brandrisk, men var brevet tagit vägen och varför man inte heller såg det vid servicen kan verkstaden inte svara på. På frågor om riskerna med att köra med felet rycker man på axlarna och vet inte. Alla frågor lämnas mer eller mindre obesvarade. Deras "kundrelationsansvariga" tyckte inte detta var något större fel, det är tydligen sådant som händer. Att en bil som gått 5 000 mil kräver större motorrenoveringar är alltså inom felmarginalen för Volvo.

Är felet nu löst? Nej, tyvärr så är det ju inte det. Bilen får fortfarande ryckningar i drivlinan och stundtals är den orkeslös, det var bra en kort stund efter reparationen, men nu är felet åter där. Jag har inhämtat att detta med igensotade VEA-motorer tydligen är ett fel som ligger inbyggt i konstruktionen. I min värld är det konstruktionsfel som borde medge hävning av köp. Jag har köpt en fabriksny bil med ett listpris om ungefär 430 000 kronor. Det är visserligen inte en jättedyr bil, men det är långt ifrån billigt. Jag förväntar mig att den skall hålla felfritt mer än 5 000 mil. I övrigt så är mediasystemet smärtsamt långsamt, något Volvo också säger är helt normalt. En släkting som har en Peugot som tjänstebil, en bil som kostar nästan hälften så mycket i inköp, påpekade att allt tog dubbelt så lång tid i min bil som i hans.

Så, det jag har att fråga er är egentligen några saker. Det första och viktigaste är: Vågar jag behålla bilen? Nybilsgarantin har gått ut, så alla reparationer tar jag eller möjligen min försäkring. Gissningen är att motorn kommer fortsätta sota igen. Det innebär också att jag inte kan sälja den, i min värld sitter jag nu med "Svarte Petter" som har köpt en bil som jag eventuellt inte vågar behålla samtidigt som den är omöjlig att sälja med gott samvete. Mer eller mindre är värdeminskningen därmed 100 % på 2 år.

Den andra frågan är: Vågar man satsa på en Volvo framgent? Diesel med VEA är uteslutet. Hur är det med bensinmotorerna i SPA-bilarna? Är T4/T5 direktinsprutade historier likt GDI-motorn i gamla Hollandsexperimentet 1,8i med sot och ventilknack etc?

Den tredje frågan är: Vad kan jag egentligen kräva inom ramen för nybilsgarantin? Jag har aldrig tidigare behövt krångla med den här typen av frågor, så jag är osäker. Jag påtalade felet före garantitidens utgång. Bilen går fortsatt dåligt och dessutom är detta i grunden ett konstruktionsfel, särskilt som Volvo vägrar att svara på orsaken till vad felet beror på. Man "vet inte" varför min motor krävde en stor renovering efter bara 5 000 mil. Jag jobbar som konsult och är dessutom starkt beroende av fungerande bil. Mitt enkla förslag är att Volvo tillgodoser mig med en fungerande bil med bensinmotor av ungefär samma utgångsvärde som denna och löser in min nuvarande. Detta förstår jag själv att ingen kommer gå med på och jag antagligen skall vara glad om Volvo kan lösa in den för marknadsvärde.

Hoppas någon kan svara på mina frågor. Detta är lite avgörande. Jag har privat köpt Volvo hela livet (har kört VAG som tjänstebil eftersom jag inte fick välja själv och vantrivdes i både Audi och VW). Nu har jag tittat på Mercedes, BMW och Lexus, överväger till och med att titta på enklare bilar såsom Kia där priset i kombination med 7 års garanti gör att jag eventuellt tummar på åkkomforten för att sova gott. För Volvos hantering av detta är långt ifrån premium, även om bilen i sig är bra i övrigt. Det är synd, för jag är verkligen extremt nöjd i övrigt.
Användarvisningsbild
av x74
Kan instämma med att volvo är urusla på kund nöjdhet när det gäller reklamationer, jag har haft problem med balansaxeln och defekt termostat.
Termostaten ville volvo ha hör här 6000 RIKSDALER för att byta, bytade den själv på ca 1timme kostnad 1200kr. Min balansaxel är bytt 2ggr på garanti men det har varit mycket krångel.
Jag är allt annat än nöjd med volvo. Blir inga fler nya bilar från de. Min är en T4 vea.
av C4I
x74 skrev: mån 23 dec 2019, 13:44 Kan instämma med att volvo är urusla på kund nöjdhet när det gäller reklamationer, jag har haft problem med balansaxeln och defekt termostat.
Termostaten ville volvo ha hör här 6000 RIKSDALER för att byta, bytade den själv på ca 1timme kostnad 1200kr. Min balansaxel är bytt 2ggr på garanti men det har varit mycket krångel.
Jag är allt annat än nöjd med volvo. Blir inga fler nya bilar från de. Min är en T4 vea.
Det var inte roligt att höra. Hur funkar bensin i övrigt? Är det också en konstruktion som sotar eller är det mest balansaxel som krånglar?

