Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Panchis
Fartkameravarningen är ibockad i GPSen, och borde väl då vara aktiv. Och det har den varit ett bra tag.
Min karta är av senaset modell, från nov 2019.
Jag har passerat många fartkameror och några som suttit där i åratal, men aldrig fått någon varning.
Är det något mer krav som måste uppfyllas? Måste man tex ha röststyrning aktiverad eller ljudet uppskruvat?
Bilen, och därmed GPSen är av årsmodell 2015.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Precis. Det är en bugg typ. Du måste ha röstvägledning ibockad, och fartkameravarning. Om du sedan inte vill att bilen ska tjata med röstvägledning, så får du trycka på röststyrningsknappen och säga röstvägledning av.
Då kommer det plinga och du slipper lyssna på bilens vägledning.
av Panchis
Tack för bra svar. Det ska provas. Jag använder aldrig röstvägledning. Tycker inte det behövs, och att det blir lite tjatigt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Den har jag alltid igång. Tycker det är bra att inte behöva glo på kartan också, om jag ska navigera i tät trafik på okänd ort.
av JohanES
Panchis skrev:Tack för bra svar. Det ska provas. Jag använder aldrig röstvägledning. Tycker inte det behövs, och att det blir lite tjatigt.
Kopierat från manualen:

Enkel röstvägledning

Med röstvägledning ges tre (3) instruktioner inför varje vägledningspunkt – en förberedande, en strax innan och den sista då manövern ska utföras. Med Enkel röstvägledning aktiverad, ges endast en (1) instruktion för varje vägledningspunkt.

I navigationkällans normalvy, tryck på OK/MENUoch välj InställningarVägledningsalternativAnvänd enkel röstvägledning.

Välj inställning för röstvägledning:

Markerad ruta – en (1)röstvägledningsinstruktion för varje vägledningspunkt.

Tom ruta – ingen röstvägledning.
av JohanES
TommyP86 skrev:Och ingen fartkameravarning...
Jag har s k enkel röstvägledning och får varning för fartkameror i min XC70 -16.
Användarvisningsbild
av rejsbo
De tre senaste uppdaterinarna från Volvo är exact samma
Inga nya uppdateringar alls, samma gamla skit.
Jag har kontaktat supporten, men dom hänvisar till "berörd person".
Jävla svek från Volvos sida.....

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]