Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Fyller oljan rätt klassning och viscositet är det bara att använda. Vem som säljer den kvittar fullständigt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Och hur vet man att innehållet verkligen lever upp till vad som står på etiketten? :-D
Användarvisningsbild
av Perra83
Erik Å skrev: lör 21 dec 2019, 15:18 Och hur vet man att innehållet verkligen lever upp till vad som står på etiketten? :-D
Varför skulle det inte göra det?
av Lövet
Erik Å skrev:Och hur vet man att innehållet verkligen lever upp till vad som står på etiketten? :-D
Lidl är en av världens största dagligvarukedjor. Det blir man inte av att vara kriminell. Oljan är gissningsvis ett restlager av något slag som säljs under eget märke eller noname. Med tanke på att svenska ÅF betalar runt 30kr/lit för oljan som de tar 220kr till kund för så det finns rätt bra marginaler på olja.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lövet skrev: lör 21 dec 2019, 16:09 Oljan är gissningsvis ett restlager av något slag som säljs under eget märke eller noname.
Okej, lycka till :-D
Jag skulle personligen aldrig använda lågprisolja av okänt ursprung i min bil, med undantag för BT som jag provat försiktigt under många år..
Men varför inte som rostskydd i balkarna eller som sköljolja efter oljebytet.. kanske borde köpa några liter :-D
av Andreas12
Fick lära mig att där är ett spann i godkännandet.
Två olika oljor med samma klassning kan vara olika bra.
Tror det är ganska liten skillnad i vilket fall, har kört många tusen mil med billig olja och alla motorer har sett kalasfina ut innanför ventilkåpa o sump.
Körde 15,000 mil på ullareds olja 5 lit för 150 kr utan några som helst motorproblem.
av Andreas12
Erik Å skrev: lör 21 dec 2019, 19:48
Lövet skrev: lör 21 dec 2019, 16:09 Oljan är gissningsvis ett restlager av något slag som säljs under eget märke eller noname.
Okej, lycka till :-D
Jag skulle personligen aldrig använda lågprisolja av okänt ursprung i min bil, med undantag för BT som jag provat försiktigt under många år..
Men varför inte som rostskydd i balkarna eller som sköljolja efter oljebytet.. kanske borde köpa några liter :-D
Som rostskydd i balkar ska det vara använd olja.
Ny olja blir inget bra rostskydd även om det är dålig kvalite ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Andreas12 skrev: lör 21 dec 2019, 20:51 Som rostskydd i balkar ska det vara använd olja.
Nope, spillolja innehåller svavel som bildar svavelsyra tillsammans med fukt. Plus annat som är onyttigt för både miljö och hälsa.. Ny olja mixad med hålrumsvätska rekommenderas
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]