Vad tänkte du byta till nästa gång?
av Lockis
Tråkigt att du haft sådana bekymmer med din bil.
Det du kan ha med dig är att eftersom att problemet är rapporterat innan garanti tiden tog slut så är det fortfarande ett garanti ärende.
För att du ska kunna häva köpet krävs det att dem försöker åtgärda felet 3 gånger utan att lyckas. Du kan dock förmodligen få en bra deal på en ny bil med denna som inbyte om du pratar med säljaren.

Skulle dem inte vilja ta det på garanti så kan du alltid använda dig av reklamationsrätten i 3 år :-)

Hoppas det löser sig för dig! Har själv kört ett par diesel bilar från Volvo med både nya 4 cyl motorn och dem gamla 5 cyl och båda har fungerat felfritt för mig. Nuvarande har 4000 mil på mätaren och funkar lika bra idag som för 1 år sedan :-)
Användarvisningsbild
av x74
C4I skrev:
x74 skrev: mån 23 dec 2019, 13:44 Kan instämma med att volvo är urusla på kund nöjdhet när det gäller reklamationer, jag har haft problem med balansaxeln och defekt termostat.
Det var inte roligt att höra. Hur funkar bensin i övrigt? Är det också en konstruktion som sotar eller är det mest balansaxel som krånglar?

Bensinarn verkar förövrigt vad jag vet vara befriad från övriga fel som dieseln verkar haft, men jag notera att insugs röret var väldigt sotigt när jag bytade termostaten, men de blir väl sotiga när det är nån form av avgasrening avgaserna går tillbaka men det kanske är nått konstruktions fel så bilarna sotar igen med tiden min med kanske gör det med tiden vad vet jag.
Vet ju det varit problem med EGR ventilen på dieslar och endel spruckna foder,toppar. Det är synd att volvo tabbar sig så mycket när det gäller dialogen mot kund för den är allt annat än bra.
Vore det inte för balansaxlarna så är bensin motor riktigt bra, det är ju det där ylande missljudet(balansaxlarna) som är störande för annars går motorn förbannat bra. Sen kan man tycka att en termostat ska hålla mer en 4år eller 6000mil och då begära 6000kr uruselt.
Användarvisningsbild
av Cotag
Kan bara beklaga att du/man ska behöva vara utlämnad till Volvos "goodwill" när det gäller dessa, i alla fall mina ögon, konstruktionsfel.

Som du kanske vet så -brukar- "igensotad motor/topplock" bero på avgascirkulationsystemet (EGR). Ett system som sitter på maskinen för att ta en del av avgaserna och återcirkulera in det för ytterligare en förbränning, allt i jakten på avgasvärden/lagkrav. Volvo har försökt uppdatera det här systemet , både med hård och mjukvara, under åren sen VEA kom men uppenbarligen var man inte "hemma" med detta 2017 på just motortypen i din bil.
Har du många korta körcykler typ ICA, dagis och hem igen så kan det vara bidragande orsak till sotproblem, finns väl egentligen inga bilar som gillar sådana körcykler men moderna EGR-system är känsligare.
Just nu pågår det en kampanj på en del bilar att uppdatera ytterligare något bl.a. ett slangbyte som gör att avgaserna i EGR-kylsystemet påverkas.

Frågan är lite om allt som ska göras har blivit gjort på din bil, har man t.ex. inte bytat/rengjort EGR-ventilen så kan den ligga kvar och ge symptomen som du har.
Föreslår att du begär ut exakt vad som blivit åtgärdat på bilen.
Vem stod för fiolerna vid cylinderläckage och topplocksbyte nu senast om man får vara nyfiken?

Du bör ju ha reklamationsrätt på fel som varit ursprungliga i 3 år. Därefter gäller det att ha en maskinskadeförsäkring, med hanterbar självrisk, som täcker eventuella problem.
Personligen hade jag kanske inte sett detta som skäl att byta bil om jag varit nöjd i övrigt med den.

