Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1354910
Jag fick fruktansvärt bra rabatt på nya bilen och jättebra inytespris på min gamla V90 T5R-design.
Priset på nya bilen 795000:- pressades till 660000:- tror det blir runt 17% rabatt.
Inbytespriset efter 3 år på min v90 80% av nypris.
Bra affär totalt sett.

Så det går att göra ganska mycket på bilarna.
#1354964
SundanceKid skrev: fre 20 dec 2019, 18:20 Jag fick fruktansvärt bra rabatt på nya bilen och jättebra inytespris på min gamla V90 T5R-design.
Priset på nya bilen 795000:- pressades till 660000:- tror det blir runt 17% rabatt.
Inbytespriset efter 3 år på min v90 80% av nypris.
Bra affär totalt sett.

Så det går att göra ganska mycket på bilarna.
Skulle du vilja presentera alla summor för det går inte att utläsa vad för affär du gjort.
Vad betalade du för inbytesbilen som ny och vad fick du för den vid inbytet?
Rabatterna påverkas utifrån själva bilen och sedan tillvalen, så väljer man mycket tillbehör ökar summan i xx kronor medan rabatten i procent kan öka ännu mera. För att veta vilken affär man gjort rekommenderar jag att enbart räkna kronorna, det är de som har något värde.
Och hur många mil den rullat.
#1354982
Betalade 500 000:- ny och fick 400 000:- efter 3 år.
AndS skrev: lör 21 dec 2019, 08:50
SundanceKid skrev: fre 20 dec 2019, 18:20 Jag fick fruktansvärt bra rabatt på nya bilen och jättebra inytespris på min gamla V90 T5R-design.
Priset på nya bilen 795000:- pressades till 660000:- tror det blir runt 17% rabatt.
Inbytespriset efter 3 år på min v90 80% av nypris.
Bra affär totalt sett.

Så det går att göra ganska mycket på bilarna.
Skulle du vilja presentera alla summor för det går inte att utläsa vad för affär du gjort.
Vad betalade du för inbytesbilen som ny och vad fick du för den vid inbytet?
Rabatterna påverkas utifrån själva bilen och sedan tillvalen, så väljer man mycket tillbehör ökar summan i xx kronor medan rabatten i procent kan öka ännu mera. För att veta vilken affär man gjort rekommenderar jag att enbart räkna kronorna, det är de som har något värde.
Och hur många mil den rullat.
#1354983
Den nya bilen blev 19% rabatt på bilen och lite mindre på utrustning.


AndS skrev: lör 21 dec 2019, 08:50
SundanceKid skrev: fre 20 dec 2019, 18:20 Jag fick fruktansvärt bra rabatt på nya bilen och jättebra inytespris på min gamla V90 T5R-design.
Priset på nya bilen 795000:- pressades till 660000:- tror det blir runt 17% rabatt.
Inbytespriset efter 3 år på min v90 80% av nypris.
Bra affär totalt sett.

Så det går att göra ganska mycket på bilarna.
Skulle du vilja presentera alla summor för det går inte att utläsa vad för affär du gjort.
Vad betalade du för inbytesbilen som ny och vad fick du för den vid inbytet?
Rabatterna påverkas utifrån själva bilen och sedan tillvalen, så väljer man mycket tillbehör ökar summan i xx kronor medan rabatten i procent kan öka ännu mera. För att veta vilken affär man gjort rekommenderar jag att enbart räkna kronorna, det är de som har något värde.
Och hur många mil den rullat.
#1355013
SundanceKid skrev: lör 21 dec 2019, 10:22 v90 t5 r-design med det mesta i och på. i dagsläget 1900 mil men har fria mil till 2900mil sen blir det avdrag på mil
Då kostar dig bilbytet idag 260.000 i mycket förenklad kostnadsberäkning och det är de pengar som ska betalas.
Så för att få fram verklig bilkostnad ska man jämföra med identisk V90 T5 R. Sedan kan man räkna på drift, service, etc, men det skippar vi nu utan fokuserar på bilbytet.
Tre år gammal bil och 1900 mil vid inbyte så totalt 260. 000 måste läggas till för den nya bilen och med min slarviga beräkning 87.000/år eller 137:-/mil
Det är därför jag inte bryr mig om % även om det används som begrepp när handlare rabatterar utan tittar bara på beloppet.
Ett annat exempel när vi bytte. Hade senaste V70 inköpt ny i 9 år och kört dryga 23000 mil.
Ny V90 CC i feb 2017 och 335.000 blev vad jag fick betala i pengar efter inbytet. Liknande kalkylberäkning som jag gjorde med din bil men lägger till 35.000 i service/reparation. Så totalt 370. 000 med min slarviga beräkning 40.000/år eller 16:-/mil.

Vi ska kanske inte ta så allvarligt på mina kalkyler men kan vara ett enkelt sätt att se vad privat bilägande och byte kostar i pengar. Var och en får sen göra sin kalkyl och utifrån sina egna förutsättningar och modeller.
I mitt fall ska jag även ta hänsyn till att x tusen mil rullat med ersättning så kalkylen i verkligheten är betydligt bättre, men jag tog den bara som enkelt exempel bara rakt av.

Och framför allt hur vi värderar bilägandet, det kan vara ett intresse, viktigt att ha en ny bil, etc, så vad som är bra bilaffär är enbart som man själv uppfattar det.
#1355105
Tillslut så knöt vi ihop säcken i fredags. GJorde jag en bra affär? Säkert inte. Är jag nöjd? Så inåtahe*vete! Längtar redan efter bilen. Den har egentligen precis allt jag vill ha, saknas bara massagestolar och park assist. Fick rabatt på bilen, rabatt på polestar optimeringen och helt nya vinterhjul för deras kampanj-pris, där ville hon inte göra nåt. Att Polestar-opt. skulle kosta dem en massa är bara skitsnack, men nu blev det iaf en rabatt på det.
Tack för alla svar! Jag får bilen den 10e då den är rekondad och klar för leverans. Jag tar lite kort på den så ni får se!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]