Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
Hej, min sambos S80 tycks ha börjat läcka en del soppa om det är mycket med bränsle i tanken. När den är rätt nytankad så luktar det ganska mycket bränsle efter att vi kört med den och när vi tankade förut så tänkte jag kolla om jag kunde se om det läckte något medans vi tankade men det kom ingenting tills det var fulltank, då "forsade" det bränsle under bilen. det tyder ju på att det är hål/spricka i tanken eller något rör, men jag kunde inte hitta någonting när jag kollade.. Någon som vet om det är ett vanligt förekommande fel på S80 och vilket rör det skulle kunna vara mest troligt att det var i såfall?

Mvh
Senast redigerad av 2 hagfeldt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Googla S80 fuel leak ;-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
hagfeldt skrev:Hej, min sambos S80 tycks ha börjat läcka en del soppa om det är mycket med bränsle i tanken. När den är rätt nytankad så luktar det ganska mycket bränsle efter att vi kört med den och när vi tankade förut så tänkte jag kolla om jag kunde se om det läckte något medans vi tankade men det kom ingenting tills det var fulltank, då "forsade" det bränsle under bilen. det tyder ju på att det är hål/spricka i tanken eller något rör, men jag kunde inte hitta någonting när jag kollade.. Någon som vet om det är ett vanligt förekommande fel på S80 och vilket rör det skulle kunna vara mest troligt att det var i såfall?

Mvh
Hade ett läckage på min S80 förra hösten. Det va locket på flotören som läckte.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Någonting
Om den läcker främst när den är fulltankad eller i samband med tankning så är det troligen påfyllningsröret som gett sig. Det finns en liten gummi-adapter mellan påfyllningsröret och röret från tanken som brukar åldras och börja läcka. Inte dyrt att köpa en ny sådan, men det kan vara himla pilligt att byta om man inte inte har en liten arm som är ledad på 14 ställen.

För att se om det är den som läcker så är det lättast att titta upp på den (bakom och ovanför höger bakhjul) för att se om den ser fuktig ut i samband med tankning.
av hagfeldt
Nu har jag hittat läckan efter att åkt runt på gården och fått bränslet i tanken att skvälpa ordentligt och hittade då att det är gummiröret som går bredvid påfyllningsröret som läcker =) det är röret som sitter på det blåa som går in i tanken, är det någon som vet vad det är för slang, är det ventilation eller avluftningsslang av något slag detta? Och vet någon om det finns som reservdel eller om man lär plocka det från skroten? 😊
Bilagor
20200629_180035.jpg
20200629_180035.jpg (347.35 KiB) Visad 830 gånger
20200629_180051.jpg
20200629_180051.jpg (539.69 KiB) Visad 830 gånger
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]