Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diy
Hejsan!
Nu har ABS-lampan börjat lysa. Vid utläsning av koder får jag följande efter att ha nollat och läst ut igen med vida. Är väldigt ny med att använda vida.
Vad är troligaste felet eller felen?
Bcm-0041
Bcm-0042
Bcm-0115
Ccm-0040
Uem-0004
Ecm-614b

Hälsningar Patrik
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle börja med att byta abs sensorn. Utgår ifrån att du har kläm på de andra koderna. Demontera din siren och ta bort batteriet så försvinner den koden om inte batteriläckage förstört kretskortet. Luftkvalitetssensorn skulle jag bara glömma. När du bytt sensorn så koppla bort batteriet helt o ta en fika. Med lagom tur så är dom viktiga koderna borta då. Passa på att ladda batteriet bara "för att".....Batteriet i Sirenen är bara till besvär, skulle egentligen demonteras för alltid efter 5 år eller så....har demonterat detta på samtliga volvosar på mina bilar o även kompisars bilar.
av Diy
Så är problemet med ABS lampan löst. Det var inte sensorn, utan lagret. Då sensorn inte blev bytt rullade bilen en del mil och höger bakhjulslager började låta. Efter byte av lagret slocknade sensorn vid 20 km/h och har inte tänts igen. Undras bara vad som hänt i lagret som påverkar sensorn?
Användarvisningsbild
av johnnype
Det är en magnetring i bakhjulslager som sensorn läser av.. om man är lite oförsiktig (host.. host...) vid montage så kan den bli skadad ge exakt det problemet. Eller pga ålder förstås när grus och annat tar sig i mellan och skaver.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]