Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Minns inte riktigt men jag har för mig att sensorn (en magnetkänslig reed-switch) sitter instoppad underifrån i plaströret som går upp från botten. Den hade halkat ur till hälften efter att jag lossat tanken vid senaste kamremsbytet så varningslampan tändes.. Jag tryckte tillbaka givaren och sen har det fungerat. Flyter flottören inne i tanken som den ska då? Den består bara av ett flöte och en magnet.. Så om flötet flyter och magneten inte har ramlat av så ska den vara okej
Kollar i Haynes-schemat, sensorn är en ren strömbrytare. Svart ledning går till jord, gul går till varningslampan. Det framgår dock inte om strömbrytaren ska vara öppen eller sluten när nivån är okej.. :P
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Tack för svar. Jo det är så här jag vet ännu inte ett skit om flottören funkar bra eller dåligt inne i burken.
Jag har inte rört något runt burken.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du lyfter burken (efter att ha övermannat plastklipset på sidan) och drar ut sensorn så bör du kunna testa om du kan tända eller släcka varningslampan genom att lägga en kylskåpsmagnet på sensorn. Funkar det så har det hänt något med flottören. Rimligtvis är den monterad genom påfyllningshålet efter att burken har tillverkats så det är enda vägen man kommer åt den :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ok får prova när det jävlas om det gör det igen just nu lär jag troligen inte hitta nått fel :bored:

Glömde säga att det är en V70 99a 10v motorn. Oljeburken till servo sitter ihop med kylvätskeburken.
Som på din 00a.
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: sön 22 dec 2019, 20:41 Oljeburken till servo sitter ihop med kylvätskeburken.
Som på din 00a.
Servo- och kylvätskeburken är oskiljaktliga som ler och långhalm :-D
Man ska ju lyfta "hullingen" på clipset för att få isär dem och det är nästintill omöjligt.. Det går lättare om plasten är varm i alla fall.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Jag anar vad som kommer hända känns det som :bored: .
Jag hoppas kunna säga framöver att detta är löst.
Tack för svar. Jag har kikat lite på nåra u tube snuttar så nu vet jag hur det ser ut iaf.
Ska angripa givaren o kontakten nästa gång lampan tänds utan anledning.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det bästa är att givaren inte är allt för dyr på Volvo :-)
Har för mig att när kretsen är sluten så lyser ej varningslampan, å öppen krets så lyser varningslampan. Detta går att kontrollera enkelt genom att rycka ur kontakten.
Det är även så tunna kablar till denna givare så min gick sönder när jag lyfte på expansionskärlet :-o :bored:
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om man slangar ur några deciliter kylvätska så bör man väl kunna se om flottören sköter sig som den ska, den borde bli synlig ovanför gröna soppan.. :P
Man får faktiskt in fingrarna under tanken såpass att man kan känna att givaren inte har glidit ut. Provade nyss :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Tack det ska jag testa :-D
Återkommer med utgången framöver. Har en hel del annat o fixa med före.
Ska ta ur en del kylvätska så det blir på min strecket och fylla i kylvätskan igen några ggr o kolla om nått händer med lampan. Ska kolla givaren o kontakten samt kabeln till givaren samt flottören.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]