När du beskriver att verkstan "inte vet" varför min motorn krävde en stor renovering efter bara 5 000 mil, så ser jag det bara som rent hittepå. Klart de vet.

Länk till en av många EGR-trådar: viewtopic.php?p=1300520#p1300520
Någon i den tråden hade kvarvarande symtom som din bil, smorde upp någon arm på EGR-ventilen och det löste problemet, iallafall tillfälligt.
av C4I
Lockis skrev: mån 23 dec 2019, 15:11 Tråkigt att du haft sådana bekymmer med din bil.
Det du kan ha med dig är att eftersom att problemet är rapporterat innan garanti tiden tog slut så är det fortfarande ett garanti ärende.
För att du ska kunna häva köpet krävs det att dem försöker åtgärda felet 3 gånger utan att lyckas. Du kan dock förmodligen få en bra deal på en ny bil med denna som inbyte om du pratar med säljaren.

Skulle dem inte vilja ta det på garanti så kan du alltid använda dig av reklamationsrätten i 3 år :-)

Hoppas det löser sig för dig! Har själv kört ett par diesel bilar från Volvo med både nya 4 cyl motorn och dem gamla 5 cyl och båda har fungerat felfritt för mig. Nuvarande har 4000 mil på mätaren och funkar lika bra idag som för 1 år sedan :-)
Jo, jag vet ju om det där med garantitiden, men också hur många leverantörer väljer att ducka för det. Å andra sidan har man försökt lösa felet 4 gånger nu om man räknar: 1, Volvohandlaren som läste felkoder och deklarerade att bilen var hel. 2, Volvohandlare 2 som bytte något vid intervallservice. 3, Samma som innan som gjorde ny felsökning med byte av komponent. 4, Stor motorrenovering.

Att deala var man inte så pigg på. Eftersom man känner till felet på nuvarande så blir inbytespriset därefter och samma rabatt som på nuvarande får jag inte (vilket jag visserligen förstår då den rabatten var hög) och kontentan blev att en ny V60 T4 med motsvarande utrustning ligger på 431 800 kronor (då minskar jag dessutom från summum-nivå i min nuvarande till momentum i den nya samt överger cross country pga att där saknas vettig motor). Om jag då får 5 % rabatt landar vi fortfarande på 410 000 ca och det är mer än 100 000 i skillnad mot värdet på nuvarande bilen. Plus att skatten ökar från 1 500 per år till omkring 6 000. Eller om den blev ännu högre nu till årsskiftet. Jo, jag vet att jag låter som en grinig gubbe och det är jag förmodligen också, men känner att det är inte särskilt kul att behöva lägga till för att få en bil man vågar äga långsiktigt.

Tack för uppmuntrande ord. Jag har tidigare kört Volvo-femmor med bensin och manuell låda, nu blev det diesel och automat. Kanske inte var ett så smart köp.
av C4I
x74 skrev: mån 23 dec 2019, 15:26
C4I skrev:

Bensinarn verkar förövrigt vad jag vet vara befriad från övriga fel som dieseln verkar haft, men jag notera att insugs röret var väldigt sotigt när jag bytade termostaten, men de blir väl sotiga när det är nån form av avgasrening avgaserna går tillbaka men det kanske är nått konstruktions fel så bilarna sotar igen med tiden min med kanske gör det med tiden vad vet jag.
Vet ju det varit problem med EGR ventilen på dieslar och endel spruckna foder,toppar. Det är synd att volvo tabbar sig så mycket när det gäller dialogen mot kund för den är allt annat än bra.
Vore det inte för balansaxlarna så är bensin motor riktigt bra, det är ju det där ylande missljudet(balansaxlarna) som är störande för annars går motorn förbannat bra. Sen kan man tycka att en termostat ska hålla mer en 4år eller 6000mil och då begära 6000kr uruselt.
Det är det, men låter trots allt som, om du ursäktar, en situation att föredra gentemot att byta hela toppen efter 5 000 mil. Kanske är en bensinare att föredra då, har övervägt en V60 T4, enligt den där tyska sidan där människor lägger in sin förbrukning är den inte så fasligt törstig heller. Runt 0,7-0,8 påstår folk. Eftersom min diesel går som den gör tar den 0,6-0,65 per mil, så skillnaden på en full tank är ju inte stor. Om man då kör 2 500 per år så blir det kanske 5-6 000 kronor mer i bränsle, vilket innebär några hundralappar per månad.
av C4I
Cotag skrev: mån 23 dec 2019, 15:39 Kan bara beklaga att du/man ska behöva vara utlämnad till Volvos "goodwill" när det gäller dessa, i alla fall mina ögon, konstruktionsfel.

