Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För att återknyta till den ursprungliga frågan, så tänkte jag skiva lite om XC40 som familjebil.

Men jag tror att jag måste börja med lite bakgrund. Jag gick från en XC70 Summum D4 FWD Automat, och valde mellan en V90CC D4 AWD Automat och XC40 D4 AWD Automat. I och med att jag var nyseparerad och bara hade en 9-åring och en liten hund att köra runt med, så tyckte jag att XC40 borde räcka - dessutom kul med en riktigt snygg bil på ny plattform.

Sen träffade jag min nuvarande sambo och fick två bonusbarn med på köpet. Så nu är vi två vuxna, tre barn (9+9+12 år) och en liten hund...

XC40:n klarar det, men bara precis. Vi sitter bra i bilen allihop, även fast jag är 190 cm lång och har förarstolen i bakersta läget. Barnen säger att de sitter bra, alla tre.

Men bagaget är i minsta laget för längre semestrar med fem personer. När vi åkte till fjällen en vecka på sportlovet, så var det sprängfullt, men det gick!

Däremot har jag mina bryderier gällande just körställning för mig som är över 190 cm. Man kan helt enkelt inte få stolen långt bak nog, och inte heller dra ratten tillräckligt långt mot sig. Annars är stolarna väldigt sköna.

Buller klagar en del på, och jag kan hålla med. CMA-plattformen är helt enkelt inte lika sofistikerad som SPA-plattan. Med det sagt, så brukar jag inte störa mig nämnvärt på bullernivån. Jag kör dock dubbfritt.

Klimatanläggningen är också i vekaste laget, när vi är fem personer med blöta skor/kläder i bilen. Man får ibland köra en stund med defrosterknappen intryckt, för att slippa imma på rutorna - med resultat att det blir för varmt.

D4-motorn är en mycket trevlig bekantskap och växellådan mycket smidig. BRa med kraft när den behövs, och relativt snål (0,7 l/mil med mitt körmönster, sedan jag köpte den för 6000 mil sedan). AWD:n har klarat mig ur många knipor och verkar enligt min lekmannabedömning vara bra.

Summa summarum: XC40 är en kompetent liten bil. Trevlig att köra och riktigt snygg att titta på. Som familjebil klarar den jobbet, men inte med några marginaler. Det kokar troligen ned till hur stor familj man har, och såklart hur stora familjemedlemmarna är.

Med mina förutsättningar så kommer nästa bil bli antingen en V90CC eller möjligen en Skoda Kodiaq.
Bra recension där, tycker mycket det du säger stämmer.
Vi är 2 vuxna med liten hund, så den passar oss perfekt.
Till sommaren ska vi ut med husvagnen och det blir då den ska få bekänna färg.
IMG_20191010_111222.jpg
IMG_20191010_111222.jpg (113.81 KiB) Visad 1916 gånger
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Lövet skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Lövet skrev:Man kan lura sig själv att man är rationell hur mycket man vill men precis så här avgörs nog >90% av alla bilköp. Vad man vill ha avgör.
Sen klär man det i mer eller mindre fiffiga argument för att övertyga sig själv...
Det där förstod inte jag. Menar du att man lurar sig själv, för att man inte vill ha en viss bil? Nä... så menar du väl inte? Men så läser jag det.
Nej tvärtom. Man bestämmer sig först undermedvetet vad man vill ha och sen uppfinner man "rationella" argument som styrker att det är rätt val.
Lite sen på bollen, men har faktiskt sett på lite tiguan, mest för att man får in nyare bil för samma pengar som motsvarande volvo. Här har jag inte kört xc40, men mängden plast i tiguanen är chockerande. Caddykänslan är nästan 100%. Vem bestämde att det var en bra ide? Annars är det en rätt trevlig bil, fyrcyl diesel är förstås fruktansvärt, men jag gillar dubbelkopplingslådor och fast körkänsla så i övrigt, helt ok.
Är det samma mängd (hård) plast i xc40?
Förra Tiguan fick man ju bara plats med en kabinväska i bagaget på. Nya bättre?

Tur man inte fyllt 40 än så man slipper köra crossover för övrigt.. synd också att man har en hobby som kräver en V70 så man inte kan köra en Miata eller nåt till vardags :-)
TommyP86 skrev: fre 20 dec 2019, 19:51
Lövet skrev:
EbbevonVolvo skrev: Det där förstod inte jag. Menar du att man lurar sig själv, för att man inte vill ha en viss bil? Nä... så menar du väl inte? Men så läser jag det.
Nej tvärtom. Man bestämmer sig först undermedvetet vad man vill ha och sen uppfinner man "rationella" argument som styrker att det är rätt val.
Lite sen på bollen, men har faktiskt sett på lite tiguan, mest för att man får in nyare bil för samma pengar som motsvarande volvo. Här har jag inte kört xc40, men mängden plast i tiguanen är chockerande. Caddykänslan är nästan 100%. Vem bestämde att det var en bra ide? Annars är det en rätt trevlig bil, fyrcyl diesel är förstås fruktansvärt, men jag gillar dubbelkopplingslådor och fast körkänsla så i övrigt, helt ok.
Är det samma mängd (hård) plast i xc40?
Låter som att TSI med 230hk är mer din stil...
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 0-14001344
Tiguan har ungefär lika mycket med Caddy att göra som Xc40 har med Volvo 740...
Lövet skrev: fre 20 dec 2019, 20:19 Tiguan har ungefär lika mycket med Caddy att göra som Xc40 har med Volvo 740...
Båda jämförelserna har viss relevans om vi diskuterar just smäckig plast :-)
Med reservation för att min erfarenhet med Tiguan är begränsad till förra generationen.

Då ska jag väl för tydlighetens skull säga att jag tycker alla normala prissatta bilar lider av mer eller mindre smäckig plast. Det ingår ju i konceptet att få dem rimligt prissatta.
Tiguan är, enligt mig, en riktig skitbil! Min granne håller med, och han ångrar sig så in i hel-vete att han köpte en. Dåligt ljus, plastig, "livsfarlig" kamkedja, en DSG-låda som gör bilen näst intill omöjlig att fickparkera om det är i en backe. Tar jätteskutt. Mycket han inte är nöjd med, och en verkstad som inte klarar av sitt jobb. Han har försökt byta bort den men anser att han förlorar för mycket pengar. Gäller förra generationen...
Lövet skrev:Tiguan har ungefär lika mycket med Caddy att göra som Xc40 har med Volvo 740...
I sak rätt, men varför envisas vw med sin hårdplast? Den är hemsk. På nåt vis lyckas de få en värre ytkänsla än b-stolpen på en 740. Hade väl inte varit en dealbreaker kanske, men så litet är inte steget till audi än att man kan kosta på lite mjuk yta.
Växellådsolja

Så vad är skillnaden mellan dessa 2? Me[…]

Du får tänka på att du är en[…]

Rengör sensorer parkingshjälp

Japp, fick bytt en fram och en bak för n&arin[…]

Hej på er! Har haft problem med min volvo a[…]