Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
lie fakta.
volvos 140 & 170 hästars motorer är identiska, 140 hästaren är elektroniskt strypt. så vist går det att "trimma" den till 170hk

varför gör man så, jo det fins altid forlk som av o,lika anledninger vil ha en klenare motor, i vissa länder är skatten baserad på motoreffekten.

istället för att göra som man gjurt tidigare med 144 hästaren & den tidigare 170 hästaren så gör men en motor & stryper den elektroniskt islället för mekaniskt. Det är ett mycket billigare sätt ett både utvekla & tillverka motorer på detta vis. man kan desutom hålla ner lagerrkostnaderna då man inte behöver flera olika delar på lager.

Varför säljer inte volvo själv uppgraderings mjukvara, man får inte gå ifrån det bilen är typad med, sån är lagen.
av NCR
CarMan skrev:
Varför säljer inte volvo själv uppgraderings mjukvara, man får inte gå ifrån det bilen är typad med, sån är lagen.
Hur kommer det sig att SAAB har s.k. "fabrikstrim" då som man kan köpa till i efterhand? Om det är olagligt menar jag..? :shock:
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
CarMan skrev:
Hur kommer det sig att SAAB har s.k. "fabrikstrim" då som man kan köpa till i efterhand? Om det är olagligt menar jag..? :shock:
jag vet inte vad saab har för grejor så jag kan inte svara på det, dom kanske har nått som man bara får andvända i tävlings samanhag???
av NCR
CarMan skrev:
NCR skrev:
CarMan skrev:
jag vet inte vad saab har för grejor så jag kan inte svara på det, dom kanske har nått som man bara får andvända i tävlings samanhag???
Nej då, det lär vara nåt du kan knalla in och köpa i deras orginalshop...nu har jag bara haft en vidrig 9-3 -99 (pippigul) med 200hk som var det värsta smäck jag har ägt så jag vet inte riktigt, men enl ryktet är det så. Nordic Uhr t.ex tvingar en ju inte att åka och besiktiga bilen efter trim!?
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
CarMan skrev:
NCR skrev: Hur kommer det sig att SAAB har s.k. "fabrikstrim" då som man kan köpa till i efterhand? Om det är olagligt menar jag..? :shock:
Nej då, det lär vara nåt du kan knalla in och köpa i deras orginalshop...nu har jag bara haft en vidrig 9-3 -99 (pippigul) med 200hk som var det värsta smäck jag har ägt så jag vet inte riktigt, men enl ryktet är det så. Nordic Uhr t.ex tvingar en ju inte att åka och besiktiga bilen efter trim!?
rykten litar jag aldrig på, dom stämnmer sällan
av NCR
CarMan skrev: rykten litar jag aldrig på, dom stämnmer sällan
Sant. Jag skall kolla upp det och återkomma!
Användarvisningsbild
av greeeken
Vad ska man säga, "trimmningen" fungerar utmärkt.
Kan säga direkt att man inte kan se nån skilland på besiktningen om man har 170 eller trimmat upp den till 188 hästar som Bsr erbjuder.

Om ja nu inte minns helt fel så kunde man gå in till volvo o köpa ett chip för att trimma sin bil.
Detta gällde 940 bilarna
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev:Om ja nu inte minns helt fel så kunde man gå in till volvo o köpa ett chip för att trimma sin bil.
Detta gällde 940 bilarna
Turbo PLUS, fanns väl redan från 240-tiden.
Fast du var egentligen tvungen att typbesikta bilen om du monterade det.

/L

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]