Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av McQueen
Köpte dessa på Biltema häromdagen och öppnade förpackningen idag. Skulle göra en tillfällig säkring av den bakre delen av bakluckans oljedämpare på farsans 850 sedan. Den främre delen klickar fast ungefär som en vindrutetorkare på en kort stång. Den bakre vilar helt obelastat mot en kort stång och hindras från att röra sig i sidled av ett litet bleck som passar in i ett spår. Farsan hade inte blecket med sig. Så tills vi ses nästa gång drog jag ett av de nyköpta buntbanden runt den allra sista biten på oljedämparens pistong och runt den arm som jag minns är fjäderbelastad på ännu äldre bilar. Spände buntbandet lite, klipte av överskottet med en avbitare och stängde luckan. Öppnade så luckan igen – och där ligger buntbandet mitt på mattan i bagageutrymmet. ”Vad fan...” Jag satte dit ett nytt buntband, spände det, klippte av överskottet, testade att röra lite på luckan upp och ner och stängde luckan. Öppnade så luckan igen efter en kort tur med bilen. Då ligger även det buntbandet där mitt på bagagerumsmattan. ”Vad i...” Jag tar fram ett nytt buntband, trycker in ena änden genom låsmekanismen så att en öggla skapas och så drar jag åt varsitt håll med mina pekfingrar. ”Pang!” så går det upp. Och jag tog inte ens i!!! Tar fram ett nytt buntband och gör likandat. ”Bäng!” går upp! Vilka jävla värdelösa och farliga buntband!!!! Har använt ett och annat buntband i mina dar och ALDRIG varit med om detta. Någon som känner igen detta med just den här typen? Är det acceptabelt på något vis? En produkt som Biltema omedelbart borde ta ur sortimentet ju.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000042491
Öppningsbart buntband, 4,8x200 mm
Art. 61-746
Bilagor
Skärmavbild 2019-12-17 kl. 17.58.24.png
Skärmavbild 2019-12-17 kl. 17.58.24.png (36.41 KiB) Visad 6293 gånger
Haha, vi köpte massvis med Biltema buntband av olika dimensioner på mitt förra jobb (för ca två år sen), de var sköra och snäppte av så fort man började dra åt! Vilket skämt :-D
Det är inte buntbanden som är farliga, dom blir farliga först när man använder dom fel. Använder man dom till att "bunta idop" saker är dom ofarliga. Använder man buntband till något som är ledbard så går dom av, dom är inte gjorda för det. Sedan finns de olika håll fasigheter, man får vad man betalar för. Jag tror inte Biltemas buntband anväds som t.ex "handklovar" .? :x
Sedan är det betydligt sämre "hållfastighet" i öppningsbara buntband, jämfört med icke öppningsbara. Oavsett fabrikat, vet inte vilket fabrikat som det "pratas" om här. Vi använde massor (när jag jobbade) och dom gick inte att öppna eller dra av. Den öppningsbara varienten använde nästa bara jag själv (på förrådet) till att t.ex bunta ihop kilrep 5 och 5 med etikett i buntbandet, så kunde man använda dom många gånger
Alltså, räkna inte med att Biltemas buntband sitter kvar! Vad de än används till.. :-D

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]