Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P2XC
Tjena!

Är det någon av er som gjort en konvertering av en V70n till XC70 eller vet någon info kring detta?

Jag gillar verkligen utseendet på xc70 mer än v70, och då tänker nog dom flesta, köp en xc70 då!

Men!

Jag vill varken ha turbo eller AWD ! Då jag inte drar någon nytta alls av dessa och AWD systemen verkar ju ganska komplexa och dåliga på dom tidiga modellerna, och det finns inga XC70 utan turbo samt AWD.
Då det finns begagnade delar från dessa bilar i överflöd så är det ganska lätt att komma över allt man behöver ( Ja det är iallafall vad jag tror än sålänge )

Det funderat lite på än sålänge är följande som behöver ändras:

Utseende:

-Fram och bakkjol
-Sidoklolar ( plast både på och under dörrarna )
-Skärmar fram med plast
-Modda bakskärmar för montering av plasten
-Takrails
-Grill
-Backspeglar
-Dimljus
-Baklucka om det känns viktigt med "Cross Country" loggan längst ner

Drivlina och fjädring:

-Länkarmar fram XC
-Drivaxlar fram XC? Eller original V70 om dom räcker?
-Fjädrar/stötdämpare XC
-Hel bakvagn från XC exklusive AWD komponenter
( Vissa delar som spindeln bak är samma som V70 men nästan allt annat är annorlunda, det ser även ut att vara plugnplay mot chassit)

Det är så långt jag har kommit i mina tankar, Om någon vet mer om styrservo, bränsletank eller avgassystem kan tänkas passa så vore det guld värt!

Tror inte det ska vara några problem med besiktningen men ska höra efter på lite olika ställen för att få en helhetsbild, dom tidiga "V70XC" heter faktiskt bara V70 i typbeteckningen.

Blast me with information !! :-)

/W
Användarvisningsbild
av Marlboroman
XC har längre drivaxlar fram och så skiljer det lite i karossen kring stötdämparfästena bak. På Infästningen av stötdämparna skiljer från fwd som amn bara bultar genom golvet mot awd som har ett separat fäste som bultas mot golvet.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Eller man tar en V70XC 2.4T
river ut den fina motorn :crying: , inkl CEM, ECM, (TCM vid automat), och Katalysator/downpipe
Tar bort mellanaxel och drivaxlar bak (drivknuten lämnas i hjullagret)

Så får man leta upp en en V70 med B5244S (eller S2 med 140hk om det är för mycket med 170hk :x ) från samma år och med en strukturvecka så nära som möjligt, och med samma utrustningsnivå och växellåda.

Skruvar in motorn med kat/downpipe, CEM, ECM, (+TCM vid automat) , nyckelchippen, STC-knapp* in i XC-karossen.
Åker till Volvo och programmerar ny hjul-rullomkrets/storlek i CarConfig. (annars blir hastighetsmätaren fel)
*donatorbilen får inta ha DSTC, endast STC.

Vid nyare XC (XC70 2003+) får man också byta REM och BCM. Båda bilar må ha DSTC.

Besiktning? Nej, Volvo har inte konstruerad nån "XC-design" V70 , eller nån XC70 med sugmotor, så tyvärr inget helbilsgodkännande. (fel motor eller fel spårvidd)

Men varför i vida världen...? :-/

Jag rekommenderar heller en sväng med en XC70 2.5T 06-07, så kommer du troligen inte att gilla sugmotorn från V70 särskild mycket efteråt ;-)
av P2XC
Jag misstänkte detta mothugg! :-D

Anledningar till att göra detta är att en XC70 är betydligt dyrare än en vanlig v70 av samma skick och miltal. Och som sagt dom tidiga AWD system är ju ingen höjdare iallafall, och jag som många andra har inget behov av AWD, Och så kan det ju faktiskt vara en kul grej! Men kommer den aldrig igenom besiktningen så spelar det ingen roll.
Marlboroman skrev:XC har längre drivaxlar fram och så skiljer det lite i karossen kring stötdämparfästena bak. På Infästningen av stötdämparna skiljer från fwd som amn bara bultar genom golvet mot awd som har ett separat fäste som bultas mot golvet.
Jag misstänker att drivaxlarna är längre ja, däremot borde kanske dem från en xc passa rakt på, kolla på bildelsbasen och jämför, dom ser väldigt lika ut. om inte annat får man väl ta yttre drivaxeln och montera ihop. Inte omöjligt att det kan fungera!..Ang infästning avstötdämparna bak i karossen så ser det ut som alla V70 har XC hålen, tror det är samma typ av stötdämpare på V70 AWD

jiha1968: Ja jag vet inte vad du tycker låter smidigast att få ett totalt kaos i elsystemet och ha ännu mer modifikationer ( AWD delete, annan motortyp osv. Där kan det verkligen bli problem på besiktningen. Att byte bakaxel är inte ett jättearbete, och lite andra grejer i framvagnen och sen snickra plastkåpor i några timmar. Bilen är ju då faktiskt reggad med sugmotor och FWD.

Tvivlar inte på att en XC70 06-07 är underbar men dom kostar 65+ med lite okey miltal. Detta projekt kan nog ganska lätt gå att fixa på 20k ca. Jag har haft några V70isar nu och ibland kastar okunnigt folk iväg dom för inget med enkla fel. Sen ska sägas att meningen med denna tråd är att komma fram till om detta just är ett dumt projekt eller något att testa! :)
johnnype skrev:Varför inte bygga en S60 02-09 till XC-stuk istället? Det vore nog trevligt
Ohja! Jag har sett en sådan på bild! Svinhäftigt! Där kan det dock bli svårare :-(

Men det är bra kommentarer från er alla, bara att kritisera på som vi kan komma fram till lösningar! :)
Användarvisningsbild
av jiha1968
P2XC: Om du följer texten kommer det inte bli något El-kaos eller felmeddelande, inget AWD delete, eller annat strul, men om du redan har en fin V70, så är det inte särskild smidigt nej...
Det är oavsett ett större problem med spårvidden (eller motor) och godkännande
av P2XC
Problemet är ju då XC karossen ( det faktiska chassinummret ) är registrerat med AWD och annan motortyp, så det är just därför allt blir så krångligt då för besiktningen. :crying:

Det där med spårvidden är intressant, jag skickade nyss ett mail till Transportstyrelsen men nämnde inget sådant, får ta upp det efter dom svarat mig. Hur stor är skillnaden mellan V70 och XC?
Ser faktiskt att XC fälgar ska ha ett ET på 43 medans V70 har ett på 49, det ger en skillnad på 12 mm i spårvidd om man skulle montera vanliga v70 fälgar på en XC, om det kan vara viktigt för besiktning sen.
Användarvisningsbild
av johnnype
Men är det inte bara att montera skärmarna fram, alla plasttillbehör runt om. Trixa lite för att få det snyggt så klart sedan byta stötdämpare/fjädrar för att få till rätt höjd och vara nöjd?

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]