Som du kanske vet så -brukar- "igensotad motor/topplock" bero på avgascirkulationsystemet (EGR). Ett system som sitter på maskinen för att ta en del av avgaserna och återcirkulera in det för ytterligare en förbränning, allt i jakten på avgasvärden/lagkrav. Volvo har försökt uppdatera det här systemet , både med hård och mjukvara, under åren sen VEA kom men uppenbarligen var man inte "hemma" med detta 2017 på just motortypen i din bil.
Har du många korta körcykler typ ICA, dagis och hem igen så kan det vara bidragande orsak till sotproblem, finns väl egentligen inga bilar som gillar sådana körcykler men moderna EGR-system är känsligare.
Just nu pågår det en kampanj på en del bilar att uppdatera ytterligare något bl.a. ett slangbyte som gör att avgaserna i EGR-kylsystemet påverkas.

Frågan är lite om allt som ska göras har blivit gjort på din bil, har man t.ex. inte bytat/rengjort EGR-ventilen så kan den ligga kvar och ge symptomen som du har.
Föreslår att du begär ut exakt vad som blivit åtgärdat på bilen.
Vem stod för fiolerna vid cylinderläckage och topplocksbyte nu senast om man får vara nyfiken?

Du bör ju ha reklamationsrätt på fel som varit ursprungliga i 3 år. Därefter gäller det att ha en maskinskadeförsäkring, med hanterbar självrisk, som täcker eventuella problem.
Personligen hade jag kanske inte sett detta som skäl att byta bil om jag varit nöjd i övrigt med den.

När du beskriver att verkstan "inte vet" varför min motorn krävde en stor renovering efter bara 5 000 mil, så ser jag det bara som rent hittepå. Klart de vet.

Länk till en av många EGR-trådar: viewtopic.php?p=1300520#p1300520
Någon i den tråden hade kvarvarande symtom som din bil, smorde upp någon arm på EGR-ventilen och det löste problemet, iallafall tillfälligt.
Det är ju tyvärr en bidragande faktor till att jag började snegla på att häva köpet. Att jag övervägde om jag skulle kila iväg och köpa ett annat märke. Men det som ligger närmast är Mercedes och deras verkstäder är ju inte bättre såvitt jag vet.

Jo, jag vet ju vad det beror på och det är det som gör mig förvånad. Jag kör nästan inga korta sträckor. Visserligen blir det lokalt ett par gånger per vecka när det är som värst (då kanske en halvmils körning), men 2-5 dagar i veckan åker jag från min villaförort till storstan i jobbet och det är en resa på omkring 3 mil enkel. Sedan ganska mycket långresor också på 15-30 mil enkel resa. Mitt körmönster är alltså inte ett högrisk, det är det som är så konstigt. Felet märktes första gången under en långresa.

Jag tycker ju det är ursprungligt fel, men menar på att jag orkar inte hålla på och bråka varje gång motorn sotar igen. En bekant hade samma resa med BMW-motorn i Mini och fick den slutligen inlöst efter en jättekarusell. Ännu har Volvo tagit kostnaderna då samtliga arbetsordrar lades innan garantitidens utgång i andra halvan av november. Det man skall ge Volvo är att jag fått lånebil under tiden min varit på verkstad, så just den självklarheten har man levt upp till. Utan bil klarar jag inte av att driva mitt företag, så det var snällt, det får jag medge. Min bekanta fick inte lånebil och fick lösa bil på annat sätt i 16 veckor, så man kunde ha det värre, det inser jag.

Tackar för länkarna. Skall höra med Volvo och se vad som är bytt. Om den i alla fall fungerar så går den ju att sälja innan den går sönder igen.

Tillägg: Och jodå, jag vet att "vet inte" bara är skitsnack. Förmodligen så hade man kunnat lösa problemet mycket enklare första gången jag frågade, att jag sedan fick fortsätta köra bilen och kriga med Volvo parallellt förvärrade väl skadan, men om man berättar varför det skedde måste man berätta att det blir värre ju mer jag kör när motorn redan sotar, vilket innebär att jag kan ställa krav på den andra återförsäljaren som ignorerade felet.

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]